Re: Lufthansa øker på SVG
Men en evt ny finanskrise kommer definitivt ikke til å ramme Norge og OSL, BGO og SVG. De burde heller kuttet kapasitet og ruter til steder i Italia, Hellas, Spania og i de landene der finanskrisen kommer til å ramme siden folkene i de landene kommer til å være mer forsiktig med pengebruken. LH burde heller tvert imot økt ruter til Norge. Nordmenn kommer nok til å feriere like mye som før.
Jeg vet ikke hvor du tar dine konklusjoner fra. Men sa isolert og ensidig som du gir dine statements, sa stemmer de bare ikke. Norge er ikke en isolert stjerne i sitt eget universum som du beskriver dette. Tvert imot!
LH har kutted sin flate i henhold til marked-expectations og kostnads-nivea som 737CL flaten har. Det er ikke bare fuel, men i langt större grad MX kostnader som biter (D-Checks, Window-Belt Replacement, Cabin-Reconfig, Cracks i keel-beam ...).
En 737 som flyr pa SVG flyr ogsa til andre rute-omrader. Sa selv om SVG-leg'ene i seg selv er profitabelt (noko man kan tro) sa ma det ikke gjelde for summen av alle legs som denne 737 flyr under dagen. Og dersom man finner ut at det er mer lönnsomt a bytte ut mot en ny fly, enten större eller mindre, sa blir det gjord.
En kapasitaetskutt kan i seg selv ogsa pavirke pris-strukturen. Dersom LH selger na en visst antall X seter til höy yields, sa gar resten av flyet til leisure kunder med lav betalingsvilje.
Dersom man na bytter ut mot CRJ sa betyr det ikke at disse X antall seter blir mindre. Tvert imot, de besta og disse kunder far sine seter omboard den CRJ. Det blir bare mindre billige seter til leisure kunder. I den mest ekstreme fall sa blir det ingen seter til leisure igjen.
All dette vil ha samme effekt, nemelig at yielden stigger pa SVG rutene.
Det hva er litt mer kritisk er jo faktum at CRJ' har ingen riktig Business Class. Men dersom det er behov, e.g. ved ONS, sa vil de bare bytte ut mot större fly. Og selv om halvparten av 737-flaten gar fra LH i 2012, sa forblir det noen fa ved FRA. Sa det er alltid mulig a gjöre en swap. (Selv om LH gjörer veldig fa flybytter av forskjellige flytyper pa kort sikt. Det blir mye swapped innen de diverse delflater).