TOS
ScanFlyer Mile High Club
og igen en hob norske udtalelser fra folk, der ikke har den fjerneste anelse om hvad der foregår...
Kommenter på noget i har forstand på, og hold op med al den negativitet...ER det virkelig sådan at folk i Norge aldrig nedlægger arbejdet ???...skal de trædes helt ned under gulvbrædderne ???
Jeg ved godt hvorfor de nedlagde arbejdet, men det er noget der ordnes internt og ikke ud i fuld offentlighed. Men jeg kan da sige, at hvis det samme var sket i Norge, så var arbejdet også nedlagt der...Så er der en der skriver "å bruke en aksjonsform som for oss alle andre i det meste av vest-Europa er helt ukjent."...Well behøver jeg at skrive Tyskland og Frankrig ???
Hilsen Ole
Nei, det samme ville ikke skjedd i Norge. Hvis det skjedde i Norge ville det vært det samme som en ulovlig streik, med de konsekvenser det kunne fått. Jeg har ikke full oversikt over alle land i Europa, men det hadde vært interessant å få vite om det finnes andre land enn Danmark hvor man omtrent når som helst kan avholde "faglige møter" i arbeidstiden med den konsekvens at det rammer andre (oppdragsgivere og kunder)?
Streik/arbeidsnedleggelser forekommer i Norge og i andre land også, men ikke denne formen for aksjoner, og det forekommer som et ledd i en prosess hvor man forhandler om arbeidsvilkår (og ikke på vilkårlige tidspunkter gjennom året).
Jeg tror ikke helt at du forstår hvor spesielt den danske ordningen er for alle oss andre som sitter utenfor Danmark og bare rister på hodet... Før du begynner å anklage oss for å ikke forstå noen ting så kan det være greit å sette seg inn i hvordan dette fungerer utenfor SAS avd DK (jeg har nemlig ikke inntrykk av at denne ordningen er i bruk så mange andre steder i Danmark). I de fleste andre land så vil også slike aksjoner varsles på forhånd (om man f.eks. ser på pilotstreikene i Tyskland så er disse varslet på forhånd), og er også ledd i de ordinære tarifforhandlingene.
Last edited: