Lufthansa og Swiss First

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
Blir en kjapp liten rapport, det meste har jo blitt skrevet om både selskap, flytyper og billettklasse tidligere.

OSL-MUC
Avreise en søndag, men heldigvis ikke så tidlig. Litt hangover, så ble en kjapp frokost i loungen. Masse trege folk som skulle ombord i Lufthansa sin 321, så selv om boarding begynte på tid, pushet vi 30 min sene. Ikke et godt utgangspunkt, men bedre enn forrige gang vi skulle i F loungen i MUC.
Herrene på første rad hadde fyllt opp hattehyllen på både første og andre rad, uforskammet som de var. Heldigvis hadde Helga et tomt skap som det sto "crew only" på.
Droppet mat, da den så lite apetittelig ut.

20 meter å gå fra gate til loungen på satelitten.

MUC
Min favorittlounge!
Luftig, lett å finne fram til, sjelden alt for full, og en fin miks av middagsbord og lounge-bord.
Vi gikk rett til middagsbordene, og et par minutter etterpå var maten bestilt. Mye å velge i, både fra buffeten og menyene.
Vi valgte ørret og hjort fra "Alpenmenu". Mens vi ventet ble det en liten smak på buffeten.
Selv om hjorten var vel grå, var begge deler veldig bra. Ingen vits å spare plass til maten ombord når den er så utrolig mye bedre i loungen.
Droppet "bak bardisken champagnet, og gikk for Vranken Pommery Diamant, som var bra.
Til hjorten ble det som vanlig til vilt, en shiraz.
Her kom det ene ankepunktet til den ellers nydelige loungen, rødvinen holder romtemperatur. Det er bare trist, ingen viner smaker godt når de holder 22 grader.
 

Attachments

  • IMG_0447.jpg
    IMG_0447.jpg
    65.2 KB · Views: 898
  • IMG_0448.jpg
    IMG_0448.jpg
    79.7 KB · Views: 900
  • IMG_0449.jpg
    IMG_0449.jpg
    106.1 KB · Views: 893
  • IMG_0450.jpg
    IMG_0450.jpg
    69.8 KB · Views: 901
  • IMG_0451.jpg
    IMG_0451.jpg
    88.7 KB · Views: 899
  • IMG_0452.jpg
    IMG_0452.jpg
    92.7 KB · Views: 56
  • IMG_0453.jpg
    IMG_0453.jpg
    119.7 KB · Views: 52
  • IMG_0454.jpg
    IMG_0454.jpg
    89.9 KB · Views: 49
  • IMG_0455.jpg
    IMG_0455.jpg
    90 KB · Views: 48
  • IMG_0456.jpg
    IMG_0456.jpg
    167 KB · Views: 92
  • IMG_0457.jpg
    IMG_0457.jpg
    169.6 KB · Views: 97
  • IMG_0458.jpg
    IMG_0458.jpg
    197.9 KB · Views: 94
  • IMG_0459.jpg
    IMG_0459.jpg
    189.1 KB · Views: 92
  • IMG_0460.jpg
    IMG_0460.jpg
    121 KB · Views: 85
  • IMG_0461.jpg
    IMG_0461.jpg
    93.2 KB · Views: 69
  • IMG_0462.jpg
    IMG_0462.jpg
    172.2 KB · Views: 73
Her kom det ene ankepunktet til den ellers nydelige loungen, rødvinen holder romtemperatur. Det er bare trist, ingen viner smaker godt når de holder 22 grader.

Er det også sparetiltak å F-loungen å servere vin som på Polet koster 150kr flasken, selv om den i seg selv er OK? :p
 
Er det også sparetiltak å F-loungen å servere vin som på Polet koster 150kr flasken, selv om den i seg selv er OK? :p

Du kan så si. Synes dette er noe mange "synder" på, gode champiser og kjip rødvin. SAS har vel f.eks. en ganske god champis i biz, fulgt av rødvin til 130kr. Er jo ingen tvil om hva man drikker da.
Hvorfor ikke legge litt mer i vin, så kanskje folk drikker mindre av den dyrere champagnen?
Eneste jeg kommer på i farten som har hatt eksklusive rødviner i F er Swiss og Singapore. Mulig Cathay og AF også, men det er så lenge siden at jeg ikke husker.
 
