Med Fnatstadbraathen over land og hav - en rundtur!

Det er berre å løfte fredags-glaset i takksemd!

I rekka av gode rapportar frå deg, er denne eit høgdepunkt. Takk for at du tar deg tid!

Dritbra, Fnate. Elefnaten er, og blir, Lillestrøms (og verdens) største råkkestjerne!

Wooohhooooo!!! Takk

God start på helgen å lese dine trip reports. Håper dog ikke at dine rockestjerne reports skremmer andre fra å skrive.
Gleder meg til forsettelsen.

Takk skal du ha, og det håper jeg da for all del ikke de gjør. Det er det heller ingen grunn til.

Herlig, har hygget meg veldig med lesing av denne Fnatrapporten [emoji4]
Og ja, vesentlig forskjell på grumpy og hjertesukkete! Hjertesukkete er tillatt!!

Takk skal du ha

Og pga av Fnate, så ble det lagt inn en bestilling/import-ordre på en ikke ubetydelig mengde Sapporo! :p

SCHKÅLLLLLL

Bare å la elefnaten overta og kjøre foredraget fra hans synsvinkel. 'En Velferdsoffisers Hverdag og hans udugelige Pappa' .. ;)

Litt usikker på hvordan det ville gått hjem her altså ;)

Det er berre å løfte fredags-glaset i takksemd!
I rekka av gode rapportar frå deg, er denne eit høgdepunkt. Takk for at du tar deg tid!

Tusen sjefstakk.

Det var på tide å gå løs på nest siste tur på denne crazy uken. Etter 3,5 timers layover i London bar det altså til Amsterdam, for å delta på Frequent Flyer university.

Tegnet på at jeg har beveget meg fra min egentlige jobb og over i et annet univers kommer allerede ved ankomst, da bråkebøtta ringer.

- "Ka farsken!!!! Ka du driv med di premielodda?? Om du har kuken i buksa så pællj dæ te hælvete ned i lobbyen, så svinge vi bort te han Mike på Sky Team kontoret"

Men før det skulle det flyes BA ned til Amsterdam

Rute London - Amsterdam
Flight BA435
Sete 1F - stamsæte
Fly Airbus A319
Klasse Club Europe

Flyet var en av OL-baljene, også kalt "The Golden Goose". Det er to av dem (tror jeg), og de ser litt kule ut.

Det betyr også gamle komfortable stoler, som jeg glemte å ta bilde av, og som jeg nå faktisk ikke synes er like behagelige som de nye. Det overrasker meg, siden de nye er NEK-aktige seter. Men de har visstnok bittelitt mer padding.

Uansett, her er også bilde av balja. Det henger forrerst på veggen.

På dette tidspunktet var jeg skikkelig sliten, og forbannet verden og alt dens innhold. Jeg ville bare hjem i senga mi. Jeg trommet med fingrene, og for å virkelig gni det inn så serverte LHR tidenes kø for take-off. 30 minutter stod vi i kø, og bak oss tårnet det seg opp med fly.

Æ følte mæ som om æ hadde blitt tadd på pilk unnjer VM i skreifeske i Harstad!

Jeg hadde rigget meg til med det essensielle reisetilbehøret - KEF høreklaffer (nei, jeg selger ikke slike. Jeg har bare bestemt meg for å forsøke å redde verden fra møkkalyden til Bose) og WimP.

Det holdt ikke. Så jeg bestemte meg for å forsøke å utforske andre måter å sitte i setet på, uten å bryte noen av fot-tabuene. Jeg visste ikke at de eksisterte engang. Det er kun det siste året jeg har forstått at en rekke folk får betydelige psykiske smerter, og må til elektrosjokk behandling, om de skulle se et par sokker. Gud forby om sokken svever mer enn 4 centimeter over bakken.

Så spørsmålet var. Er dette ok?

Og, ikke minst - er dette ok?

Om ikke, så er det eneste jeg kan si - sorry about that, sokkers.

Etter lang venting klatrer vi omsider opp og retter snuta mot Amsterdam. Flytid ca 35 minutter, og nok en gang er det full servering i hele kabinen. Det er helt ufattelig effektivt. SAS (sorry, Polaris) klarer ikke engang selge knekkebrød til 3 rader PLUS på flighter under 1 time ut fra CPH. Disse servererer en hel kabin, hvorav de første 6 radene med varme rundstykker.

