Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Hold deg paa ballen og les hva jeg skriver:

Jeg konkluderer med at hadde jeg vaert pilot, hadde jeg frivillig steppet opp og sagt nei til loennstillegg dersom det kunne berget jobben til 1000 kolleger. Det hadde skapt utrolig respekt blandt baade kunder og andre ansatte og faatt tilbake spririten og samholdet for aa beholde selskapet vi alle er saa glade i! Ved neste korsvei hadde dette aldri blitt glemt!

Tror du virkelig at SAS hadde sparket disse 1000 dersom pilotene hadde gaatt ut offentlig og sagt at de avstaar fra denne loennsoekningen dersom kollegene beholder jobben??

Når det gjelder disse 1000 årsverk som det refereres til er som jeg nevner i en tidligere post her i mange tilfeller et resultat av at ulike faktorer spiller inn på en slik måte at det rett og slett ikke er behov for alle årsverk på samme måte som det var bare for noen få år siden. Verden forandrer seg fort som bare det, og da er det om å gjøre for SAS og alle andre selskap å ta ut slike effekter. Snur man på flisa, ser man at LCC-ene aldri startet opp med veldig mange av de funksjoner som SAS og andre gamle dinosaurer sliter med å komme seg ut av.
Det er viktig at man ikke ser seg blind på overskriften i denne tråden, for virkeligheten er faktisk slik at man ikke kan sette lønnsøkning i EN gruppe opp mot at andre ikke lenger har arbeidsoppgaver og må gå av den grunn. Jeg vil tro at de 1000 årsverk uansett ville ha forsvunnet uansett om det hadde blitt lønnsøkninger eller ikke.

Fair enough det, Odd. Det er vel ingen som mener et scenario at pilotene ville avstaa fra sin loennsoekning er realistisk :P

Dersom SAS hadde gaatt med en milliard i overskudd istedetfor underskudd hadde nok kuttene uansett vaert litt mindre

Dersom SAS hadde gaatt med en milliard i overskudd istedetfor underskudd hadde nok kuttene uansett vaert litt mindre

Det er mulig, men det burde de ikke vært. SAS er ikke noe sosialkontor heller og skal ikke ha ansatte de ikke har brukt for

Hei igjen Nick Figaretto!

Hvem var det som dro frem politikersammenligningen ved forrige diskusjon...

Ha Ha! Ja, du fikk den med deg...! Jeg er glad ikke alle innleggene mine faller på stengrunn...:p

Stor forskjell på å erklære "minimum fuel" enn akkurat det du behøver av fuel utregnet for en flight... med holding og alternate... ;)

... men tilbake til denne debatten. Enten har du misforstått meg når jeg snakker om "samme deal" for de andre SAS ansatte eller så velger du å misforstå meg...? Jeg har aldri nevnt at alle skal ha samme lønn og vilkår, men skal du gi etterbetalt lønnstillegg til en gruppe skal man se til at de andre yrkesgruppene ikke blir utelatt heller.... og dette er selvsagt ikke "på trynet"...! Slik skaper misnøye og dårlig moral blandt de andre ansatte og United Airlines er vel i dag et klassisk eksempel på dette...:(

Det som er interessant er at akkurat dette samme temaet var nylig kommentert av Larry, Continental Airlines' CEO, da pilotgruppen kommer opp for en ny avtale. Han presiserte at de ikke skal særbehandle noen enkelte grupper, organiserte eller ikke, når det kommer til "ansvarlig" lønnstillegg, slik at ingen skal føle seg utelatt...:)

Vi vet nok hvor vi står i denne debatten og da får vi være enige at vi er uenige her... :rolleyes:

Dag

Last edited:

Jeg konkluderer med at hadde jeg vaert pilot, hadde jeg frivillig steppet opp og sagt nei til loennstillegg dersom det kunne berget jobben til 1000 kolleger. Det hadde skapt utrolig respekt blandt baade kunder og andre ansatte og faatt tilbake spririten og samholdet for aa beholde selskapet vi alle er saa glade i! Ved neste korsvei hadde dette aldri blitt glemt!

Hvordan slo dette ut i 2002 da? ca. 400 SAS-piloter mistet jobben, og har fortsatt ikke fått den igjen. Kan ikke akkurat huske at bakkeansatte organisert gikk ut og sa de ville avstå fra lønnsøkning og goder for at pilotene skulle beholde jobbene sine. Stikk fingeren i jorda!
Husker jeg så dårlig, så please enlighten me...

Hvordan slo dette ut i 2002 da? ca. 400 SAS-piloter mistet jobben, og har fortsatt ikke fått den igjen. Kan ikke akkurat huske at bakkeansatte organisert gikk ut og sa de ville avstå fra lønnsøkning og goder for at pilotene skulle beholde jobbene sine. Stikk fingeren i jorda!
Husker jeg så dårlig, så please enlighten me...