MUC-BOS
Kjapp gåtur fra loungen til gate, selv om det ble noen minutter i passkontroll-kø. Når vi kom til gaten var boarding allerede godt i gang, så det ble ingen særbehandling av F.
Rett forfra ser jo 346 ut som hvilket som helst annet fly, man får ikke det riktige perspektivet som viser at flyet er over 75 meter langt.

Ombord ble det raskt champagne, av typen Thienot BdB 2007.
Ellers alt standard Lufthansa, meny delt ut og bestilling mottatt før avgang, pysj utdelt, og makademia sammen med champisen.
Kabinen er fremdeles perfekt for en dagflight, med en åpen følelse, mye luft og lys. Det som virkelig viser at den drar på årene er den lille skjermen med den dårlige oppløsningen.

Crewet var middels minus, ikke veldig elegante eller proaktive.

Flytta fra 2A til 2G etter take-off, for å være sosial under måltidet. 6 av 8 seter var tatt, så det var bare å være litt frampå.
Maten var dårlige greier. Amuse Bouche var ikke god. Kaviaren var selvsagt bra, men de tre forrettene var like dårlige alle sammen. Kort oppsummert, sylta grønnsaker. Valgte fisk til hovedrett, den var tørr. Reisekammeraten valgte kjøtt, det var visst bra. Litt ost til dessert som ikke var minneverdig, før jeg avsluttet med sjokolademousse. Før landing ble det et meget enkelt fat med spekemat.

Når det gjelder drikke var det helt på det jevne. God champis, god riesling GG og en digg beerenauslese. Rødvinene var ikke på høyden, Bordeaux 2018 er kraftig overvurdert i mine øyne, og en middels minus produsent leverer bare en plump og varm vin. Prøvde meg på den italienske bordeaux-blenden også, men den falt heller ikke i smak. Hadde planer om å smake syrahen, men kom ikke så langt.

Det var det, middels minus flight med Lufthansa. Ankomst på rute, ingen pri for F bak til L2, men likevel brukte vi 10 minutter fra gate til vi satt i taxi.
 

Attachments

  • IMG_0463.jpg
    IMG_0463.jpg
    132.8 KB · Views: 104
  • IMG_0465.jpg
    IMG_0465.jpg
    92.8 KB · Views: 113
  • IMG_0472.jpg
    IMG_0472.jpg
    104.6 KB · Views: 94
  • IMG_0475.jpg
    IMG_0475.jpg
    114.4 KB · Views: 102
  • IMG_0476.jpg
    IMG_0476.jpg
    119.6 KB · Views: 99
  • IMG_0478.jpg
    IMG_0478.jpg
    93 KB · Views: 81
  • IMG_0479.jpg
    IMG_0479.jpg
    102.7 KB · Views: 70
  • IMG_0480.jpg
    IMG_0480.jpg
    82.7 KB · Views: 83
  • IMG_0481.jpg
    IMG_0481.jpg
    94.5 KB · Views: 78
  • IMG_0482.jpg
    IMG_0482.jpg
    91.8 KB · Views: 78
  • IMG_0483.jpg
    IMG_0483.jpg
    88 KB · Views: 77
  • IMG_0484.jpg
    IMG_0484.jpg
    76.8 KB · Views: 75
  • IMG_0486.jpg
    IMG_0486.jpg
    86.1 KB · Views: 83
  • IMG_0488.jpg
    IMG_0488.jpg
    63.3 KB · Views: 75
  • IMG_0491.jpg
    IMG_0491.jpg
    100.6 KB · Views: 94
  • meny.jpg
    meny.jpg
    89.4 KB · Views: 101
  • vin hvit.jpg
    vin hvit.jpg
    184.6 KB · Views: 62
  • vin rød.jpg
    vin rød.jpg
    164.9 KB · Views: 53
Takk for rapport, fint med noen betraktninger fra en «frequent F-flyer». Maten så jo sånn passe ut og kjedelig at ikke rødvinene er bedre. Men reagerte mest på bildet av ostene, servert med druer og sellerirot[emoji51] Er det virkelig ikke mulig å finne noe bedre tilbehør? Kan vel nesten ikke finne noe som passer dårligere til vin enn disse to «grønnsakene»…
 
Fin utsikt til tarmac i BOS, og masse action. BOS er en krevende flyplass å fly til pga høy risiko for runway incursions. Det er vel ingen som bygger slike layouter lenger.

