Mareritt-reise med SAS

Status
Not open for further replies.
Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Originally posted by OEH

Det skal vel ikke så store matematikk-kunnskaper til for å skjønne at de sparte penger på dette iallefall.
Men, men.. kan vel hende at det var en fugl i motoren, men skal jeg være ærlig tviler jeg på det.

OEH...du får tro hva du vil,...men de kansellerte nok ikke den der turen for pengenes skyld,.........................ett ord: sikkerheten!!!!!!!!! Ville du tatt av i et fly, der det var usikkert om motoren ville kutte på takeoff, fordi en ikke giddet å bry seg om en død fugl i motoren???? da er det bedre med en masse frustrerte og forsinkede passasjerer enn en masse døde folk i en ulykke...!! :pissed

Men egentlig så forstår jeg ikke hvorfor en birdstrike er så veldig usansynlig? Både TRD, og AES ligger langs kysten.. og AES ligger vell i et spessielt utsatt område for havfugl.

Jeg sier jo at det kanskje kan ha vært en fugl, det vet jeg ingenting om. Men tviler fordi SASBRA har utrolig mye tekniske problemer. I tillegg til disse to "birdstikene" har jeg gang på gang opplevd kanselleringer pga. "tekniske problemer" som har ført til sammenslåtte avganger.
Man er litt avhengig av at flyene går når de skal, derfor er dette veldig irriterende og frustrerende. I tillegg taper man penger og tid på det.

Originally posted by SK1399

Men egentlig så forstår jeg ikke hvorfor en birdstrike er så veldig usansynlig? Både TRD, og AES ligger langs kysten.. og AES ligger vell i et spessielt utsatt område for havfugl.

AES ligger jo på den paddeflate øya Vigra. Havfuglene holder vel stort sett til i fjellsidene langs kysten. Men nok om det. Saken er at det er veldig mye kanselleringer hos SAS, altfor mye til at jeg tror det alltid skyldes tekniske problemer.

Originally posted by OEH

AES ligger jo på den paddeflate øya Vigra. Havfuglene holder vel stort sett til i fjellsidene langs kysten. Men nok om det. Saken er at det er veldig mye kanselleringer hos SAS, altfor mye til at jeg tror det alltid skyldes tekniske problemer.
På de årene jeg har jobbet i denne bransjen, så har jeg ALDRI opplevd en komersiell kanselering.
Jeg har også tilgode å se en kaptein dikte opp en eller annen historie om fugler i motoren. Slikt hadde fått personaldisiplinære konsekvenser.

OEH. Jeg tviler sterkt på at du har store kunnskaper om hva som skjer i ett flyselskap/flyplass.

Originally posted by OEH

En instaelld flight kostar mer aen en som gaar. Om inte annat saa i foeretagets rykte.. Jag aer saeker paa att flighten inte staells in om det inte aer absolut noedvaendigt. Att sedan staella in den paa en utestation tvivlar jag paa att SK goer av fri vilja eftersom det drabbar resten av produktionen fraan hemmabasen (OSL)

Men du aer beraettigad till den aasikt OEH men jag med flera tvivlar paa den. Bara foer att ha det klarlagt jag aer ingen haengiven SAS(Braathens) fan eller anstaelld saa detta aer hoegst neutralt.

Originally posted by FBU

Originally posted by OEH

På de årene jeg har jobbet i denne bransjen, så har jeg ALDRI opplevd en komersiell kanselering.
Jeg har også tilgode å se en kaptein dikte opp en eller annen historie om fugler i motoren. Slikt hadde fått personaldisiplinære konsekvenser.

OEH. Jeg tviler sterkt på at du har store kunnskaper om hva som skjer i ett flyselskap/flyplass.

Nei, det har jeg ikke. Ikke interesserer det meg heller. Det som interesserer meg er å komme meg fra A til B som planlagt. Det er ofte vanskelig med SAS, som kansellerer i hytt og pine. Mulig jeg har vært veldig uheldig, men jeg synes det har vært mye mer instillinger nå enn det var før. Som regel er det "tekniske problemer" som blir oppgitt som årsak. Da spør jeg mer hva det er som gjør at de har så store problemer med dette nå i forhold til før. Og hvorfor SAS er blitt mindre pålitelig enn andre selskaper.

