Med Piper i fjellheimen

Fly high

ScanFlyer Gold
Jeg benyttet en fridag til en tur fra Jarlsberg til Dagali med retur med flyklubbens Piper Warrior. Jeg tok noen bilder underveis, bildekvaliteten blir så som så med énhånds fotografering i sidevind og reflekser i ruta, men jeg lar det stå til. På veien opp til Dagali ble det lite bilder, så første bilde er etter landing Dagali (de to flyene i bakgrunnen er Rally'er):
LN-NAZ.jpg

Her er Dagali sett mot øst (Tunhovdfjorden i bakgrunnen og med Numedalslågen som renner forbi flyplassen):
ENDI.jpg

Dette er Sønstevann som ligger cirka vest for Dagali og cirka nord for Tinnsjøen. Det er Numedal som skimtes øst for vannet:
Sonstevann.jpg

Gaustatoppen skiller seg lett ut i terrenget:
Gaustatoppen-1.jpg

Dem som var opptatt av norsk politikk på 80-90-tallet, husker kanskje et sted som ble kalt "Dolkesjø". Det riktige navnet er Bolkesjø (roughly nord-øst for Notodden) og ser sånn ut:
Bolkesjo.jpg

Snart hjemme på Jarlsberg. Her flyr jeg over Skrim med Lågendalen i bakgrunnen:
Skrim.jpg

Og til slutt et bilde jeg tok da jeg sto på Dagali. Flyet hadde en heading på cirka 300-320 grader, og det passerte 1/7 cirka klokka 15.30 (lokal tid). Jeg aner ikke hva slags fly dette er, men jeg vet jo at det er mange som har kunnskaper om den slags her inne:
4_motorfly.jpg

Last edited:
Flotte GA bilder dette! Den maskinen kan se ut som en A340, hvilken versjon vet eg dog ikke :)

Er vel en av typene Northrider nevner, ellers så ville man ikke vært i stand til å se motorene. :p

Men dette var flotte bilder, mer av sånne!

Flotte bilder, Fliy High. Fortsett med å ta bilder fra GA-miljøet. Det er noe vi skulle hatt mer av :)

Tusen takk for positive tilbakemeldinger. Flere GA-bilder vil nok følge i løpet av sommeren! :)

Flotte bilder, Fliy High. Fortsett med å ta bilder fra GA-miljøet. Det er noe vi skulle hatt mer av :)

Krysser fingrene får at tiden strekker til noe i løpet av sommern..... Hm? ;)

Flotte bilder, blir aldri lei av fjelllandskap!

Blir vel en tur eller tre i sommer forhåpentligvis!

En liten korreksjon angående de to flyene i bakgrunnen på første bilde: Dette er to stk. Socata MS 893, ikke Socata Rally. Men de ligner veldig ...;)

Kanontur :) Dater LN-DME for tiden og har rast rundt på Østlandet litt. Var selv innom Dagali på onsdag.

ja takk, flere sånne bilder :-) Det siste der, flytype er vel fastslått, men selskap og 5/600 da? 300 ser det motomessig ikke ut til å være.. selvom både AF og LX på den headingen kunne stemt bra.. Har du bildet i full str uredigert, så kanskje det går an å kjøre en runde i ps for å finne reg?

Last edited:
Flotte bilder!

Jeg har sett Etihad over hedemarken noen ganger i sommer, kan det være det? Vet ikke om det skimtes noe på halen?

Skal selv ut på en NAV-tur om noen uker, så må vel knipse noen bilder. Må få ut fingern, å få seg norsk PPL.

Last edited:
Back