Lufthansa-ruter på Sola/Stavanger

Re: Lufthansa øker på SVG

Norge? Så vidt meg bekjent så har ikke LH planer om å kutte noen andre steder i Norge enn på SVG. Kapasiteten på OSL og BGO blir den samme som sommeren 2011, mens på TRD øker den.

LH fløy E-190 både på BGO og SVG i sommer. De har allerede gått ned til CRJ-700 på BGO, neste sommer er de nede på CRJ-700 i SVG. De øker med en ukentlig til TRD, men går samtidig ned til E-190, hva de gjør på OSL vet jeg ikke, det kan godt være stabilt der.

De øker muligens yield på kort sikt, men i motsetning til KLM gjør de seg avhengig av fullprisbetalende for å fylle flyene. Leisure-markedet må de bygge over tid, dvs. noen år, og de gjør de ikke med en slik flåtedisposisjon at billettene er for dyre for leisure når de trenger dem. Når LH øker kapasiteten igjen har leisure allerede funnet seg andre selskaper, noe som øker tiden LH trenger på å fylle flyene med større kapasitet, dvs. de ender på status quo, eller øker veldig langsomt. Det virker som LHs flåtedisposisjon er omstendelig i forhold til konkurentene (KLM, SAS) og ikke så dynamisk.

LH fløy E-190 både på BGO og SVG i sommer. De har allerede gått ned til CRJ-700 på BGO, neste sommer er de nede på CRJ-700 i SVG. De øker med en ukentlig til TRD, men går samtidig ned til E-190, hva de gjør på OSL vet jeg ikke, det kan godt være stabilt der.

De øker muligens yield på kort sikt, men i motsetning til KLM gjør de seg avhengig av fullprisbetalende for å fylle flyene. Leisure-markedet må de bygge over tid, dvs. noen år, og de gjør de ikke med en slik flåtedisposisjon at billettene er for dyre for leisure når de trenger dem. Når LH øker kapasiteten igjen har leisure allerede funnet seg andre selskaper, noe som øker tiden LH trenger på å fylle flyene med større kapasitet, dvs. de ender på status quo, eller øker veldig langsomt. Det virker som LHs flåtedisposisjon er omstendelig i forhold til konkurentene (KLM, SAS) og ikke så dynamisk.

Men KLM ser ut til å gå på en milliardsmell a la carte - selger de seg for billig for å ta markedsandeler...? Who is the smart one...?

Og BU662: Jeg har flydd LH CR700/900 business MANGE ganger, og er DYPT uenig! Med gardin og 2 seter med blokkert sidesete så er det et fullverdig business produkt som langt overgår de ganger jeg har flydd LH 737!

Nå er vel ikke fritidsreisende trofaste, så om folk vanligvis har reist med LH, men går over til KLM fordi LH blir dyrere, så går de tilbake igjen til LH så fort de er billigst. Så derfor tror jeg helt ærlig at det ikke blir noe vanskelig for Lufthansa å vinne tilbake markedsandeler de taper på SVG.

Men KLM ser ut til å gå på en milliardsmell a la carte - selger de seg for billig for å ta markedsandeler...? Who is the smart one...?

LH driver i forretningsbransjen av en årsak, så de har sikkert gode grunner for sine vurderinger.. So time will show! :) Min personlige oppfatning er allikevel at de gjør seg for avhengig av en bestemt kundekrets. Når forretningsfolkene fra Spania, Frankrike og Italia slutter å reise til Norge så skal fremdeles nordmenn på ferie til Buchuresti, Budapest, Rio, Cape Town osv. Skal nordmenn først dit så betaler de det det koster. Det har de nemlig råd til, i motsetning til resten av Europa!

Vel - mye tyder vel på at det vil slå hardt mot oss også når europeerne ikke lenger har råd til å kjøpe varene våre. Og mange av oss har allerede begynt å planlegge for worst case, og strammer inn litt "just in case". Time will show....

Saken omtales nå på aftenbladets nettsider.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/Mindre-fly-med-farre-billigseter-2913166.html

Opprinnelig skulle Lufthansa fra sommerprogrammets begynnelse bruke to Boeing 737-700-fly med 148 seter og en rundtur med CRJ-700 på strekningen til og fra Frankfurt. Med de mindre flyene vil selskapet tilby hele 2184 færre seter per uke på strekningen til og fra Frankfurt enn opprinnelig tenkt.

