plane-spotter
ScanFlyer Blue
Før jeg starter denne posten vil jeg presisere at dette IKKE er noen Ryanair vs Norwegian vs SAS tråd.
Tanken slo meg da jeg nettop leste en SAS reklame på hegnar.no. Reklamen sier "Hos oss er en pris en pris, og ikke starten på ett regnestykke". Reklamen er veldig fin, og den illustrerer godt at prisen often kan være dyrere hos såkalte lavpris selskaper når alt kommer til alt.
Problemet er bare det at hvis man da ikke bryr seg om setevalg, bagasje og alt annet som det måtte være gebyr på så er jo reklamen helt meningsløs. Slik det har blitt er det veldig mange som reiser bare om de finner en billig billett, og ofte har jeg en følelse av at reisemål som weekend turer blir mer bestemt utifra pris over hvor man helst vil. Jeg ville likt å sett at SAS heller innførte ordentlig service ala Emirates og heller spilte på eklusiviteten med å fly de ovenfor lavprisselskaper. Sånn som jeg ser det, så er SAS blitt ett slags billig selskap uten gebyrer.
Jeg veit ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg tror at vi i framtiden vil se større klasseskiller, og at SAS bør posisjonere seg som mer ekslusivt. For å ta McDonalds som ett eksempel så er det ofte man velger hva man vil ha utifra pris. Forskning sier også at om man har penger så velger man ofte etter pris (altså konsekvent ikke billig). Dette er også grunnen til at "First Price" produkter har de fryktelige designene som de har, rett og slett for å få folk som har penger til å kjøpe noe som er dyrere. Tilbake til McDonalds så hjelper det fint lite at Big Mac menyen er billigere enn å kjøpe alt hvær for seg hvis man ikke vil ha chips.
Dette er ikke ment som kritikk av SAS, men som ett start på ett spennende tema jeg gjerne skulle vist mer om. Hvor bør SAS legge seg i markedet?
Tanken slo meg da jeg nettop leste en SAS reklame på hegnar.no. Reklamen sier "Hos oss er en pris en pris, og ikke starten på ett regnestykke". Reklamen er veldig fin, og den illustrerer godt at prisen often kan være dyrere hos såkalte lavpris selskaper når alt kommer til alt.
Problemet er bare det at hvis man da ikke bryr seg om setevalg, bagasje og alt annet som det måtte være gebyr på så er jo reklamen helt meningsløs. Slik det har blitt er det veldig mange som reiser bare om de finner en billig billett, og ofte har jeg en følelse av at reisemål som weekend turer blir mer bestemt utifra pris over hvor man helst vil. Jeg ville likt å sett at SAS heller innførte ordentlig service ala Emirates og heller spilte på eklusiviteten med å fly de ovenfor lavprisselskaper. Sånn som jeg ser det, så er SAS blitt ett slags billig selskap uten gebyrer.
Jeg veit ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg tror at vi i framtiden vil se større klasseskiller, og at SAS bør posisjonere seg som mer ekslusivt. For å ta McDonalds som ett eksempel så er det ofte man velger hva man vil ha utifra pris. Forskning sier også at om man har penger så velger man ofte etter pris (altså konsekvent ikke billig). Dette er også grunnen til at "First Price" produkter har de fryktelige designene som de har, rett og slett for å få folk som har penger til å kjøpe noe som er dyrere. Tilbake til McDonalds så hjelper det fint lite at Big Mac menyen er billigere enn å kjøpe alt hvær for seg hvis man ikke vil ha chips.
Dette er ikke ment som kritikk av SAS, men som ett start på ett spennende tema jeg gjerne skulle vist mer om. Hvor bør SAS legge seg i markedet?