Da var første halvdel av min andre OSL-ABQ-OSL tur unnagjort. Noen korte kommentarer:
OSL-AMS (KLM):
Ingen priority boarding - eller det vil si at de annonserte det, hadde satt opp skilt for det, men GA valgte å starte med 'General Boarding'-køen mens kollegaen var opptatt med noe annet. Ingen stor greie, men merkelig prioritering uansett. Fikk pre-departure drinks, jakker ble hengt opp og aviser delt ut. Frokosten var grei (valg mellom vaffel og eggerøre) med kontinuerling påfyll av drikke.
AMS-ATL (Delta):
Heller ikke her klarte de å få til priority boarding. Minnet litt om opplegget med SAS-avganger fra CPH, der passasjerene er "boardet" før de går ombord. Det ble annonsert at BusinessFirst skulle boarde først, men når ingen sjekket passasjerene, lar ikke amerikanere med 150 håndbagasjekolli muligheten gå fra seg.
Nyere Business-seter enn sist jeg fløy, noe som hjalp en del på komforten. På rad 1 er det alltid fint å sitte for oss med lange bein, da det gir oss noen ekstra centimeter med beinplass utover det som beinstøtten gir. Samme prosedyre med pre-departure drinks, innsamling av jakker, utdeling av aviser etc. Maten var noe bedre enn sist, men synes ikke de klarer å gi kyllingretten noe særpreg som skulle tilsi at dette var BusinessFirst. Varme brownies er alene verdt å ta flyturen for
Før landing var det en varm baguette med kalkun. Helt greit, men ikke noe mer. Burde være mulig å få til noe bedre enn det, synes jeg.
ATL-ABQ (Delta)
Omtrent identisk med forrige flytur(er), men med en særdeles trivelig purser ombord. Han fikk alle som satt i First i god stemdning, var flittig med drikkerundene, ja, i det hele tatt en kar som virkelig kunne jobben sin. Eneste som irriterer litt er at det ikke er strømuttak for pc i First, samt at passasjerer booket i F må betale for internet. Meningsløst! Nå skal jeg - med min stive billettpris på 5900 kroner - være litt forsiktig med å slakte den policyen, men hadde jeg betalt full pris, ville jeg reagert på å bli belastet for bruk av internet.