Cold cuts'en smacker konge og jeg skylder det ned med Cola.

Landing på Amsterdam og en rask shuttle til Park Inn, der tommy777 som sagt ringer.

Så drar vi te han Mike hos Sky Team

Mens elefanten tar time-out på hotellrommet

Nå skal jeg bable om BA på FTU her, om ca 45 minutter, så jeg bør vel ta en mys på presentasjonen min.

Hjem med KLM i kveld.

Nest siste innlegg på gang her. Det ble en veldig hyggelig kveld igår. Vi hadde et Nordisk bord med flere glade forumister. Fra FlyHi, Savipix, GleanEBG, tommy777 og Heo til meg og noen som ikke frekventulerer her på Flyprat.

Selv hadde jeg bra jetlag og jeg har forsøkt holde innlegg i bakfylla før, så jeg kravlet i seng kl 00:30. Riktignok skal det noteres at Savipix insisterte på at jeg satt i PLUS klasse, og klarte til og med lure i meg en Chivas før det ble natta.

Din røver - I'll get back at you!!!!

Det var klart for dag 1 av Frequent Flyer University - opplæringsgreia til Tommy og Randy. Det ble forberedt med en dugelig frokost.

Jeg skal innrømme at jeg ikke hadde særlig tro på dette opplegget, og at den eneste årsaken til at jeg var med var for å tvinge meg selv ut på dypt vann.

Jeg liker å presse meg sjæl ut av komfortsonen i blant. Det er da man blir mer sharp, så da jeg ble spurt om å holde BA-presentasjon for en gjeng med flynerds var jeg ikke vond å be.

Men det har faktisk vært dritbra. Jeg har lært en hel masse, og skal definitivt tilbake neste år. Jeg har for eksempel lært at jeg neppe skal bytte til SkyTeam med det første :)

Jeg og Tommy beregnet at han trengte nøyaktig 200 return flights AMS-CPH for å kunne ta ut en one-way på samme distanse. + EUR100 i avgifter, da så klart.

Anyway, ting ble hørt på og til slutt var det min egen tur. Det gikk sånn nogenlunde greit også. Faktisk var direktøren for kundelojalitet hos SkyTeam der og hørte på meg. Jeg får virkelig håpe han lærte noe, for alliansen hans har klart større oppside potensiale enn nedsidepotensiale.

Etter det var det en time Q&A om BA, og da lærte man en del selv også.

Men nå er det tid for å hjem. Hadde egentlid booket en redemption med SAS, men så kom de drassende med en KLM billett til meg. Så jeg kansellerte SAS'en og tar KLM. Oppgraderte til business for kr 1545 på check-in, så her sitter jeg i KLM-kantina.

Jeg synes den er veldig bra jeg, altså:

Ost og greier har de... Og alltid noe varmmat

Så er det vin og musserende og slike sprit-ting

Helt brillefint sted å være

Straks off med KLM i business. Er det verd 1545,-? Næh... Kanskje ikke. Men jeg skal rett på byen med venner jeg ikke har sett på lenge. Flyet lander først 22:20, og nå kan jeg møte ferdig vorsa.

Funkår for mæ...

Er man råkkestjerne, så er man råkkestjerne

Ingen rockestjerne rapport dette. Men en rockekonge rapport.
La der ikkje bli lenge til neste tur:up:

Når det gjelder BA og full treatment LHR-AMS, så mener jeg at SK klarte det samme når de fløy sub-charter for BMI på samme strekning, mens de ikkje klarte det selv når de fløy egen rute SVG-ABZ.
Rart i grunnen når en ser distansene på de 2 sektorerne.

Bedre råkkestjerne og elefant rapport skal man leite lenge etter, har sittet på gjerdet å ventet litt da jeg så det var en live rapport, liker å lese alt på en gang. Men nå med kaffe her på morgenkvisten ble fristelsen for stor. Det blir definitivt live lesing neste gang:).

Satt faktisk å kikket på BA til US i går kveld, utpå nyåret ikke dyrt i det hele tatt, og etter en kollega som var i NY nettopp, som reiste med BA, skøyt hemningsløst over service om bord i klasse:crowded, så frister BA mer enn SK, selv om man er EB sølv. Har (U)heldigvis A4 jobb, familieliv og huslån, som begrenser morroa betraktelig, men uansett, kjekt å se på når råkkestjernene er ute å flyr :D

Takk for titten, dette vil jeg gjerne ha mer av :up:

Det er tid for siste leg og oppsummering, her jeg sitter trygt hjemme i kåken.

