Ser live feeden til TU.no melder om at Luftambulansen skal få levert 2 jetfly i 2019, et med base OSL og et med base TOS. Står ikke noe om type, men antar disse også skal opereres av Lufttransport?
Ser live feeden til TU.no melder om at Luftambulansen skal få levert 2 jetfly i 2019, et med base OSL og et med base TOS. Står ikke noe om type, men antar disse også skal opereres av Lufttransport?
Om jeg ikke husker feil så begynner vell "ny" operatør å fly ca. i 2019(?) etter ny anbudsrunde for Ambulansefly. Så jeg vil tro de to jetflyene havner hos den nye anbudsvinnerern... Men vi får håpe på Lufttransport
scandinavian air ambulance har hadt en learjet stasjonert der oppe på vinterstid.
De er vel ganske hissige på å komme seg inn på det norske helikopter/luft ambulanse markede om dagen.
Ambulansejet i Tromsø: Air Express, som overtok etter Norving, hadde Citation LN-AAE i Tromsø 1988 og til havari sent 89 ( innflyging Bardufoss). Deretter LN-AAI.
Det stemmer det, LN-BFT. Men de ble ikke brukt bare til og fra Longyear, de gikk på hele flyplassnettet, året rundt. Unntaket var 800 meters baner med vinterføre, da var de mer sjeldne å se.
Stemmer det, et av flyene som er stasjonert i Alta overføres til Tromsø og "forvandles" til jetfly. Er planen i alle fall. Og spesielt Altaposten har skrevet mye kritisk om dette ettersom jetflyet ikke kan brukes på kortbanenettet.
Det de også sier er at vi vil ikke betale for det, men vi vil ha det. La det sentrale Østlandet ta kosten for beredskapen til Svalbard. Hvor er logikken? Det øker flytida med to timer.