Lufthansa ønsker å kjøpe deler av SAS?

Re: Lufthansa til å kjøpe deler av SAS?

SAS og Lufthansa er i kontinuerliug dialog, men ikke nødvendigvis om de samme temaene som pressen - og andre - tror.

På den annen side, så fikk LH Swiss opp av gjørma, og de er i dag sterkere og mer profilert enn noen gang til tross for eierskapet. Skulle det skje at LH går inn i SAS ville det nok av forretningsmessige hensyn være lurt å følge samme strategi. Å kjøre en Eurowimgs-vri ville ikke gi mening, da det ville svekke merkevaren.

Skal de statlige aksjene selges, selg de først til de ansatte, og deretter legg disse ut til det norske folk. Det å selge deler eller hele SAS til utenlands selskap - det blir det ingen ting igjen av SAS og tro meg at ikke de ansatte kommer til å merke dette - det nytter ikke streike for Tyske lover :)

Jan

Det er da ikke noe i tyske lover som vil hindre SAS ansatte aa streike - 2 av mine Long Haul til Vest Kysten av USA i 2015 ble innstillt pga streik hos nettopp Lufthansa - jeg ble godt tatt vare paa av LH. Men det har vaert betydelig flere streiker hos Lufthansa enn SAS de siste aarene, tysk lov verk inkluderer jo de ansatte mer enn i Skandinavia, med Betriebs Rat.

SAS og Lufthansa er i kontinuerliug dialog, men ikke nødvendigvis om de samme temaene som pressen - og andre - tror.

På den annen side, så fikk LH Swiss opp av gjørma, og de er i dag sterkere og mer profilert enn noen gang til tross for eierskapet. Skulle det skje at LH går inn i SAS ville det nok av forretningsmessige hensyn være lurt å følge samme strategi. Å kjøre en Eurowimgs-vri ville ikke gi mening, da det ville svekke merkevaren.

Svekke merkevaren til SAS ? Det kommer vel an paa hvilken del av flyet du mener, ja det vil svekke fronten - men den bakerste delen av flyet (GO og vennene deres) vil jo bli loeftet med en Eurowings-vri :p Ja selv paa Long Haul ligger GO og vennene deres bak selv LCC som Condor:drunk:

Ikke vær så naiv.

Fra Hegnar.no: "To kilder opplyste onsdag at Lufthansa har vært i samtaler med SAS' eiere siden i fjor høst. Samtalene kan resultere i at Lufthansa kjøper en del av SAS og blir medeier sammen med Danmark, Norge og Sverige, eller inngår en annen form for samarbeid, ifølge kildene.
– SAS kan bli innlemmet i budsjettkonseptet Eurowings, sier en av de to kildene."

SAS har ikke kontaktet LH og bedt om hjelp til å skremme noen. LH og SAS har vært i samtaler on and off i 20 år, det er helt normalt når man er samarbeidspartnere. Det er timingen ved at "to kilder opplyser dette" nå. Hvem tror du disse kildene er? LH har ikke gått ut og sagt noe som helst, og da slett ikke om SAS/Eurowings. Det er en anonym kilde som "lekker" dette til DN og Hegnar som så selvfølgelig gjerne skriver det. Gå tilbake 15 år i tid og sjekk artikler skrevet av disse to i ukene før kontraktsforhandlinger med fagforeningene.
Så sjekk hvor mange slike artikler blir skrevet etter at avtalene er signert. Kanskje ser du et mønster.

Interessant forhandlingsstrategi i så måte, som fort kan slå alle veier. Jeg antar du tenker at dette skal disiplinere de ansattes organisasjoner i forhandlingene? Det tror jeg ikke er et opplagt utfall av dette, og de ansattes organisasjoner kan like gjerne bruke et mulig oppkjøp til egen fordel. Hvem vil kjøpe et selskap som er i konflikt med sine ansatte, enten i form av dårlige relasjoner med sine ansatte eller i en faktisk arbeidskonflikt? Det blir i så fall som å stikke nesa si ned i et vepsebol sett fra kjøpende selskaps side. Dersom de ansattes organisasjoner gjerne vil bli kjøpt opp av Lufthansa så er saken muligens en annen, men da trenger man strengt tatt ikke true med oppkjøp for å disiplinere.

Hvorfor er du så sikker på at kildene Reuters siterer kommer fra SAS og ikke fra Lufthansa?

Forøvrig så ser det ut som kilden til i alle fall DN er en Reuters sak (skrevet fra Frankfurt).

Når det gjelder timingen av andre slike oppkjøpsrykter (i f.eks. DN) så ser det på meg ut til at disse kommer spredt rundt hele året, og ikke utelukkende på denne tiden av året når man skal gjennomføre forhandlinger med ansatteforeningene. Nå innrømmer jeg at jeg ikke har gått 15 år tilbake i tid så det kan selvsagt være at det er et mønster der.

Svekke merkevaren til SAS ? Det kommer vel an paa hvilken del av flyet du mener, ja det vil svekke fronten - men den bakerste delen av flyet (GO og vennene deres) vil jo bli loeftet med en Eurowings-vri :p Ja selv paa Long Haul ligger GO og vennene deres bak selv LCC som Condor:drunk:

Tja. Jeg er i hovedsak enig med deg, men vil det egentlig svekke fronten? Kanskje på long haul (hvis konseptet skulle videreføres også på de lange rutene), men neppe på short haul. Der fremme hos SAS på short haul er det jo ikke akkurat luksus nå. Samtidig er jeg vel litt enig med -MOW. SAS er nok en sterk merkevare i Skandinavia, og selv om Lufthansa også nok er vel ansett så er jeg ikke like sikker på at folk flest aner hva og hvem Eurowings er. Samtidig så lærer de nok fort.:)

Kan ikke holde tilbake, spøk, går Sk 907 over til LH 907 operert av Eurowings 340 med noen få business stoler foran som LN-MOW hadde ?