Angående fingeren i jorda....fikk virkelig de bakkeansatte lønnsøkning i 2002:8:

Ble det ikke kuttet over hele linjen da?

Nja, noen SGS ansatte fikk i alle fall noen tillegg.....

Angående det å si fra seg lønnsøkning for å redde arbeidsplasser...

Jeg har selv vært i den situasjonen at jeg mistet jobben samtidig som de som var igjen i selskapet fikk tildels betydelige lønnsøkninger. Det oppleves som urettferdig, bittert og lite hyggelig, men i ettertid ser jeg at dette var helt nødvendig for å både slanke selskapet og beholde de medarbeiderne som ikke mistet jobben. Faller lønningene for langt bak vil dyktige medarbeidere etterhvert finne seg andre jobber, i konkurrerende selskap eller andre bransjer. Da er det neppe de flinkeste som sitter igjen til slutt.

For meg virker det som om SAS har et etterslep å ta igjen på lønninger, ikke bare blandt de i cockpit. Dette er helt klart ei utfordring for SAS framover.

lønnsøkningen til pilotene som det snakkes mye om er egentlig peanuts - det som koster er at SAS International som vel det eneste i Europa fremdeles flyr med TRE piloter i cockpit, at interkont får et aldrende pilotkorps fordi pilotene skal "gå gradene" gjennom de tre andre SK-selskapene, slik at man får en haug med gamle gubber (no offence, Stein) som både er dyre i drift og har relativt få år å "bedbetale" type-rating etc ettersom de må slutte når de passerer 60, at man har norske piloter som flyr passivt til CPH om morgenen, ligger på daghotell hele dagen for så å fly CPH-BKK om kvelden, og gir SAS en veldig lav utnyttelsesgrad på piloter (I could go on).
Jeg krever ikke at piloter går ned i lønn, men jeg hadde ønsket at det fantes en vilje til å kanskje gå tilbake på gamle, fremforhandlede avtaler og komme til en enighet med ledelsen om et avtaleverk som kanskje er noe mer fleksibelt og mer tilpasset den verden vi lever i nå - ikke de glade 80-årene. Ta 3 piloter på langrutene - hvorfor? Det kan kanskje hende at det betyr at noen færre piloter får fly store fly (og kanskje nen må finne seg jobb et annet sted), men det kan også bety en bedre utnyttelse av crew, som gir lavere kostnader og mulighet for ekspansjon - fly nr 12, 13 og 14.... Og, det må da være morsommere å FLY enn å sitte der på 0D og se på at de to foran flyr? Jeg bare lurer (men, jeg er jo kun en seniløkonom...).

Kjoep flere fly...det er der kjerne problemet ligger.....flere fly vil ogsaa sette ned gjennomsnittsalderen, det vil gi mere fleksibilitet med tanke paa ruter - selv liker jeg godt Farmer Expressen CPH-ORD-OSL-BKK-OSL-ORD-CPH....det finnes mange andre muligheter ennaa forhandle seg vekk aa spare seg nord ned og nedomoghjem

Man kan jo forundres over den stadig gjenværende myten om at alle flyr langruter med to piloter, ikke med tre, bortsett fra SAS. Det flys langruter med to, tre, fire og sogar enda flere piloter, avhengig av rutesegmenet, om det er nord/sør eller øst/vest, om man flyr t/r Asia eller Nord-Amerika på flere slinger etter hverandre, om man er en, to eller flere dager i egen seng før neste slinge,om layoveren på destinasjonen er lang nok til at man får hvilt ned osv osv. I could go on, men kjære velmenende forståderepåere; det er er noe som heter "circadian rythm", "fatigue", "accumulated fatigue" og ikke minst noe som heter "approach and landing" som de fleste sikkert vet er den farligste fasen av flyvningen. Når du og dine barn sitter med konemor på 73C/D/E/F, og har fløyet i 7-10 timer, og kapteinen i det han kveler en gjesp når det for deg og han er klokken syv om morgenen (du har sovet, det har ikke han, og han fløy en tilsvarende tur for halvannet døgn siden), ville du ikke så sette pris på at hans biologiske klokke i det minste stod på "halvveis våken" istedetfor "dautrøtt, og nå jeg skal hjem og i seng no matter what"?

