Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Jeg tror fortsatt at om man skal lykkes som flyselskap bør man betale alle ansatte en anstendig og KONKURRANSEDYKTIG lønn innen hvert fagområde, slik at de ansatte kan ha sin jobb som hovedutkomme og bruke all sin innsats, kreativitet og lojalitet til det selskapet man jobber i.

:up: Applaus :up:

E!

Heisann!

Jeg skulle jo gi meg i denne debatten, men jeg faar takke FBU4EVER for et greit og opprikitig svar...:up:

Problemet slik jeg ser dette og saa staar jeg fortsatt vet er at man maa spoerre seg om disse loenningne er i samsvar med arbeidsytelse, firmatets posisjon og resten av samfunnet...?

Det andre poenget er jo saa enkelt som hva med de andre ansatte i firmaet...? Fikk de andre organiserte og ikke-organiserte yrkesgruppene den samme dealen...? Da snakker jeg selfoelgelig om % if forhold til orginal loenn. Det er greit at man boer betale de ansatte godt for aa ha et vellykket firma, men man kan heller ikke skille ut en arbeidsgruppe... :rolleyes:

Til sist saa vil jeg ogsaa hevde at en pilotloenn fra 1.3M opp mot 2M for AF er fullstendig vanvidd og ene og alene paa grunn av en kollektiv forhandlingsposisjon og ofte en ledelse uten "spine" (ryggmarg). Se paa samfunnet og gi meg en tilsvarende stiling med samme akademiske bakgrunn og/eller treining, ansinintet og annsvar saa ser du dette fort... ;)

Her i USA saa vi resultatet av en snurrebasskonkurranse da UA pilotene kom inn i styret i 90 aarene og stemte inn loennspaalegg etter loennspaaleg. De andre, AA, DL og NW pilotene saa paa dette og ville ha den samme dealen de ogsaa...! Dette fortsatte fram til 9/11 da industrien tok en nedtur.

Er klar over at jeg traar noe paa taerne her, men dette er slik jeg ser det...:angry:

Dag

Det er derfor flygere har så store tær, de klarer å holde seg oppreist til tross for litt "envy" også.

Nå burde man kanskje være litt mer opptatt av hvordan man forbedre sin egen livssituasjon gjennom bedre utdannelse, karriereplanlegning, investeringer og jobbskifter (alle her på forumet burde egentlig være nå aksjemillionærer, så mye både forumister og aviser "hatet" storebror da lillebror bare var verdt 8 kr på børsen), enn å mene hvor mye andre tjener. Når jeg tenker meg om er de fleste jeg kjenner på forumet i den kategorien som gjør nettopp det førstnevnte, også forrige skribent (-:

Kan vi ikke heller diskutere lederlønninger i næringslivet og hvorvidt man bør skattes av "forretningsmøter" på golfbanen istedet for bak mahognypulten, kontra hardtarbeidende Eleven-Seven-medarbeideres slit bak disker overfylt med Se&Hør?

Eller om outsourcing er nirvana for flyindustrien for å holde kostnadene nede? Hvor mye har Boeing tapt ved ikke selv å ha kontroll over deleleveransene til drømmestreken?

Last edited:

Men Jumper G5, nå har du begitt deg langt inne på beancounternes enemerker, og vi som tilhører andre vitenskapssfærer har absolutt ingen peiling på det ;)

Jeg får akkurat ikke det til å bli 100.000 NOK i pluss, om man ikke ser på det over 3-4 år. Om dette er tillegget man snakker om så kan man vel knapt kalle SAS pilotene for hverken grådige eller usolidariske.

Nei, ikke akkurat et lønnstillegg på 100.000 kroner. Men det er en etterbetaling for ett helt år pluss 1,7 % bonus og oppjustert kapteinstillegg som for mitt vedkommende vil utgjøre en engangsbetaling på nær 100.000 kroner. Og den kommer sannsynligvis sammen med mailønna. Som for vårt vedkommende er skattefri (vi har ikke feriepenger). Tror jeg skal la lønnslippen for mai rammes inn i glass og ramme!:colgate:

Kan vi ikke heller diskutere lederlønninger i næringslivet og hvorvidt man bør skattes av "forretningsmøter" på golfbanen istedet for bak mahognypulten, kontra hardtarbeidende Eleven-Seven-medarbeideres slit bak disker overfylt med Se&Hør?

