• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lufthansa ønsker å kjøpe deler av SAS?

Re: Lufthansa ønsker å kjøpe deler av SAS?

Ja, men dette er vel gammel moro de ikke får gjort noe med.
 
Re: Lufthansa ønsker å kjøpe deler av SAS?

Iflg regnskapet 2015 (hvis jeg leser dette riktig) har SAS fremtidige pensjonsforpliktelser
for den nette sum av kr 17,4 milliarder...

W

Noen som vet forpliktelsene til sammenlignbare selskap?
 
Last edited by a moderator:
Re: Lufthansa ønsker å kjøpe deler av SAS?

Kan godt være. Forskjellen er vel at fra tidligere, ved ytelsespensjon, så var det et uforutsigbart etterslep mens det nå egentlig er en forutsigbar regning på lik linje med lønn osv.?


Sent from my iPad using Tapatalk


Nope. Ytelsespensjonen som alt er tjent opp må utbetales. Og den regninga vet man ikke hvor stor blir.
 
Re: Lufthansa ønsker å kjøpe deler av SAS?

Nope. Ytelsespensjonen som alt er tjent opp må utbetales. Og den regninga vet man ikke hvor stor blir.

Det stemmer ikke helt. Slik jeg har forstått det så er ytelsespensjonen konvertert til fripoliser og regningen er således betalt. Det ligger m.a.o ingen fremtidig underdekning.
 
Re: Lufthansa ønsker å kjøpe deler av SAS?

Det stemmer ikke helt. Slik jeg har forstått det så er ytelsespensjonen konvertert til fripoliser og regningen er således betalt. Det ligger m.a.o ingen fremtidig underdekning.

Etter det jeg kan se er det avsatt 4,3 milliarder i fond til dette, altså en underdekning på 13 milliarder som da må taes direkte fra drift.

W
 
Re: Lufthansa ønsker å kjøpe deler av SAS?

Etter det jeg kan se er det avsatt 4,3 milliarder i fond til dette, altså en underdekning på 13 milliarder som da må taes direkte fra drift.

W

4,3 miljarder är en nettotillgång. Förvaltningstillgångar (21,7 miljarder) - förpliktelser (17,4 miljarder) = pensionstillgångar 4,3 miljarder.
 
Back
Top