Grunnen til at det er tre piloter er for at de som flyr skal kunne få seg en tur i bingen med noen timers søvn, slik at det er et mentalt overskudd på lur når man kommer frem. Skal man sammenlikne seg med andre selskap må man spandere på seg litt mer vitenskap enn å bare telle hoder. En måte for flyselskapene å finne ut hvor mange man "trenger" er å bruke eksperter på fysiologiske forhold i cockpit, for eksempel professor Åkerstedt i Sverige, samt vitenskaplige undersøkelser gjort av uavhengige eksperter godkjent av både flyselskapene og pilotforeningene (sistnevnte er passasjerenes siste skanse mot økonomene,:cool:. )

Så til slutt, et billig men viktig poeng; dersom d'herrer forståsegpådetsomskjericockpit'erne er enige i at flysikkerheten er flyselskapets ansvar, og at flyselskapets ansvarshavende er flygerne (ja, de har flere oppgaver enn å heve lønn andre synes er for høy), og at flygerne er LOVPÅLAGT både i EU-OPS og i BSL, samt i selskapets egne operasjonsmanualer, er det da forståelse for at en flyger som ikke har fått hvilt seg ned før en langruteflyvning - uansett om det er pga fatigue fra forrige tur, tidsforskjellen eller at noen stod med pressluftbor utenfor hotellvinduet hele natten (eller dagen, om det var da hvileperioden hans var) - gjør sin pålagte plikt og melder seg unfit for flight???

Min erfaring er at hvis et fly kanselleres fordi flygeren er trøtt, så er det store skandaleoppslag i pressen, og kanskje ikke så lite harselering fra ikke-flygende kolleger på steder som dette - selv om han bare gjorde jobben sin og sa stopp når forholdene ikke lå til rette for en så sikker flyvning som myndighetene, operatøren og passasjerene krever og har krav på.

Debatten er åpen :)

If you think safety is expensive, try an accident!

CK: At det er "eldre" flygere på intercont er ingen big deal. Snittalderen er omtrent like høy på kortrutene; det er ikke alle som drømmer om å se soloppgangen 8 timer i strekk etterfulgt av 24 timer minus bakketransport på flyplasshotellet i Tokyo. I SAS lønnes man ikke etter hvilken flytype man flyr, det er forhandlet frem felleslønn for at ikke lønnen skal være utslagsgivende for hvilken flytype man søker (unntatt regionalsegmentet), så lønnskostnadene er de samme for konsernet - hvordan man interndebiterer får være økonomenes playground.

Et stort flyselskap som noen klager på pilotlønnene vs alder, beholder den aller dyreste gruppen; de over 60 år, istedetfor å fylle på med unge styrmenn til en tredjedel av lønnen. Så så veldig viktig er det nok ikke i virkeligheten.

Gode innlegg fra Jumper G5. Som han skriver, så er det faktisk de færreste selskapene som flyr over "dammen" fra fastlands Europa med to piloter. Når vi ankommer EWR og IAD, så har vi en egen passkontroll for crew, og der møter vi flere andre selskapers besetninger. Mye LH og Alitalia, men også United og en og annen Delta flight. Alle med tre piloter. En hovedårsak er at ICAO har en recommendation på at flygninger på mer enn 8:30 timer skal ha mer enn to mann på flightdeck. Tredjemann er enten Flight Engineer på fly som fremdeles bruker disse, eller en Relief Pilot. Langt de fleste selskapene følger denne recommendation, kanskje med noen små endringer.
SAS forsøkte seg på to piloter over dammen for 3-4 år siden, men vinningen gikk opp i spinningen. Som regel fordi turen vestover svært ofte kom på nærmere 9 timer. Det går som regel raskere østover pga. medvind, men plutselig noen dager forandret vinden seg og man satt med en hjemreisetid på over 8:30 og kun to piloter. Det var opp til pilotene å akseptere et avsteg mot kompensasjon, f.eks en ekstra fridag ved hjemkomst, noe de fleste gjorde. Men så var det den gangen en kaptein ikke følte seg i form til å sitte 9 timer kontinuerlig i pilotstolen. Det ble dyrt det!
Det er snakk om å kanskje stasjonere piloter i EWR og IAD. Da vil man kunne fly østover med to piloter, og dersom tilbaketuren tar mer enn 8:30, så vil man ha tilgang til piloter på stand-by i Skandinavia.
Vi flyr, eller skal fly, til Dubai og Delhi med to piloter til vinteren, så det er ikke pilotenes vilje det står på. Vi flyr to piloter der vi kan gjøre det legalt. Og det er ikke så mange steder.

Er fullstendig enig at det boer vaere 3 piloter langt, men SAS pilotene faar jo baade i pose og sekk paa flere destinasjoner, bl.a. Seattle. De er 3 om rattet over og tilbringer to netter i Seattle mens absolutt alle andre kun har en natt.

Er fullstendig enig at det boer vaere 3 piloter langt, men SAS pilotene faar jo baade i pose og sekk paa flere destinasjoner, bl.a. Seattle. De er 3 om rattet over og tilbringer to netter i Seattle mens absolutt alle andre kun har en natt.

hvorfor har flere her fått fullstendig oppheng på at SAS har to døgn i Seattle??

KLM feks har drøssevis med destinasjoner de er over i flere dager.

Det ble jo forsøkt med 1 natt SEA, og det falt i alle fall for de i kabinen svært uheldig ut.

Back