OSL-AMS-ATL-ABQ-(DAL) - LIVE!

God formiddag,

Da var jeg på ABQs international Sunport, hvor jeg har rikelig med tid til neste avgang. Landet vel kl 08:55 lokal tid, ABQ-ATL går ca 13:10. I mellomtiden har jeg fått spist frokost og ruslet litt rundt på flyplassen. Nå har jeg slått meg ned i en skinnstol med strømuttak og fin utsikt til fjellene rundt Albuquerque. Landskapet var så absolutt ikke slik jeg hadde forestilt meg. Faktisk ganske så vakkert med snø på toppene. Kaldt er det også, så ikke la dere lure av illusjoner om ørken, New Mexico og sand.


WN 3597 - DAL-ABQ

Innsjekk på Dallas Love Fields airport gikk fint. Sikkerhetskontrollen var imidlertid langt som et vondt år. Brukte sikkert 30 minutter på å komme meg igjennom - og da var alle slusene åpen (7 stk, mener jeg å huske). Derfra bar det rett til gate for litt pc-jobbing - greit å gi inntrykk at man gjør noe mellom kl 08:00-16:00 norsk tid. Hadde Southwest-boarding A51, noe som denne gang holdt til sete 7F, med åpent midtsete. Anslår kabinfaktoren til ca 60%.

Mange nordmenn sammenligner Southwest og Norwegian. Etter å ha flydd begge selskaper ganske mye, kan jeg i hvert fall konkludere at det er minimale likheter mellom de to selskaper. Det eneste jeg kan se, må være effektiviteten i turn-around på en innkommende maskin, samt likheten mellom Rapid Rewards og det nystartede Norwegian-programmet. Setekomforten hos Southwest er i en annen liga, særlig p.g.a. den gode beinplassen. Vi snakker halvannen knyttneve, noe som er godt over en knyttneve av det jeg får til hos DY (jeg er oppunder 1.90 høy). Tok et bilde med mobilkameraet som jeg håper å få lagt ut senere.

I luften er produktet ulikt. Gratis drikke og snacks er standard hos Southwest, og påfyll er ingen problem. Alkohol koster riktignok penger. Jeg nøyde meg med vann. Flighter på halvannen time er i mine øyne de verste. Man er ikke mentalt innstilt på en lengre flytur, så man begynner å kjede seg etter ca 50 minutter. Endte med at jeg tok en dupp, og våknet i det vi landet.

Bagasjen kom som den skulle, så da var det bare å ta seg til Delta for Check-in.

Mer følger!


Tidlig morgen i Dallas (DAL). Flyet står klart for boarding (beklager kvaliteten).
attachment.php



Fjell (uten snø - de med snø er i den andre enden av terminalen), samt Continental Express.
attachment.php



American Airlines er på vei et eller annet sted (flyet tok nettopp av, for de som vil hente info om hvor den dro ;)).
attachment.php
 

Attachments

  • 100_2961.jpg
    100_2961.jpg
    43.3 KB · Views: 813
  • 100_2962.jpg
    100_2962.jpg
    66.2 KB · Views: 809
  • 100_2965.jpg
    100_2965.jpg
    56.1 KB · Views: 803
Last edited:
Faktisk ganske så vakkert med snø på toppene. Kaldt er det også, så ikke la dere lure av illusjoner om ørken, New Mexico og sand.
I Arizona White Mountains ca to timer unna er det erklært state of emergency etter at de har fått 4 ft sne den siste uken - så det er nok ikke helt normalt vær i ABQ heller!
 
Gleder meg til september.. Men bil og rundt i naturen.. Vet ikke om det blir Colorado eller Utah ??:rolleyes:
 
Flott rapport, virker som dette med gratis drikke og snacks er vanlig blant div. LCC i Statene.
 
Vet ikke om US Airways har endret policy....de tok i hvertfall i en periode betalt for allt....regner med at Alligent ogsaa tar seg betalt.....men ellers er det standard med gratis Te, Kaffe, Vann og Brus.....samt en eller annen form for "snack"....
 
