• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Man kan si hva man vil om skitne AF fly, SAS går de i næringen!

Re: Man kan si hva man vil om skitne AF fly, SAS går de i næringen!

Ja dette var ikke pent!

Kunne trenge både vask og polering!!

BF:old

Jepp... Her i huset vaskes Alfa`n 2-3 ganger i uken...noe både SAS og AF burde lære av...

Husk, det er ikke bra for miljøet å vaske for ofte!

Gammelt bilde.Alle 340'ene blir nå rotert via BKK for å vaskes der.Eneste mulighet da det ikke er tid til vask i CPH.330'ene,derimot.Blir bare skitnere og skitnere.Økonomene ruler.Kun penger (les:utgifter) teller der i gården.Så får vi andre fly rundt som luftens lasaroner.:cry:

Originally posted by Kua

Husk, det er ikke bra for miljøet å vaske for ofte!

Han har sikkert kjøpt klimakvote :colgate:

Originally posted by FBU 4EVER

Gammelt bilde.Alle 340'ene blir nå rotert via BKK for å vaskes der.Eneste mulighet da det ikke er tid til vask i CPH.330'ene,derimot.Blir bare skitnere og skitnere.Økonomene ruler.Kun penger (les:utgifter) teller der i gården.Så får vi andre fly rundt som luftens lasaroner.:cry:

Hvordan foregår en slik vask, egentlig? Vaskehall? 100 thaier med vann&såpebøtte og svamp?

Ble litt nyskjerrig nå!!

BF:question:

Kan det være at noen av flyene har vannskrekk? :p

Har FBU4EVER brukt flyet til terrengkjøring:huh: :p

For de som bruker MS Flight Simulator, og vil ha en autentisk SAS A340: http://www.projectopensky.com/thumbnails/404.jpg :colgate: :colgate:

Hvorfor er folk så interessert i møkkete fly her?

Jag ser det som en imagefråga för flygbolagen. Många gör kopplingen mellan renlighet och underhåll.

Jeg mener å huske fra min fortid i TG at man kunne spare 3-5% fuel på langdistanseflyginger ved å ha et rent og polert fly sammenlignet med et skittent fly.
Her var det bl.a et prosjekt på tidlig 90-tall som gikkpå vask og polering av både flykropp og ikke minst vingeframkanter hvor den største effekten kunne oppnås.
Tror faktisk at det var Nordic Aero i Stockholm som fikk en kontrakt med TG for dette.
Noen som har noe minne av dette eller flere detaljer?

Jeg kan merke det på mindre Cessna og Piperfly at de går noen knop raskere etter vask & polering. Har en sterk mistanke om at SAS + andre bolag faktisk taper penger ved å spare på vaskingen. Resultat: lavere hastighet og økt fuel forbruk...

det blir mange kilo skitt, og det ødelegger også til dels aerodynamikken, så miljømessig og perfromancemessig burde man vaske kjærrene. Ikke minst også imagemessig. Har selv sett vasking av 747-400 i LHs hangar i FRA - og ja, det skjer med en laaaaaaang kost og såpevann! (har et bilde et sted...). Hvorfor de ikke vaskes oftere må fuglene vite, men det tar jo tid å vaske noen hundre kvadratmeter flykropp. Er det ikke tid? Har også sett fly som er flettfrie på venstresiden (der pax går ombord), men som ikke ser ut i måneskinn på høyresiden.

Legg merke til halen på OE-LFO

Burde de ikke kunne bruke disse de-iceing bilene til flyvask om sommeren? Det er vel bare å fylle såpe og vann på tanken og sprute i vei??

BF:cool2

Heisann!

Farmer
man kunne spare 3-5% fuel på langdistanseflyginger

Jeg tror du mangler et komma her...? Er nok mere fra 0.3 til 0.5%...;)

Rene fly er glade fly...:p

Dag

Originally posted by Bizflyer

Burde de ikke kunne bruke disse de-iceing bilene til flyvask om sommeren? Det er vel bare å fylle såpe og vann på tanken og sprute i vei??

BF:cool2

Vann går fint, men flysåpa bør man nok holde seg unna... Pumpene i disse bilene er dyre, så man vil neppe risikere å ødelegge dem på slikt...
Den såpa som brukes på flyene er kraftig...

Dessuten er dritten på flyene av slik art at man må nok bruke kost uansett... Vi har nemlig samme dritten på de-icingbilene, og de er heller ikke morsomme å vaske... :p

Noen som har noe minne av dette eller flere detaljer?

Odd, jeg følger deg jeg, jeg minnes på begynnelsen av 90 tallet å ha lest en stor reportasje i Flight angående Crossair som forsket på det samme. Jeg minnes de hadde alltid så rene fly og det ble skrevet at de brukte litt ekstra penger på mye vask og polering av flyene, og at de gjennom et år kunne spare 4-6 % tror jeg det var...

Og jeg har ikke bommet på kommaet Dag J :colgate:

Back