Når det gjelder timingen av andre slike oppkjøpsrykter (i f.eks. DN) så ser det på meg ut til at disse kommer spredt rundt hele året, og ikke utelukkende på denne tiden av året når man skal gjennomføre forhandlinger med ansatteforeningene.
Det er ikke oppkjøpsryktene som er poenget. De aller fleste SAS ansatte hadde mer enn gjerne sett at staten solgte seg ut, spesielt til et firma som LH som faktisk har interesse av å drive flyselskap. Det er vrien med at SAS skal bli billigselskap som er key. Dette kombinert med RGs uttalelser i samme aviser for noen dager siden om outsourcing av piloter.
Få de ansatte til å bli redde for at de skal miste jobben, så er det enklere å få dem til å gå med på lønns- og pensjonskutt.

Igjen: det er ikke kun SAS som driver med dette.

Det er ikke oppkjøpsryktene som er poenget. De aller fleste SAS ansatte hadde mer enn gjerne sett at staten solgte seg ut, spesielt til et firma som LH som faktisk har interesse av å drive flyselskap. Det er vrien med at SAS skal bli billigselskap som er key. Dette kombinert med RGs uttalelser i samme aviser for noen dager siden om outsourcing av piloter.
Få de ansatte til å bli redde for at de skal miste jobben, så er det enklere å få dem til å gå med på lønns- og pensjonskutt.

Igjen: det er ikke kun SAS som driver med dette.

Men mitt poeng er som følger: Hadde jeg jobbet i en fagforening i luftfarten så ville jeg tenkt at riset bak speilet her ikke er noe å true med. Jeg ville enten sagt: "OK, selg selskapet (noe SAS selv ikke kan vedta, men eierne - det er et annet moment) - see if I care!" Alternativt så ville jeg sagt: "Dette kan vi ikke ha noe av! Vi streiker!" Hva er effekten av begge disse strategiene? Den første trekker i retning av at man ikke er interessert i å gi ved dørene, og det samme med den andre. Den andre strategien vil også bety at Lufthansa da evt skulle måtte kjøpe et selskap i konflikt, noe jeg tror er relativt lite sannsynlig. Så min konklusjon er at dette ikke er en spesielt stor trussel i forhandlingene.

Ryktene om outsourcing av piloter, derimot, tror jeg kan være noe mer virkningsfullt. Det har de jo egentlig allerede begynt med gjennom utstrakt, langsiktig samarbeid med diverse selskaper, så den trusselen tror jeg er høyst reell.

En ting man må huske i slike diskusjoner er at kommentarer og lekkasjer gjerne kan endre form jo flere ledd de går igjennom... Og journalister, uansett hvor kompetente de burde være, er ikke ukjente med å slutte forhastede slutninger basert på løsrevne sitater.

Uten å kjenne denne saken. Referansen til Eurowings kan f.eks. ha handlet om at man så for seg en eierform og forretningsmessig styring på lik linje som med de, ikke nødvendigvis samme kundekonsept. En må aldri tolke lekkasjer for bokstavelig! :)

Dette høres fornuftig. Det er nok mer snakk om å få SAS inn i Eurowing, en gruppe bestående av flere europeiske selskaper som eies av Lufthansa. At SAS knyttes til Eurowing er vel mer med tanke på hvilken link selskapet skal ha til Lufthansa mer enn at SAS skal bli likt Eurowing. Hverken Swiss, Austrian eller Brussels har mistet noe av sitt merkevare eller særpreg etter at Lufthansa ble eier eller deleier. Tvert imot har de alle ekspandert på sine respektive territorier både på short haul og long haul og de har alle fått fornyet flåten.

Lufthansa har på CEO-nivå over flere år vært forbausende tydelig på at de er ute etter å sikre seg SAS.

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2013/09/26/lufthansa-apner-for-saskjop

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2012/11/22/lufthansa-apner-for-saskjop

Last edited:

Aldri godt i vite hvor CM&A gjengen er hen i slike saker før de slår til...

Re: Lufthansa ønsker å kjøpe deler av SAS?

Enten får staten kjøpe 100% eller få solgt seg ut. Nå er tiden, med sorte tall nederst!

Jeg vet faktisk ikke hvilken pensjonsregning det er snakk om. Ettersom man har gått over på innskuddspensjon så er det jo ikke noe etterslep/kommende regning? Men det kan godt være jeg ikke har hele bildet.

Personlig har jeg følelse av at det er den danske stat som kanskje vil være det største hinderet. Har ikke inntrykk av at de er klar for salg uten en klausul som sikrer Kastrup.

Sent from my iPad using Tapatalk

Jeg vet faktisk ikke hvilken pensjonsregning det er snakk om.

Iflg regnskapet 2015 (hvis jeg leser dette riktig) har SAS fremtidige pensjonsforpliktelser
for den nette sum av kr 17,4 milliarder...

W

Iflg regnskapet 2015 (hvis jeg leser dette riktig) har SAS fremtidige pensjonsforpliktelser

for den nette sum av kr 17,4 milliarder...

W

Kan godt være. Forskjellen er vel at fra tidligere, ved ytelsespensjon, så var det et uforutsigbart etterslep mens det nå egentlig er en forutsigbar regning på lik linje med lønn osv.?

Sent from my iPad using Tapatalk

Back