Luftfarten innenlands - betingelser og restriksjoner

I tillegg har selskapene fått forlenget unntak fra konkuranseloven ut september, så de har lov til å samarbeide frem til da

Bruk av munnbind på fly

...og hva er egentlig effekten av dem, sånn egentlig?

Jeg har hatt en del legs med SAS i det siste, og det har vært påkrevet munnbind. Disse trenger ikke være medisinsk godkjente, så folk med støvmasker beregnet for å stoppe sagflis og malingssprut, samt ettlags ull-munnbind fra Devold er å se både her og der. Videre kan man ta dem av seg når man spiser og drikker, så om man har med en fire-fem sandwicher kan man fort ha den av seg en halvtime.

HEPA-filterene ombord i de flyene som nå er i drift hos SAS fjerner som kjent 99.97% av alle mikroorganismer, inkludert virus, og vi hører også at luften i fly som føres inn fra topp og suges inn ved gulvet, er svært effektiv for smittebegrensning. Jeg er på ingen måte medisinsk personell, så jeg har ikke innsikt rent faglig, men synes dette virker rart.

Hvor effektive kan egentlig disse munnbind-kravene være? Og tror dere SAS vil holde på dem helt til 31. august som varslet? Som EBG og med fast track og lounge nå borte uansett, er det fristende å se seg om etter andre selskap som ikke har tilsvarende krav.

Re: Munnbind på fly

Munnbind fungerer tilnærmet 100% for å stoppe den største spreningen av spytt og snørr. Fort gjort å nyse uten å få dekket fjeset ordentlig. Hepa filter i flyet hjelper ikke om du nyser/spytter på sidemannen.

At man kan strides om hvor stor virkning munnbind, AC systemer osv. virkelig har er legitimt, men jeg forstår ikke hvorfor det er et så stort problem for mange. Vi hadde folk som satt i et fullt fly i nesten 30 timer med masker på, mens andre syter, og ja jeg mener det er syting, fordi de må ha maske på en time eller to?
Noe av det virktigste med maskene slik jeg ser det, er at man er mere bevisst på hvordan man oppfører seg. Det ser ut til mange rett og slett ikke bryr seg lenger og det forsterkes straks man ikke har maskene som en påminnelse.
Hvilke selskap er det som ikke har krav til masker? Siden det er en anbefaling fra IATA regner jeg med at de fleste vil ha det som krav foreløpig?

Glad jeg ikke skal ut og fly på i nærmeste fremtid, for jeg syns det er gruelig tungt og varmt å puste gjennom munnbind

Hvilke selskap er det som ikke har krav til masker? Siden det er en anbefaling fra IATA regner jeg med at de fleste vil ha det som krav foreløpig?

Norwegian og Widerøe har ikke krav om dette foreløpig.

Norwegian og Widerøe har ikke krav om dette foreløpig.

Widerøe har det allerede, mens Norwegian innfører kravet fra onsdag denne uka.

Munnbind
  • Munnbind er påbudt på alle Widerøes flyvninger
  • Munnbind skal brukes av voksne og barn over seks år.
  • Du må selv ta med eget munnbind som dekker nese og munn. Det er et krav om masker ment til formålet – tørkler, skjerf eller egenproduserte masker ikke tilstrekkelig.
  • Om bord skal du alltid ha på munnbind, unntatt når du spiser eller inntar væske.
  • Vårt personale har på beskyttende ansiktsmasker om bord, som dekker både nese og munn.
  • Hvis du lider av en sykdom som forhindrer deg i å ha på munnbind, som dekker munn og nese, skal du fremvise medisinsk bekreftelse til gate-personalet, før du går om bord flyet.
Kilde: https://www.wideroe.no/hjelp-og-kontakt#/airport_accordion_438029420

Noe av det virktigste med maskene slik jeg ser det, er at man er mere bevisst på hvordan man oppfører seg. Det ser ut til mange rett og slett ikke bryr seg lenger og det forsterkes straks man ikke har maskene som en påminnelse.

Litt uenig i den, og det er vel også påpekt fra flere at man tar seg ekstra mye til ansiktet dersom man har maske. Så masker er ikke en vidunderkur, og de er nok mer et symbol på smittevern.

Etter en del turer med t-banen her i Oslo siste uken har jeg også lagt merke til at folk som bruker maske og/eller hansker virker å tro at de har blitt immune. Folk flest holder avstand og tar ikke på ting unødig. Men mange av de som har beskyttet seg med masker og hansker bryr seg lite.... Da trykker man livlig på knappen for å åpne dørene (som ikke er i bruk nå) for etterpå å taste litt på mobilen før man til slutt justerer på maska, sånn for å sikre maks smittespredning...

Følte meg rimelig noldus på en SAS flight OSL-SVG for noen uker siden, ble ikke bedre da et vittig hode påpekte at jeg hadde det på innsiden ut..

Så da har jeg lært at innfestingen av stroppene skal være inn mot huden.
b3d0bbcb0c2004981e1c5da73bf31d51.jpg

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk

ske. Så masker er ikke en vidunderkur, og de er nok mer et symbol på smittevern.

Etter en del turer med t-banen her i Oslo siste uken har jeg også lagt merke til at folk som bruker maske og/eller hansker virker å tro at de har blitt immune. Folk flest holder avstand og tar ikke på ting unødig. Men mange av de som har beskyttet seg med masker og hansker bryr seg lite....

Jeg opplever stort sett akkurat det motsatte. At maskene ikke er noen vidunderkur eller har noe med immunitet å gjøre burde være klart for de fleste. Dog har jeg inntrykk av at mange ikke forstår at det er for å unngå å smitte andre hvis man skulle være smittet og ikke omvendt. Med mindre jeg setter på meg en FFP2 maske..., men de orker jeg ikke ha på over lengre tidsrom. Var noen som kaller de egomaske, siden de beskytter brukeren, men ikke andre :)

Og de lærde strides.

Professor i mikrobiologi, mener at mundbind kan være løsningen på at beskytte sig mod corona, på mange segmenter af rejsen. Bare ikke ombord på fly.
https://insideflyer.dk/ekspert-mundbind-under-flyvninger-er-ikke-loesningen/

Det jeg synes er litt underlig er at når norske myndigheter sier at det ikke er krav eller anbefaling om det innlands så innfører plutselig samtlige det.

Husk å bruke maske riktig når det brukes (instruksjonsvideo) ;)
https://www.wideroe.no/reiseinfo/munnbind

Følte meg rimelig noldus på en SAS flight OSL-SVG for noen uker siden, ble ikke bedre da et vittig hode påpekte at jeg hadde det på innsiden ut..

Så da har jeg lært at innfestingen av stroppene skal være inn mot huden.

Farget (grønn/blå/gul) side skal vende ut, selv om enkelte "eksperter" har fått for seg det motsatte.

Back