Lufthansa-ruter på Sola/Stavanger

Dessuten har jeg undersøkt på ruter som MRS-FRA og Torino-FRA. Det virker som at disse strekningene fortsatt blir betjent med B737-300 og B737-500 i sommerplanen. Så hvorfor SVG er oppført med CRJ-700 er fortsatt et mysterium. Skulle liksom ikke alle B737-300 og B737-500 ut av flyflåten til LH snart?

Med tanke på at det bare er 28 737 som skal ut av flåten og de har langt fler enn dette er det ikke noe mysterium at noen ruter fortsatt vil betjenes av 737

Re: Lufthansa øker på SVG

På TRD vil Embraer 190 bli brugt på "alle" tre ukentlige avgangene. Originalt skulle bare onsdagsavgangen bli fløyet av E190, mens lørdag og søndagsavgangen skulle flys av Boeing 737-500 (300).

Jeg har søkt på diverse destinasjoner fra SVG til BCN, FCO, ZUR, FRA i perioden april-juni. Bare blodpriser av LH. Samtidig er det billig å fly med KLM fra SVG. Så jeg håper inderlig på at LH ikke setter inn CRJ-700 på mange av flyvningene til SVG. Betyr bare dyrere billetter.

Så jeg håper inderlig på at LH ikke setter inn CRJ-700 på mange av flyvningene til SVG.

Det er nettopp derfor jeg dro opp tråden igjen, LH har satt opp CRJ-700 på alle avganger fra SVG.

Men som det ble påpekt tidligere i tråden, vil de nok sette inn større fly (E95) på dagene det er mest etterspørsel.

Last edited:

Lukter litt mangel på fly her spør du meg. Fly skal ut av flåten fortere enn man rekker å få erstattere på plass. Har ikke satt meg inn i situasjonen rundt omkring i Europa, men virker som LH reduserer jevnt over i Norge i hvertfall. Vil tro at 737-rutene som normalt har høyest belegg byttes ut med E190 mens de noe tynnere byttes ut med CRJ700. Disse regionaljetene må jo komme fra en plass, så man bør i hvertfall være glad for at det ikke går ut over de planlagte frekvensene, både på SVG og TRD. Ville ikke sett bort fra at
de CRJ-avgangene som forsvinner fra BGO nå går med til å erstatte nettopp 737 på ruter som f.eks. til SVG.

Forhåpentligvis ser vi en opptrapping igjen etter hvert som nye fly kommer inn i flåten, men fram til da frykter jeg høyere priser siden det blir færre seter å fylle opp, og dermed lettere å selge alle setene. Tross høyere billettpriser blir nok total revenue for LH likevel mindre siden det tross alt blir færre passasjerer.

Litt off topic, men såvidt jeg kan se (amadeus) forsvinner det ingen avganger fra Bergen.

Lukter litt mangel på fly her spør du meg. Fly skal ut av flåten fortere enn man rekker å få erstattere på plass.

Nei, dette er nylig oppgraderte (NEK+ divandre modifikasjoner) fly som skal ut av flåten. Grunnen er kapasitetsjustering. Lufthansa ser seg nødt til å redusere kapasiteten, da de frykter færre reisende enn tidligere forventet. Finanskrise 2 og stor usikkerhet rundt i Europa er grunnen. Kuttene er føre var for å unngå å fly rundt med lav kabinfaktor.
Netto antall fly hos Lufthansa vil synke som følge av dette, antall leveringer av A32X på kort sikt vil ikke veie opp for 737CL som settes på bakken.

Nei, dette er nylig oppgraderte (NEK+ divandre modifikasjoner) fly som skal ut av flåten. Grunnen er kapasitetsjustering. Lufthansa ser seg nødt til å redusere kapasiteten, da de frykter færre reisende enn tidligere forventet. Finanskrise 2 og stor usikkerhet rundt i Europa er grunnen. Kuttene er føre var for å unngå å fly rundt med lav kabinfaktor.
Netto antall fly hos Lufthansa vil synke som følge av dette, antall leveringer av A32X på kort sikt vil ikke veie opp for 737CL som settes på bakken.

Men en evt ny finanskrise kommer definitivt ikke til å ramme Norge og OSL, BGO og SVG. De burde heller kuttet kapasitet og ruter til steder i Italia, Hellas, Spania og i de landene der finanskrisen kommer til å ramme siden folkene i de landene kommer til å være mer forsiktig med pengebruken. LH burde heller tvert imot økt ruter til Norge. Nordmenn kommer nok til å feriere like mye som før.

Men en evt ny finanskrise kommer definitivt ikke til å ramme Norge og OSL, BGO og SVG.

Nå står utlendinger for en betydelig andel av trafikken, så denne logikken tar jeg ikke. Prisene fra Norge er lave og et tap av bedre betalende utlendinger vil bli veldig merkbar.

Ja, LN-MOW peker paa ett viktig point her. Inn-traffikken fra Tyskland er like saa viktig, om ikke mere enn ut-trafikken for LH i Norge. Vikitigere er det jo med bedre frequency enn store fly for Biz folk, LH Connect og andre reisende; Som LH her tar i betraktning skulle jeg tro!!