Eller om outsourcing er nirvana for flyindustrien for å holde kostnadene nede? Hvor mye har Boeing tapt ved ikke selv å ha kontroll over deleleveransene til drømmestreken?

Men ser du ikke at outsource er et gode. Uten outsourcing hadde det jo ikke vært nok penger i bedriften før neste kvartals bonuser til sjefene? ;)

Seriøst, ja alle har ansvra for egen situasjon, og ja, alle kan forme sin egen verden. Det er en høy grad av jantelov over dette her i norge fordi mange ikke tenker på dette med å forme karrieren tidlig nok, eller ser på det som en mulighet, og det er veldig få som går fra et fagfelt til et annet.

Hvor mange her kjenner noen på 20 år som er ferdig med VGS og har påbegynt en høyere utdanning som sitter med te klart perspektiv hvorfor de har valgt den utdanningen og hvordan det påvirker fremtiden? De fleste velger fordi "det er spennende" eller "gøy" eller andre sosiale grunner, ikke fordi de har et klart bilde av hvor de blir stående finansielt om 30 år.

-A

Nå er det mer lange dager, mange møter, mye reising og en og annen sen kundemiddag som kjennetegner det private næringslivet, også på direktør nivå. Det er også lite golf og mahognypulter (noen unntak finnes selvsagt)

Nå mener jeg absolutt flygerene fortjener den lønnen de får, men når man ser i på antall arbeidstimer og antall reisedøgn så ligger ikke lønnen noe tilbake for de fleste administrative stillinger innen næringslivet.

Outsourcing i seg selv er ikke nødvendigvis problemet, men hvordan denne er gjort og hvor mye kontrol selskapet har. En vellykket outsourcing av ikke kjerne funksjoner kan redusere kostnader uten at det går ut over kvalliteten (har selv vært med på en slik), mens en mislykket outsourcing mildt sagt blir et helvete for alle parter

Hvor mange her kjenner noen på 20 år som er ferdig med VGS og har påbegynt en høyere utdanning som sitter med te klart perspektiv hvorfor de har valgt den utdanningen og hvordan det påvirker fremtiden? De fleste velger fordi "det er spennende" eller "gøy" eller andre sosiale grunner, ikke fordi de har et klart bilde av hvor de blir stående finansielt om 30 år.

Tja, det kommer litt an på hvilket miljø man vanker i ;)

Last edited:

Tja, det kommer litt an på hvilket miljø man vanker i ;)

Nei, dere i finans-verdenen er like mye utsatt for det som skjer i alle bransjer fra tid til annen, en avskalling av de som ikke hører hjemme der.

-A

Denne tråden er innom mange interessante emner. Når det gjelder "det høye lønnsnivået" for piloter, blir det litt det samme som når pressen skriker om alt for høye lønninger for fotballspillere.

Jeg tror ikke det finnes ett eneste (lovlig...) yrke hvor forskjellen i lønn og arbeidsvilkår mellom den dårligste og den beste arbeidsplassen innenfor samme yrkeskaregori er så stor. Det er ikke så mange år siden at man i et norsk kommersielt selskap (som fløy aviser mellom Gardermoen og vestlandet...) hadde et avlønningssystem hvor styrmannen ga kapteinen 200 kroner i cash ved flygningens start.

Samtidig hevet man millionlønn - riktig nok etter nærmere 30 års ansiennitet - i både SAS og Braathens. Og så man til utlandet og fremfor alt USA, hvor flere av disse som fløy avisene hadde tatt sin utdannelse, satt skippere i UA osv med lønninger på det tredobbelte.

Dermed blir dette litt som med fotballspillere. Om man satser på en proffkarriere, kan man ende opp med en kjempelønn og ekstremt gode arbeidsvilkår. Men man kan også ende opp med 200 000 i året og 30% rabatt på Byggmakker. Eller ingen ting, for den saks skyld.