Ps... De to nederste bildene i forrige post ble tatt i ABQ.

Innsjekk i ABQ gikk uten problemer, så også sikkerhetskontrollen. Ingen lounge på denne flyplassen, så da var det bare å finne seg en stol. Internet er gratis på flyplassen, men båndet er ikke særlig bredt. Tålmodighet er en dyd.


DL 1692 - ABQ-ATL

Priority boarding i USA er regelen, ikke unntaket (som i Europa). Flyet var forsinket inn, så ble derfor ca 30 min forsinket ut. En meget blid og trivelig flyvertinne kom rundt med drikke, tok jakker m.m. Da vi kom i luften, fikk vi tilbud om to forskjellige retter: pastasalat og kyllingwrap. Ettersom jeg hadde hatt pastasalat noen dager i forveien, følte jeg det var naturlig å velge wrap-en. Også den smakte godt, noe som får meg til å undre på hvorfor Delta ikke kjører kaldmat som måltid nummer to på IC, i stedet for den seige baguetten.

Flytiden var beregnet til 2 timer og 15 min, mye p.g.a. kraftig medvind. Akkurat som på forrige flight, ble det et par Gin & Tonic. Deretter fullførte jeg boken min og nøt utsikten. Mye urolig vær rundt oss med mektige skykonstruksjoner, men selve flighten var rolig. Inntil vi startet på innflyvningen. Da var det kraftig turbulens og mørke skyer overalt, men ikke verre enn det man opplever i KRS (i Fokker-fly) eller SVG på gode dager ;)

Til tross for forsinkelsen, landet vi på rute. Rett i SkyClub-loungen ved E-gatene, der jeg nå nyter gratis drikke og gratis Wi-Fi. Som jeg skrev i min oppsummering tidligere, er dette en klar fordel for Delta i forhold til Star Alliance sine US-lounger.

Nå er det ca 50 minutter til avgang, så jeg får vel tusle mot gate. Kameraet mitt har dessverre tatt kvelden, men jeg bruker mobilkameraet mitt så mye som mulig. Kvaliteten på disse bildene får vi ikke vite før jeg plugger i kabelen (som ligger hjemme).
 
Last edited:
Her følger noen poster med bilder fra allerede omtalte flighter.


AMS-ATL DL 39 (http://forum.scanair.no/showpost.php?p=466166&postcount=1)


Ingen SAS-fyllingsgrad her i gården nei (hadde allerede tatt en slurk!) ;)
attachment.php



På plass i setet, menyen på fanget, knyttnevetest bestått.
attachment.php



Et annet "utsiktsbilde" fra min seteplass. Klassiske skinnseter. Mye handy lagringsplass i seteryggen.
attachment.php




ATL-ABQ - DL 1967


Beinplass på 3C på MD88. Ser verre ut enn det var + at jeg hadde fylt opp setelommen i overkant mye.
attachment.php



Gin & Tonic slår ALDRI feil i luften. For så vidt ikke på bakken heller. Det ble mange av de på denne flighten ;)
attachment.php
 

Attachments

  • Foto-0009.jpg
    Foto-0009.jpg
    216.6 KB · Views: 334
  • Foto-0012.jpg
    Foto-0012.jpg
    32.6 KB · Views: 329
  • Foto-0013.jpg
    Foto-0013.jpg
    40.1 KB · Views: 180
  • Foto-0014.jpg
    Foto-0014.jpg
    28.2 KB · Views: 181
  • Foto-0016.jpg
    Foto-0016.jpg
    29.1 KB · Views: 180
Flere bilder. Denne gang fra flightene som er omtalt her (http://forum.scanair.no/showpost.php?p=467833&postcount=21)


WN 3597 - DAL-ABQ


Jeg skrøt veldig av beinplassen ombord på denne Southwest-flighten. Her ser dere hvorfor. Forskjell på ord og handling, Bjørn Kjos ;)
attachment.php