Aftenbladets journalist burde oppdatere seg litt på Lufthansas flåte. Det er vel Boeing 737-300 maskiner vi egentlig snakker om her. Flisespikk fra min side. Men rett skal være rett.

Håper dem ser problemet med mindre fly. Slik dem setter inn større fly som Boeing eller Embrarer ikke CRJ, det er pene fly men litt små med for lite plass.

Kommunikasjonssjef Dünhaupt sier at selv om de små jetflyene er lagt inn i stavangerplanene, er det på langt nær sikkert at flyene beholdes når det endelig programmet for sommeren er klart om fire til seks uker. Mye kan skje innen den tid.

- Det kan ikke utelukkes at Lufthansa på ny setter inn større fly og bedrer kapasiteten til Stavanger, påpeker kommunikasjonssjefen.

Han opplyser at Norge er høyt prioritert i Lufthansas ruteplanlegging og flyginger. Ikke minst har Stavanger stor anseelse på grunn av byens deltakelse i flyselskapets opplegg med regulære flyginger til de viktigste, globale oljebyene.

- I Lufthansa er vi også klar over at den norske trafikken ikke er så hardt rammet av den økonomiske krisen som flyr over Europa for tiden. Dette gjør det også interessant å ha god kapasitet på rutetilbudet, fortsetter Europa-sjef Aage Dünhaupt i Lufthansa

Håper han snakker sant. Og at han innser at det er en viktig rute til USA, Thailand osv slik dem ser dem vil take på CRJ flyene. Slik at LH sette inn enten Boeing eller Embraer og ikke noe CRJ eller BAE Avro.

Håper han snakker sant. Og at han innser at det er en viktig rute til USA, Thailand osv slik dem ser dem vil take på CRJ flyene. Slik at LH sette inn enten Boeing eller Embraer og ikke noe CRJ eller BAE Avro.

Vel - CRJ900, EMB og Avro har jo nesten samme setetall; 88-98 pax.... Forskjellen er vel om de setter inn 737 eller 32x istedenfor..... Ellers er vel oljemarkedet til Thailand noe begrenset, og alternativene mange....

Sant nok det. Men satser på noe større en CRJ, tenk på oljemessen og alt det der, men opp til Lufthansa vi kan ikke gjøre noe utenom og kjøpe billetter. Jeg håper ihvertfall på større fly en CRJ.

Sant nok det. Men satser på noe større en CRJ, tenk på oljemessen og alt det der, men opp til Lufthansa vi kan ikke gjøre noe utenom og kjøpe billetter. Jeg håper ihvertfall på større fly en CRJ.
Hvorfor håper du på det? Gjorde noen prøvebookinger å det var ledige seter på alle jeg prøvde på. Prisene var stive men.

Dyrere priser enn det er nå. Og lite og trang plass i flyet om det er full booket en en vanlig 737 eller Embrarer, så det er meg da! Men en CRJ virker også veldig liten, men den har gjort det bra på SAS sin rute til CPH. Så kanskje det kan gå bra til FRA ruten også.

Trodde midtgangen er mye smalere i CRJ en i en 737. Og trangere mellom setene og slik men kan hende jeg feiler her, skal ikke si jeg er noe ekspert.

De gangene jeg har flydd LH mellom FRA og SVG, har ikke flyene engang vært halvfulle, så de kan jo hende at CRJ 700 er mer en stort nok på endel avganger :D

Kanskje CRJ vil lykkes men hvem vet. LH får ta avgjørelsen for hvilke fly dem skal bruke så opp til dem, så la oss se hva som skjer med LH på SVG. Som sakt visste han ikk riktig om CRJ ville bli fast.

Tror nok det blir satt inn større materiell under ONS. Som nevnt tidligere slinger de inn flytyper etter behov.

De gangene jeg har flydd LH mellom FRA og SVG, har ikke flyene engang vært halvfulle, så de kan jo hende at CRJ 700 er mer en stort nok på endel avganger :D

De mange gangene jeg har flydd mellom SVG og FRA har flyene ofte vært fulle i i Boeing flyene eller i Embraer flyene som har blitt brukt i den ruten her. Om de går over til CRJ700 ville rett og slett være en katastrofe.

Back