Ganske hektisk med langdistanseflighter til Europa og midtøsten på kvelden. Kom ganske tidlig, så da var det lite folk i business loungen og tomt i F-delen.

Menyen var ikke så spennende, og først ble det x antall glass med san pellegrino. Deretter ble det en mektig blomkålsuppe med Piper 1785, og til slutt lasagne med en varm og blass cab. Alt i alt helt greit, men et godt hakk under andre dedikerte F-lounger.

Servicen var det ikke noe å si på, Maria surra rundt og spurte gang på gang om vi ville ha noe. Av andre pax kunne det nevnes en familie på 4 som skulle til MUC med 346. 343 til FRA var kansellert. Når det nærmet seg avgang for oss kom det et par gubber slentrende, men de rakk hverken vått eller tørt.
 

Attachments

  • IMG_0502.jpg
    IMG_0502.jpg
    145 KB · Views: 51
  • IMG_0507.jpg
    IMG_0507.jpg
    95 KB · Views: 67
  • IMG_0508.jpg
    IMG_0508.jpg
    169.6 KB · Views: 55
  • IMG_0524.jpg
    IMG_0524.jpg
    149.5 KB · Views: 55
  • IMG_0526.jpg
    IMG_0526.jpg
    182.9 KB · Views: 54
Så var det endelig klart for boarding, vi ble hentet og eskortert ned rulletrappen. Boarding fra lounge er undervurdert, og gruser bil fra FCT i Frankfurt.
Ble litt overrasket over hvor stor forskjell det var på F i 333 kontra 77W som jeg har flydd tidligere. Kabinen er jo selvsagt smalere, og suitene var ikke akkurat suiter, de ligner mer på en vanlig åpen F som Lufthansa har. Dette gjør jo også at kabinen blir litt mer lufting.
Jeg liker veldig godt designet til Swiss, det er elegant og diskret. Ikke noe overdådig bling bling, bare funksjonelt og stilfult.
Det var straks tid for en velkomst-drink, og pga leveringsproblemer har Swiss gått fra Grand Siecle til Pommery Cuvee Louise 2006. En opptur i mine øyne, synes en fast champagne virker noe kjedelig.
Pysjen kom pent "innpakket" og var av merket Van Laak hvis jeg husker riktig.
Amuse Bouche var noe geitost, ikke godt i det hele tatt.
 

Attachments

  • IMG_0527.jpg
    IMG_0527.jpg
    163.7 KB · Views: 52
  • IMG_0530.jpg
    IMG_0530.jpg
    128.2 KB · Views: 57
  • IMG_0533.jpg
    IMG_0533.jpg
    88.3 KB · Views: 54
  • IMG_0539.jpg
    IMG_0539.jpg
    73.2 KB · Views: 50
  • IMG_0540.jpg
    IMG_0540.jpg
    86 KB · Views: 60
BOS-ZRH
Crewet var som ventet et godt hakk over Lufthansa. Der Lufthansa til tider kan være litt upolerte og lite konsekvente, er Swiss korrekte, forutsigbare, proaktive og utstråler en genuin varme som vertskap. Jeg fant ikke noe å sette fingeren på hele turen.
Siden dette var en meget sen kveldsflight ( avgang 22:50) og at apetitten ikke var på høygir etter maten i loungen, valgte vi en kraftig redusert meny både på mat og vinfronten. Litt ulikt meg, jeg har ofte gått for å ta en for laget og smakt på det meste.