Til å være "USAs svar på Norwegian" (i følge enkelte - skulle i så fall vært omvendt, Norges svar på Southwest), er det påfallende lite reklame på seteryggen...
attachment.php




DL 1692 - ABQ-ATL


Kan ikke klage på beinplassen på 1D i MD88.
attachment.php



Noen av skyformasjonene som senere kom til å skape forsinkelser i Atlanta (tatt under tidlig innflyvning). Vakkert er det.
attachment.php
 

Attachments

  • Foto-0018.jpg
    Foto-0018.jpg
    24.1 KB · Views: 173
  • Foto-0019.jpg
    Foto-0019.jpg
    28 KB · Views: 174
  • Foto-0020.jpg
    Foto-0020.jpg
    28.6 KB · Views: 176
  • Foto-0021.jpg
    Foto-0021.jpg
    21.1 KB · Views: 174
DL 22 - ATL-CDG

Det ble noe venting ved gate før boarding kom i gang. Jeg var blant de første inn på flyet og fant raskt mitt sete 2C. Greit å sitte på midtgangseksjonen når man reiser alene, ettersom man da slipper å klarte over/bli klatret over når (toalett)behovet melder seg. Det blir fort et problem hvis man sitter ved vinduet.

attachment.php



Velkomstdrinkene ble servert, og det kan jo være verdt å merke seg at Delta kjører sparkling wine - ikke Champagne - på sine flighter. Smaken er uansett som baken, og jeg synes det smakte helt greit. Ikke like fullt glass som på veien over, men fullere enn "SAS-standarden".

attachment.php



"Flysokker" er noe av det jeg liker best ved å fly Business Class. Få av de trange, blodproppfremkallende sokkene, på med de magiske sokkene som gir god blodgjennomstrømning gjennom hele flyturen. Deltas sokker var i tillegg utstyrt med praktiske anti-skli "sugekopper" på undersiden. Har de tapt et søksmål etter at noen har sklidd på de gamle sokkene? ;) Uansett, en fin liten feature det der.

attachment.php



Knyttnevetester er bare såååå gammeldags. De som flyr Business Class eller bedre bør forholde seg til beinstrekktesten. Min ble bestått uten større problemer.

attachment.php



Vi forlot gaten på tid, men der sluttet også alt som hadde med "på tidtabell" å gjøre. P.g.a. rufsete vær i Atlanta var det begrensninger i trafikken inn og ut, noe som forplanter seg farlig fort på en slik flyplass. Etter ca 30 minutter uten noen bevegelse, kom kapteinen på høytaleren og informerte om at vi fortsatt hadde en 17-18 fly foran oss i køen for take-off. Jeg hadde lovet kroppen min å ikke sove overhodet fra jeg stod opp i Dallas til jeg hadde spist på vei til Paris, men når man bare venter på take-off, har kroppen en lei tendens til å bli trøtt - selv om man leser bok og lytter til musikk. Jeg klarte likevel å holde meg til vi kom i luften.

På grunn av det nevnte ruskeværet, ble det informert om at det kom til å gå noe tid før 'Fasten Seat-belt'-skiltet ble slått av. Kabinpersonalet startet på runden med hodetelefoner, drikker og snacks, men den urolige luften gjorde at kapteinen til stadighet måtte be alle om å sette seg. Omsider nådde vi roligere luft, og matserveringen begynte.

Etter å ha vært ganske uheldig med kyllingen sist, valgte jeg beef denne gang. Sidemannen min gikk for et såkalt "Quick-meal", noe som så ut til å være en lur beslutning. Ikke bare fikk han maten sin samlet - forrett, hovedrett og dessert - men han fikk det også før alle andre. Fra min posisjon på hans venstre hånd så maten rett og slett veldig smakfull ut. Det var en blanding av varm mat (suppe) og kalde retter (salat, roastbiff m.m.). Det hele var flott presentert, og jeg var rett og slett litt misunnelig der jeg satt og ventet på min forrett.

