Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige

Re: Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige

Hoerer at SAS DK skal selges til Sterling ..... :p

Som nævnt er der kun tale om at CPH-OSL og CPH-ARN delvis overflyttes fra SAS DK til SAS NO og SAS SE - hvilket for mit vedkommende er helt fint rabiate CAU taget i betragtning. Vil man ikke lære må man føle...

Uddybning af Mats Jansson kommentare af SAS DK direktør Susanne Larsen:

SAS-chef i Danmark bekræfter risiko for fyringer

Hvad angår Hub CPH tror jeg ikke det er nogen ubetinget ulempe - hvis SAS NO overtager OSL-CPH kan det skabe større stabilitet og commitment hvad angår feed ind til CPH. Hvilket er en holdning der deles af SAS-direktør John Dueholm:

SAS-direktør: Omlægning er ikke straffeaktion

Derudover må en omlægning jo tilmed frigøre flykapacitet for SAS DK - den kan jo passede benyttes på ekspansion på Europe ruterne :)

Stryeformann Myklebust var på "daffrevyen" i kveld og var meget klar i talen. Når en slik tungvekter uttaler seg så skjer det noe konkret i kjølevannet. Med den bakgrunn fra Hydro og næringslivet forøvrig kan man ta det for gitt at han har fått klare tilbakemeldinger fra sine kundekontakter i næringslivet. De finner seg ikke i mer sprell fra SAS nå. En streik til i SAS og det vil få dramatiske konsekvenser for selskapet.
Som Myklebust sa, de er til for kundene , ikke motsatt.
Slik jeg ser det ut fra Myklebust sine uttalelser har SAS DK neppe særlig vekstpotensiale på Europarutene fremover. I og med at SAS NO og SE ruter vil gå direkte og forbi CPH i økende grad til europeiske destinasjoner vil SAS DK bli redusert i overskuelig fremtid.
Både mannskaper og fly vil bli redusert mest sannsynlig fra vinterprogrammet. SAS har ingen tid å miste for å drive butikken i pluss.

Originally posted by PP

Derudover må en omlægning jo tilmed frigøre flykapacitet for SAS DK - den kan jo passede benyttes på ekspansion på Europe ruterne :)

Eller man overfører kapasitet fra SAS DK til SE og NO i form av ca.4 MD80er til SAS Sverige, som igjen overfører ca.2 737 til SAS Norge ;)

Originally posted by SK1399

Originally posted by PP

Eller man overfører kapasitet fra SAS DK til SE og NO i form av ca.4 MD80er til SAS Sverige, som igjen overfører ca.2 737 til SAS Norge ;)

Nei, nei, ikke flere 737'er til Norge. Buhu...;) :nor

Jeg tror for øvrig at de langsiktige konsekvensene av denne streiken med tanke på flytting av kapasitet blir minimal. Ting glemmes fort...

Originally posted by litt-amatør

Originally posted by SK1399

Originally posted by PP

Nei, nei, ikke flere 737'er til Norge. Buhu...;) :nor

Jeg tror for øvrig at de langsiktige konsekvensene av denne streiken med tanke på flytting av kapasitet blir minimal. Ting glemmes fort...

Kunden ja, men ikke SAS ledelsen. De er nødt til å gjøre noe for å unngå dette i fremtiden. Jeg er ganske sikker på at noe nå blir gjort! Jeg tror ikke dette er taktiske utsagn, men faktiske tiltak som nå ikke lenger vurderes, men Skal igangsettes!

Det mest logiske vil være å sikre at det er 50-50 fordeling på rutene mellom Norge, Sverige og Danmark. Da vil man kunne ha noe produksjon selv om det er streik i et av landene. Tviler på at SAS Norge får alt på Osl-chp. Da vil jo risikoen bli flyttet og ikke redusert.

SAS dk har vel ~27 t/r Norge i døgnet , og en 50/50 deling ville vel være naturlig.
Og 13 t/r DK vil vel bety 2-3 maskiner (og noen arbeidsplasser det)

Men nå kan bare Avinor glemme en slik måte å tenke på frem til OSLs Terminal 1 er fullstendig pusset opp, Terminal 2 er online og det er nok plasser å parkere fly over natten.

Du har helt rett, jeg har også tidligere vært veldig skeptisk til at ledelsen i OSL har latt flyplassen forfalle slik tilfellet er.

At T2 ikke ble igangsatt allerede for flere år siden er rett og slett en forsømmelse, med den veksten flyplassen opplever nå vil det bli noen uhyre vanskelige år frem til 2012.