Originally posted by OEH

Originally posted by FBU

Originally posted by OEH

Nei, det har jeg ikke. Ikke interesserer det meg heller. Det som interesserer meg er å komme meg fra A til B som planlagt. Det er ofte vanskelig med SAS, som kansellerer i hytt og pine. Mulig jeg har vært veldig uheldig, men jeg synes det har vært mye mer instillinger nå enn det var før. Som regel er det "tekniske problemer" som blir oppgitt som årsak. Da spør jeg mer hva det er som gjør at de har så store problemer med dette nå i forhold til før. Og hvorfor SAS er blitt mindre pålitelig enn andre selskaper.

Så ikkje påstå at kapteinane diktar opp grunnar til at flyet vert innstillt! Og kvifor skulle det vere "lønsamt" å innstille ein avgang på Vigra, der flyet må stå til ein teknikar har sjekka det? Teknikaren er på OSL eller i Bergen, og må flygast opp til AES. Dermed vert flyet ståande uproduktivt på Vigra, med dei konsekvensane og kostandane det medfører. Så med all mulig respekt OEH, dette er BULLSHIT!

Nå har jeg vel ikke "påstått" det heller. Men jeg finner det litt "rart". Har aldri opplevet en innstilling pga. birdstrike, og plutselig opplever man det to ganger på under to uker.. Litt rart, men muligens tilfeldig, hva vet jeg.
Fakta er iallefall at folk var ganske oppgitt og frustrerte begge gangene, og folk lot ikke til å tro på birdstrike-forklaringen.
Hadde dette vært for noen år siden hadde vi sikkert også fått kompensasjon i form av et måltid på en såpass lang forsinkelse som over 3 timer, men nei, ingenting what so ever. Så det ble jo dyrere sånn sett også.:(

Må si denne diskusjonen undrer meg en del. Dere får tro og mene hva dere vil, men jeg er helt sikker på at jeg heller vil at flygerne oppdager tekniske feil, i dette tilfellet birdstrike, på bakken og ikke i lufta. At folk blir irriterte at et fly blir kanselert pga birdstrike er helt hårreisende. Sikkerhet skal altid være første prioritet, og det er det i SasBraathens. Tror heller ikke en kaptein dikter opp et problem for å kanselere. Kanselere koster penger og ikke minst dårlig omdømme, derfor tror jeg ikke selskapet gjør dette med vilje.

Du virker veldig korttenkt her, OEH..

Som nevnt i en annen tråd av dc-8-63, så kan flyene bare fly i en retning for at teorien din..

Og fokuset burde kanskje være flyttet fra hvor mye tekniske problemer til hvorfor ?
Hvorfor skal SAS (Braathens) evnt. ha større problem med teknisk enn f.eks. DY ?

(Jeg sier dog ikke at de har, har ikke satt meg ned og sjekke)

PS: denne tråden burde snart erklæres "død"...

Originally posted by OEH

Uansett er det utrolig mye innstillenger med SAS. Den bedriften jeg jobber i bruker nå konsekvent DY når det er mulig. Har enda ikke opplevd en kansellering med DY, og har brukt de ca. 15 ganger siden juli.

Flaks. Rett og slett. DY har sine kanseleringer og sammenslåinger. Jeg har vært med på mange kanseleringer, fote av underlige grunner. ALDRI har jeg hørt om eller vært med på en avgang der noe har funnet på en unskylding for å kanselere. for de ansatte er særdeles liten hyggelig å måtte kanselere en avgang så den beslutningen taes ikke lett. I motsetning til hva nå enkelte passasjerer måtte tro. Jeg ser overhodet ikke noe mistenkelig i to kanseleringer på kort tid pga birdstrike. Det er bare uflaks. Jeg har snakket med mange passasjerer som har hatt langt verre erfaringer.

Hilsen,
Laurenz

och med det beskedet från inormationschefen hos Air France tror inte jag att vi kommer längre.

Case closed

Status
Not open for further replies.
Back