Akkurat da trillevognen nærmet seg meg, kom vi på ny inn i dårlig vær. Alle - inkludert kabinbesteningen - måtte feste setebeltet, og serveringen ble midlertidig stoppet. Jeg fikk da omsider min mat også, som for øvrig inneholdt mye av det samme som min sidemanns måltid (forrett med suppe, salat...), mens hovedretten var forskjellig. Denne gang smakte måltidet ganske bra, så jeg var kanskje i overkant kritisk i min dom over Deltas mat etter AMS-ATL flighten noen dager tidligere.

Mett og god satte jeg meg godt til rette med litt filmer og tv-serier. Som jeg har tidligere påpekt, synes jeg Delta overgår SAS i alt som har med multimediautvalg. Faktisk er SAS sitt filmutvalg ganske stusselig, synes jeg. Må være en lidelse å fly med SAS for de som flyr interkontinentalt flere ganger i måneden. Da er utvalget rett og slett ikke godt nok.

Litt søvn ble det også. Faktisk ganske mye til meg og non-flat-bed å være. Sov søtt gjennom hele frokostserveringen, og fikk sove i fred helt inntil final approach. Da ble jeg høflig vekket, setet ble plassert i sittestilling, men jeg fikk beholde pute og dyne. Vi landet på CDG ca kl 11:50, altså ca 40 minutter før min connection til OSL.

Alt i alt var det en fin flight, til tross for en god del turbulens underveis. Matkvaliteten var vesentlig bedre enn på første forsøk, men jeg holder fortsatt en knapp på at SAS sitt produkt er bedre.
 

Attachments

  • Foto-0027.jpg
    Foto-0027.jpg
    30.9 KB · Views: 175
  • Foto-0026.jpg
    Foto-0026.jpg
    37.1 KB · Views: 175
  • Foto-0024.jpg
    Foto-0024.jpg
    29.2 KB · Views: 175
  • Foto-0025.jpg
    Foto-0025.jpg
    31.4 KB · Views: 175
Last edited:
Takk for fin rapport med tilhørende bilder!

Nedenfor kan man se en amatør som forsøker seg på knyttnevetesten i Club World hos BA :rolleyes:

DSC_1661.jpg
 
Vel vitende om at CDG er blant de verste flyplasser i verden når man skal kombinere dårlig tid med connecting flights i forskjellige terminaler, var det lett jogg ut av flyet i retning passkontrollen. Ble informert av purser om gate for AF 2474 til Oslo, så her var det bare å legge vei. Hadde jeg vært en person som var dårlig til beins, ville jeg aldri nådd flyet, men 5-6 boardingkort- og passkontroller senere, var jeg omsider på bussen som skulle ta oss ut til flyet. Trodde jeg. For vi skulle ikke ut til flyet. Etter å ha løpt rundt halve CDG, endte bussen opp med å kjøre tilbake der jeg kom fra, for så å parkere noen få gater unna Delta-maskinen som jeg nettopp hadde kommet inn med(!). Der gikk vi ut av bussen, opp trappene til gatebroen og ombord i flyet. Fransk effektivitet? :rolleyes:

Sete 2A var mitt for den siste delen av en relativt lang reiseuke. Fin midtkonsoll i midtsetet skaper en behagelig avstand til sidemannen. Kabinpersonalet kom rundt med både juice og Champagne - jeg valgte det førstnevnte. På tide med en detox etter mye flyalkohol ;)

attachment.php



Ettersom jeg 10 timer i forveien hadde hånet knyttnevetestens utdaterthet, var jeg nødt til å tenke kreativt nå som beinplassen var tilbake til det mer restriktive. Løsningen ble iPod-testen. Air France A320 bestod den sånn akkurat med litt velvilje.

