Lufthansa - hvordan skal de reddes?

Da ryker Sun Express Germany

Lufthansa has decided to close down the flight operations of SunExpress Deutschland, a joint-venture created by Lufthansa and Turkish Airlines, says German news portal Airliners.de.

German flag-carrier Lufthansa decided to terminate flight operations at SunExpress Deutschland, a branch with around 1200 jobs. The remaining flights will be operated by SunExpress Turkey, Eurowings “and other airline partners”.

https://www.aviation24.be/airlines/...nexpress-germany-turkish-branch-stays-active/
 
Hedgefond-Halvorsen med milliardveddemål mot kriserammede Lufthansa
Ole Andreas Halvorsen spår aksjefall før selskapets skjebnedag denne uken. Lufthansa har meldt at det kanskje må søke konkursbeskyttelse om kort tid.
Fondet er short 2,07 prosent av de utestående aksjene i flyselskapet, viser tall fra det tyske shortregisteret.

Det betyr at Halvorsen og Viking Global Investors har satset rundt 1 milliard kroner på aksjefall i Lufthansa.
https://e24.no/boers-og-finans/i/wP...-milliardveddemaal-mot-kriserammede-lufthansa
 
Thiele sier nå til Frankfurter Allgemeine at han vil stemme for avtalen, dermed er det ganske sannsynlig at man vil oppnå det 2/3 flertall som kreves.

Det gjenstår også å få på plass avtaler med fagforeningene til både kabinansatte og piloter.
 
. Lufthansa’s new leisure subsidiary, “Ocean”

Lufthansa is in the process of applying for an air operator certificate for a new subsidiary that will be named Ocean. Note that Ocean is only the name for the air operator certificate, though the airline won’t ever be branded as such. Rather it’s expected that the airline will have Lufthansa branding.

What’s the plan for the Ocean subsidiary?

It is intended to be a quality leisure airline, similar to Edelweiss in Switzerland
The subsidiary is expected to launch flights in 2022
Ocean will initially have 11 planes, with four based out of Frankfurt, three based out of Munich, and four based out of Dusseldorf
These planes will fly to leisure destinations, so could take over some long haul routes like Frankfurt to Tampa, Frankfurt to Anchorage, Munich to Las Vegas, Munich to Orlando, etc.

https://onemileatatime.com/lufthansa-leisure-airline-ocean/
 
Mange som har prøvd dette før, men er det noen som har lykkets? Virker som de fleste av disse leisure airlines blir lagt ned etter noen år.
 
Mange som har prøvd dette før, men er det noen som har lykkets? Virker som de fleste av disse leisure airlines blir lagt ned etter noen år.


Ja og nei. Her skal de jo fly i Lufthansafarger etc, og er jo begrenset med den type langvarige suksesshistorier på longhaul. Ymse regionals derimot

Eller har jo f.eks Qantas lykkes med Jetstar og Air Canada med Rouge, men dette er jo andre konsepter som jo fly med egne merkevarer og ikke bare er en eget AOC for å kunne fly med billigere ansatte
 
Brussel Airlines ligger an til å få €290 millioner i statlig lån, mot at Lufthansagruppen må gi enkelte garantier for videre drift av selskapet


https://www.aviation24.be/airlines/...in-exchange-for-firm-guarantees-about-future/

After months of negotiations, an agreement to rescue Brussels Airlines has been reached, Belgian broadcast VRT NWS reports. The Belgian government will borrow Brussels Airlines € 290 million only in exchange for firm guarantees about the future of the airline.
 
Lufthansa har lagt ut video på Twitter om tilbakebetalinger:

https://twitter.com/lufthansa/status/1283733117652439040

We still receive many questions about refunds every day. You can find the answers to the most frequently asked questions here in the video

"Any customer who is entitled to a refund will receive it from us as soon as possible
[..]
Requests from March and April have already largely been paid out.
However, it may still take until the end of the summer to process all refunds for flights until the end of June.
[..]
The current situation does not reflect our quality standards.
Since the beginning of the Corona crisis, we have already been able to pay out mor than €850 million in refunds.
Up to €20 million daily in July alone."
 
Lufthansa kutter staben med 22.000

Tyske Lufthansa, et av verdens største flyselskaper, varsler at arbeidsstokken skal kuttes med 22.000, halvparten av dem i Tyskland. Meldingen kom etter at selskapet i andre kvartal tapte 1,5 milliarder euro (rundt 16 milliarder kroner).
https://www.nrk.no/nyheter/
 
Det ligger an til at LH pensjonerer sine største maskiner. Av de 14 A380 som Lufthansa har i flåten, nyter 7 stk permanent pensjonstilværelse i Spania(i Teruel og IKKE Torrevieja slik norske pensjonister gjør!), mens de resterende 7 står i Frankfurt, men uten noen planer eller utsikter til å settes i trafikk.

Faktisk ser ikke LH Group for seg noen normal drift før 2024?!!
Håper de tar feil...både for deres del og for min;)

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?ID=13825&KatID=1
 
Last edited:
Back
Top