Re: Lufthansa øker på SVG
Litt artig denne diskusjon...
Begynnelsen av felles-ferie er alltid season med high demand. Men likevel betyr det ikke nödvendigvis at man kan/skulle "klase-bomber" alle markeder med maks mulig kapasitaet. Rett og slett fordi man kanskje tjener mer dersom man minsker litt sitt tilbud.
Dersom alle Nordmenn skal ut pa ferie den 23. Juni, sa vil selvsagt nesten alle önske seg en relativ tidlig avgang. Men LH har night-stopp pa SVG, ergo betyr dette at man flyr en ekstemt tomt fly fredag kveld og en relativ fullt fly pa Lördag morgen. Dette regner seg rett og slett ikke fordi man har ikke high-yield traffic pa Lördag, selv om dette er ferie-start. Skulle det har vaert dagen etter ONS, sa ville bildet har blitt langt forskjellig. Men her snakker vi om turister som ikke reiser i Y...
Den andre ting er fleet planning i LH. Er en type satt opp for en visst rute, sa er det meget meget sjelden at denne byttes. Selv om det finnes seg solid demand som kunne forsvare dette. Rett og slett fordi deres system er ekstremt komplisert og det har massevis av ringvirkninger. Grunner hvorfor flytyper ble bytted i baktida ble AOG og lengre-enn-forvented vedlikeholds-intervaller. Og selv for disse har man na innfört Check-Hoppers, slik at man ikke ma bytte flytyper...
As we speak sa forlatter stadig flere 733 LH fra FRA basen (til ökse-mannen). 3 fly alene frem til paske. Ogsa fra Direct Services blir 733 na trukked ut. Halvparten av 733 vil bli historie frem til sommeren kommer. Uten at man har tilstrekkelig nok nye leveranse fra Airbus. Dette har som följe, at noen ruter som tidligere sa B735 na fa Jungle-Jets og dette medförer visse restriksjoner. Ofte ikke sa mye med antall pax, men heller med antall payload, som kan spille ut i sa banale ting som at barnevogn ikke kan fraktes.