Jeg satt og koste meg ganske bra i KLM kantina frem til 40 min før avgang da jeg ruslet til D77. Jeg traff akkurat i det boarding begynte, så det var nada venting.

Rute Amsterdam - Oslo
Flight KL1153
Flytype Boeing 737
Sete 1F
Klasse Business (oppgraderte meg ved check-in)

Bare å rigge seg til med kanonmusikken og vente. Jeg hadde fått et glass vin i loungen, for at vorspielet skulle være 100% synkronisert med dem der hjemme. Jeg gleda meg GRUSOMT til å komme hjem...

Det var tre rader business med til sammen 5 pax. Bakover i balja så det omtrent 80% fullt ut. Jeg vurderte lenge å ikke kjøpe business, men snarere eco-comfort. Hadde jeg gjort det ville jeg spart 1400,- og fortsatt fått ledig midtsete. Men jeg ville bare fått en GT (tror) jeg, så jeg konkluderer ganske enkelt med at jeg har fått en de-luxe GT for de 1400,- kronene.

Det er VELDIG god benplass på KLM.

På disse FTu-greiene har jo noen pratet veldig om viktigheten av å differensiere seg. Delta gjør det med hysteriske uttaksgrenser. SkyTeam generelt gjør det ved å nekte lounge Access i USA... BA gjør det ved å ha skuff. KLM gjør det ved å ha røde sikkerhetsbelter.

Synes de er kule jeg.

Vel oppe i lufta startet festen med et måltid. Altså - du velger ikke KLM biz for maten. Kantina deres har alltid tipp/topp mat. Om bord er det so-so. En liten salat med gresskarbiter... de fikk bli igjen.

Den blå boksen til høyre trodde jeg var sjokolade, men til elefantens enorme skuffelse var det salt og pepper.

Til det valgte jeg å drikke dette...

Før jeg ganske raskt måtte be han gjenta prosessen. Good times, og touch down på OSL 15 minutter før schedule. 1 time senere satt jeg på puben og skålte med alle dem jeg har lengtet hjem til. Det er j@vlig fett, ass

Det har vært en vill uke, med alt for lite søvn og alt for mye på gang. Litt for stramme planer hele veien rundt, egentlig. Dette gjelder egentlig nesten hele høsten. Hårda bud jevnt over.

Høydepunkter (urangert)
- Kjenne hjulene på KL1153 treffe bakken på OSL, med pop-perler på "klaffene"
- Party på fredag med A-laget fra Flyprat og Bonusfeber
- Desserten på BA99 til Toronto
- Alle folkene jeg møtte

Mørke kapittel
- Så inni granskaugen sint jeg var når Blacklane sjåffen ikke møtte opp i Paris
- Så inni gamparæva hjemlengsel jeg hadde fredag morgen
- Antall poeng jeg samlet på KLM flighten
- Tullingpax på AA3304 fra YYZ, med altfor mye håndbagasje

Sånn tror jeg kort sagt det er.

Tuuuuuuuuusen takk for alle flotte kommentarer

Last edited:
Snufs. Kjenner jeg får en tåre i øyekroken her jeg sitter alene på CPH og spiser laks :twink

This was such good stuff, sir. Thank you.

Føyer meg inn i rekken - tusen takk for enda en knallbra rapport. Reis gjerne enda mer (potensielle Mammaer kan vel tas med på kino i Singapore?). ;)

Må få planlagt litt 2015-reising selv, har ingen turer i RÅKKESTJERNEKLASSE på programmet.

Spis laksen din du
Tror ikke det er lov å si...

[/rr-humor]

Hvordan gikk det med den forsterkeren du skulle ta med deg hjem igjen??

Sånn ellers Takk nok en gang for genial lesning!

Hvordan gikk det med den forsterkeren du skulle ta med deg hjem igjen??
Sånn ellers Takk nok en gang for genial lesning!

Takk takk. Skulle "selvfølgelig" ikke ha den med hjem. Men det ville jo vært gruelig dumt å si det i tollen :)

Morsom og interessant rapport! Fint reisefoelge.

Takk skal du ha!

Super rapport :) litt nysgjerrig på hva slags konge musikk du hørte på ?

Pleier å sverge til Sør Amerikansk politisk visesang

Back