attachment.php



På vei mot take-off la jeg merke til en uvanlig feit og svær maskin som stod parkert ved gate. Raskere enn Lucky Luke var jeg oppe med mobilkameraet og fikk knipset mitt første bilde av en A380. Store greier som jeg absolutt gleder meg til å fly med.

attachment.php



Deretter bar det opp i luften og retning nordover. Kabinpersonalet kom rundt med et matbrett med drikke relativt kjapt. Det ble 2 x Pepsi og et glass vann på meg. Måltidet var derimot ikke noe å skrive hjem om. Eller, det er jo akkurat det jeg har tenkt å gjøre. Ikke bare var det "gammel" mat (produsert 2 døgn tidligere, med utløp dagen etter), men det var også noe tørr og kald fisk, som slettes ikke smakte godt. Det ble mye brød, ost og smør på meg i stedet. Desserten var heller ikke så verst, men ikke i nærheten av brownies-ene som Delta vartet opp med. Only in America ;)

Ettersom boken min alt var ferdiglest, var det ikke mye annet å ta seg til enn å lese i AF-magasinet, samt kikke ut av vinduet. Der var det for så vidt litt av hvert å se på. I magasinet var det noe allá pin-up piker i nokså sensuelle stillinger, på grensen til seksuelt, som nok hadde skapt huskestue om det hadde vært i SAS Magasinet. Et fint tiltak på en kjedelig flight. Jeg fikk også knipset et fly som passerte under oss, og det var mye nærmere enn det bildet gir inntrykk av (ikke farlig nært, selvsagt).

attachment.php



Vi landet litt etter rute, men ikke noe å bry seg med. Oppsummert vil jeg si at Air France skuffet stort på matfronten. Som jeg har sagt før, så er det ikke noen heksekunst å lage god kaldmat, men det klarte altså ikke Air France å få til. Det er godt mulig at jeg bare var veldig uheldig, men jeg synes det er stusselig når de tyr til flere dager gammel mat i Business Class. Kjenner ikke til rutinen hos andre flyselskap, men det ville overraske meg om prosedyrene er de samme overalt.

Servicemessig var det ingenting å utsette på, men CDG er kun for spesielt interesserte. Prikken over i-en er når kabinpersonalet står og sjekker boardingkort og id når man går ombord - etter allerede å ha blitt sjekket seks ganger tidligere. Unødvendig samtidig som det skaper en utrolig treg boardingprosess.


Vel vel - det var altså min tur OSL-AMS-ATL-ABQ-DAL-ABQ-ATL-CDG-OSL med KLM, Delta, Southwest og Air France. Til den nette sum av 6.000 kroner var dette en kjempetur, men jeg er ikke overbevist om at jeg ville betalt 27.000 for dette produktet. Delta skuffet på noen området, men imponerte stort på andre. Air France var ingen god opplevelse, men de rammes nok litt av inntrykkene fra CDG, men jeg sov søtt under hele KLM-turen, så setekomforten må jo få godkjent der ;)
 

Attachments

  • Foto-0028.jpg
    Foto-0028.jpg
    22.7 KB · Views: 166
  • Foto-0029.jpg
    Foto-0029.jpg
    35.9 KB · Views: 167
  • Foto-0030.jpg
    Foto-0030.jpg
    26.6 KB · Views: 166
  • Foto-0031.jpg
    Foto-0031.jpg
    17.1 KB · Views: 167
Last edited:
Tusen takk for alle rapporter. For 6.000 var dette helt topp. Jeg vil ha KL hele veien bortsett fra ATL-ABQ-ATL.. Så vi får se om jeg har lært å ta bilder og uploade senere. Men jeg har jo gode guruer som EB har...:lol:

Ble litt reisesyk da jeg så AF 380. Bare 42 dager igjen til den gaten. Heldigvis har jeg god tid mellom flightene slik at jeg kan nyte AF Salon også.

Nok en gang tusen takk.:up:
 
Back
Top