Forøvrig er jeg langt mer optimistisk med hensyn til IC fra OSL, la oss vente og se.....

Originally posted by JetBlue

Men nå kan bare Avinor glemme en slik måte å tenke på frem til OSLs Terminal 1 er fullstendig pusset opp, Terminal 2 er online og det er nok plasser å parkere fly over natten.

Du har helt rett, jeg har også tidligere vært veldig skeptisk til at ledelsen i OSL har latt flyplassen forfalle slik tilfellet er.

At T2 ikke ble igangsatt allerede for flere år siden er rett og slett en forsømmelse, med den veksten flyplassen opplever nå vil det bli noen uhyre vanskelige år frem til 2012.

Forøvrig er jeg langt mer optimistisk med hensyn til IC fra OSL, la oss vente og se.....
Ja, OSL er Skandinavias nyeste hovedflyplass, og allerede 9 år etter åpningen er den for liten ?!?!
Tror ikke det blir noen flere IC ruter fra OSL før SAS skaffer noen mindre langdistansefly..:angry:
Men veldig bra at Mats Jansson tar tak i ting som har vært et langt mareritt for SAS: danske ansatte sin sinnsyke streikekåthet!
Veldig positivt at det forandres på 50 år gamle tradisjoner, han virker nytenkende, han svensken.:SWE

Jeg tror ikke at ting nå glemmes fort , jeg er en av kundene og jeg glemmer ikke. Det samme gjelder for mange av min kolleger også som har erfart ulempene ved streikene.
Kunder som er avhengig av å bruke fly til og fra jobb , pendling , glemmer ikke så lett som de fritidsreisende. De som bruker SAS til og fra jobb er også de som betaler mest for billetten.Folk som dag- eller ukependler til jobb har som regel mindre fritid enn andre og blir rimelig "pissed off" når fritiden berøves av streikende transportarbeidere. Man skal ikke uten videre anta at glemselsfaktorer inntrer igjen når det gjelder SAS.

Man glemmer ikke - men man fortsetter å fly... Ut av København i går etttermiddag hadde SAS 3 fulle maskiner på litt over en time til Oslo...i konkurranse med andre og billigere alternativ.

Originally posted by EB

Man glemmer ikke - men man fortsetter å fly... Ut av København i går etttermiddag hadde SAS 3 fulle maskiner på litt over en time til Oslo...i konkurranse med andre og billigere alternativ.
Ja, det er utrolig at nordmenn er så lojale mot et selskap som har "tråkket" på Norge i 50 år.:colgate:

Originally posted by EB

Nettopp, EB. Det var det jeg ville frem til; man fortsetter å fly med dem.

Originally posted by LN-KGL
og vi har en god flyplass der man slipper å vente på bagasjen - den står på båndet og venter på deg

Tja, det er ikke pent å lyve, heller!

Vi hadde et kombinert pilot- og cabinmøte med SAS Intercont. på OSL forleden.På spørsmål fra salen svarte Lars Lindgren at det ikke er aktuelt med noen langruter fra OSL.Man har regnet på flere alternativer,men har ikke funnet det regnskapsmessig forsvarlig å starte med noen som helst rute ut fra OSL.Dessuten var det ikke mulig å finne terminal- og tarmac kapasitet til en langrutemaskin til før T2 er klar.

Det var heller ikke lenger aktuellt å gå til anskaffelse av flere A340.Det eneste aktuelle for ekspansjon nå er A330-200,og disse vokser ikke på trær.Økonomi til å kjøpe fabrikknye fly forventes tidligst i 2. halvår 2008 dersom den nåværende trenden fortsetter.

Nye ruter fra ARN er mer sannsynlig.ARN-PEK har hatt noen av de beste bookingtallene før åpning noensinne.Belegget er allerede på 85%.2 nye frekvenser kommer på vinterprogrammet.Man har stor tro på at SAS får en slot nr. 2 på NRT,og da blir det ARN-NRT med stor sannsynlighet.

T2 på OSL kommer vel ikke før du har gått av FBU4EVER???

Det som kan bli et hett tema er hva som skal skje med SAS Danmarks A321-maskiner. 6 stk brukes på CPH-ARN/OSL. Det er neppe A321 man drömmer i SAS Norge og Sverige...

Originally posted by EB

T2 på OSL kommer vel ikke før du har gått av FBU4EVER???

Men EB da, Stein er ikke 55 :baeh

Back