Menyen til Swiss minner litt om Lufthansa sin, men kaviar er byttet ut med Balik laks. Ellers kan man velge forretter eller ta alle.
Jeg gikk for laks og reker, det var helt topp. Drikke til ble den gode champagnen.
Deretter ble det en kjapp hovedrett, biff. Denne var skuffende, rimelig seig. Når det gjaldt rødvin til maten viste forskjellen på Lufthansa og Swiss seg virkelig. Mens Lufthansa serverte en Bordeaux fra en middels minus produsent fra en middels (i mine øyne, mange digger 2018) årgang, serverte Swiss en god vin, fra en god produsent i en topp årgang, 2016.

Jeg ba om å droppe frokost, planen var å sove lengst mulig. Våknet dessverre 1,5 time før landing, selv etter en god dose melatonin. Lysten på mat var egentlig ikke til stede, jeg drakk litt juice mens reisefølget gaflet ned en omelett som han var fornøyd med.

På bakken ble vi møtt av en bil, og deretter fulgt gjennom en egen passkontroll og videre til loungen.

Alt i alt en tipp topp flight, fint å se at standarden ikke har tapt seg siden sist.
 

Attachments

  • IMG_0535.jpg
    IMG_0535.jpg
    97.8 KB · Views: 27
  • IMG_0536.jpg
    IMG_0536.jpg
    99.2 KB · Views: 28
  • IMG_0537.jpg
    IMG_0537.jpg
    122.7 KB · Views: 29
  • IMG_0538.jpg
    IMG_0538.jpg
    106.5 KB · Views: 29
  • IMG_0553.jpg
    IMG_0553.jpg
    70.5 KB · Views: 39
  • IMG_0557.jpg
    IMG_0557.jpg
    98.9 KB · Views: 50
  • IMG_0562.jpg
    IMG_0562.jpg
    98.5 KB · Views: 53
  • IMG_0564.jpg
    IMG_0564.jpg
    83.3 KB · Views: 46
  • IMG_0565.jpg
    IMG_0565.jpg
    159 KB · Views: 53
  • IMG_0567.jpg
    IMG_0567.jpg
    211.7 KB · Views: 55
  • IMG_0568.jpg
    IMG_0568.jpg
    134.8 KB · Views: 52
Mellomlandingen i ZRH gikk rimelig greit, men var ikke noe høydepunkt. Loungen var klistra full, måtte henge litt i baren før vi fikk et ledig bord. Burde selvsagt vært i E-loungen, men mulig det er litt styr når man ankommer og ikke har mer enn et par timer til neste fly.
Matlysten var ikke enorm, men en liten salat og litt boblevann gikk ned.
Det ble en liten rusletur til gaten, sas hadde jo fått plass helt ytterst.
Da var man plutselig tilbake til hverdagen, et fly fullt av skiturister, ikke blokkert midtsete, og selvsagt en god klatt med laks.

Oppsummert:
- Loungen i MUC er fremdeles min favoritt, et lite hakk over La Premiere på CDG.
- LH F leverer knapt som forventet, men er en behagelig måte å komme seg fra A til B.
- 346 er et nydelig fly med masse sjarm, og mitt førstevalg hos LH.
- Bosten er ypperlig for en helgetur, og regner med det blir en tur tilbake med hele familien til sommeren.
- Swiss leverer på høyt nivå, uten ankepunkter.
- ZRH er helt greit, og SAS er akkurat som forventet.
 

Attachments

  • IMG_0569.jpg
    IMG_0569.jpg
    104.7 KB · Views: 22
  • IMG_0570.jpg
    IMG_0570.jpg
    144.6 KB · Views: 28
  • IMG_0571.jpg
    IMG_0571.jpg
    104.1 KB · Views: 30
  • IMG_0572.jpg
    IMG_0572.jpg
    127.6 KB · Views: 29
  • IMG_0573.jpg
    IMG_0573.jpg
    134.6 KB · Views: 27
  • IMG_0574.jpg
    IMG_0574.jpg
    150.9 KB · Views: 21
  • IMG_0575.jpg
    IMG_0575.jpg
    99.9 KB · Views: 31
  • IMG_0576.jpg
    IMG_0576.jpg
    145.8 KB · Views: 32
  • IMG_0578.jpg
    IMG_0578.jpg
    105.5 KB · Views: 41
Back
Top