KLM drar motsatt konklusjon: De øker salget i Norge og øker kapasiteten på tross av krisen og med mengder av fullprisbetalende forretningsreisende. KLM og LH har åpenbart forskjellig strategi i Norge.

Men en evt ny finanskrise kommer definitivt ikke til å ramme Norge og OSL, BGO og SVG. De burde heller kuttet kapasitet og ruter til steder i Italia, Hellas, Spania og i de landene der finanskrisen kommer til å ramme siden folkene i de landene kommer til å være mer forsiktig med pengebruken. LH burde heller tvert imot økt ruter til Norge. Nordmenn kommer nok til å feriere like mye som før.

Finanskrise er grunnen til flåtereduksjon der en del 737CL forsvinner.
Grunnen til at Lufthansa kutter ned på flystørrelse på de rutene de gjør, er nok etterspørsel og yield. Hvis noen har bedre greie på dette enn Lufthansa selv, så blir jeg imponert.:)

Jeg vet ikke hvor du tar dine konklusjoner fra. Men sa isolert og ensidig som du gir dine statements, sa stemmer de bare ikke. Norge er ikke en isolert stjerne i sitt eget universum som du beskriver dette. Tvert imot!

LH har kutted sin flate i henhold til marked-expectations og kostnads-nivea som 737CL flaten har. Det er ikke bare fuel, men i langt större grad MX kostnader som biter (D-Checks, Window-Belt Replacement, Cabin-Reconfig, Cracks i keel-beam ...).

En 737 som flyr pa SVG flyr ogsa til andre rute-omrader. Sa selv om SVG-leg'ene i seg selv er profitabelt (noko man kan tro) sa ma det ikke gjelde for summen av alle legs som denne 737 flyr under dagen. Og dersom man finner ut at det er mer lönnsomt a bytte ut mot en ny fly, enten större eller mindre, sa blir det gjord.

En kapasitaetskutt kan i seg selv ogsa pavirke pris-strukturen. Dersom LH selger na en visst antall X seter til höy yields, sa gar resten av flyet til leisure kunder med lav betalingsvilje.
Dersom man na bytter ut mot CRJ sa betyr det ikke at disse X antall seter blir mindre. Tvert imot, de besta og disse kunder far sine seter omboard den CRJ. Det blir bare mindre billige seter til leisure kunder. I den mest ekstreme fall sa blir det ingen seter til leisure igjen.

All dette vil ha samme effekt, nemelig at yielden stigger pa SVG rutene.

Det hva er litt mer kritisk er jo faktum at CRJ' har ingen riktig Business Class. Men dersom det er behov, e.g. ved ONS, sa vil de bare bytte ut mot större fly. Og selv om halvparten av 737-flaten gar fra LH i 2012, sa forblir det noen fa ved FRA. Sa det er alltid mulig a gjöre en swap. (Selv om LH gjörer veldig fa flybytter av forskjellige flytyper pa kort sikt. Det blir mye swapped innen de diverse delflater).

KLM drar motsatt konklusjon: De øker salget i Norge og øker kapasiteten på tross av krisen og med mengder av fullprisbetalende forretningsreisende. KLM og LH har åpenbart forskjellig strategi i Norge.

Norge? Så vidt meg bekjent så har ikke LH planer om å kutte noen andre steder i Norge enn på SVG. Kapasiteten på OSL og BGO blir den samme som sommeren 2011, mens på TRD øker den.

Det hva er litt mer kritisk er jo faktum at CRJ' har ingen riktig Business Class.

Hva mener du? Det er Business Class i CRJ på samme måte som på 737, med blokkert sete ved siden av, gardin, etc.

Eksakt dette er problemet. Dette er ECO+ men ingen fullverdig Business.

Tull! Med blokkert sete så er det i Lufthansa MINST like god business class på CRJ som på 737! (Dessverre ikke på SAS...)

Tull! Med blokkert sete så er det i Lufthansa MINST like god business class på CRJ som på 737! (Dessverre ikke på SAS...)

Jeg har selv flöyet i CRJ700 i Business da jeg ble oppgradert etter jeg ble "dumped" to dager. Jeg kan fortelle deg, at det finnes en betydelig forskjell.

KLM hadde den desidert beste produkt pa SVG, fordi de tilböd i sine 737CL en fullverdig business class med dedicated seats. De nye 737 har det ikke lengre, fordi noen i KL ledelse mente at man kunne spare noen EUR... Dumt ide, spör du meg, fordi produkt lider.

Neste aret kommer SVG a se en helt annen situasjon enn för. Ikke en, ikke to, men tre aktörer krangler om de lukrative olje-pax. BMI gar over til IAG og BA vil ganske sikkert jobbe hard for a vaere hurtigst pa SVG-***-IAH.

Og med tre alternativer, sa er det ved siden av pris og frekvens ogsa produkt-kvalitaet som avgjörer valget. Alrede na er KL og LH neste pari-pari nar det gjelder flytid...

Back