I denne businessen er det i aller høyeste grad slik at enhver er sin egen lykkes smed. I og med at man selv betaler utdannelsen, som nå har en prislapp på nærmere millionen, og i og med at markedet nærmest ikke har noe som helst sikkerhetsnett og kan "tilby" jobber med levelige vilkår om man skulle gå på trynet i den jobben man har, blir det nødvendigvis et helt annet krav til "avkastning" på den investeringen man har gjort i form av utgifter til utdannelse og årevis med møkkajobber for å komme dit man er.

Hvis man synes profesjonelle fotballspillere tjener for mye, kan man jo bli profesjonell fotballspiller selv...

Dermed blir dette litt som med fotballspillere. Om man satser på en proffkarriere, kan man ende opp med en kjempelønn og ekstremt gode arbeidsvilkår. Men man kan også ende opp med 200 000 i året og 30% rabatt på Byggmakker. Eller ingen ting, for den saks skyld.

Det er vel ganske likt den situasjonen jeg sitter i her i IT-bransjen. Det er mange som tilbyr stor-produksjon med lite mennesklighet, lite invidualitet og lite lønn, og for de som vil stole mer på seg selv er det en vei opp. Etter å ha vært begge steder så vil jeg bare ha sagt det som jeg sier til alle som er opphengt i lønninger: det er en avveining mellom alt. Du får ikke mer uten å gi opp noe annet.

-A

Nå er det mer lange dager, mange møter, mye reising og en og annen sen kundemiddag som kjennetegner det private næringslivet, også på direktør nivå. Det er også lite golf og mahognypulter (noen unntak finnes selvsagt)

Hvor lenge har du egentlig jobbet i det private næringslivet, Someone? Jeg trodde du var student, jeg? Etter lang tid i dette private næringslivet kjenner jeg meg ikke igjen i din beskrivelse i det hele tatt. I beste fall en grov kam du skjærer oss alle over med her.

Hvor lenge har du egentlig jobbet i det private næringslivet, Someone? Jeg trodde du var student, jeg? Etter lang tid i dette private næringslivet kjenner jeg meg ikke igjen i din beskrivelse i det hele tatt. I beste fall en grov kam du skjærer oss alle over med her.

Nå var det lederstillinger som jeg siktet til, da det var det Jumper G5 ga et inntrykk at det bestod av golf og mahognyskrivebord:rolleyes:
Men nå vet ikke jeg hvor mye golf du spiller i arbeidstiden :p

Men ser jeg burde ha puttet inn et ord eller to til i setningen;)

Og ja, jeg er student i noen måneder til:cool:

Du kommer til å bli skuffet over arbeidslivet. ;)

-A

Joa, men et liv som evig student er heller ikke noe å satse på^_^

Og siden jeg nærmer meg 25 er det kanskje på tide å bli voksen og klare meg seg.....:p

Last edited:

Hei igjen!

Jeg faar bare legge inn et svar til da jeg ser ut til aa bli misforstaatt hele veien... :(

Det er nok hverken "envy" eller klaging jeg kommer med da jeg har den mest interessante jobben jeg noen gang kunne tenke meg, tjener "relativt" godt og jeg hadde gjort akkurat det samme skulle jeg starte paa nytt... ;)

Poenget som jeg proevde aa faa fram, men som ser ut som det blir oversett hele tiden, er at bare fordi man kan av sin posisjon, saa er det ikke dermed sagt at man maa. Dessverre er dette stort sett holdningen til de fleste fagforeningene...! I et stort firma slik som SAS er ALLE med paa aa dra lasset og skulle behandles likt, men det ser ut som et fjernt begrep her... :exclaimation

Igjen, et veldig enkelt spoersmaal fikk de andre ansatte i SAS den samme dealen...:question:

Ha en bedre dag...:)

Dag

Last edited:

Hei igjen!
Jeg faar bare legge inn et svar til da jeg ser ut til aa bli misforstaatt hele veien... :(

Det er nok hverken "envy" eller klaging jeg kommer med da jeg har den mest interessante jobben jeg noen gang kunne tenke meg, tjener "relativt" godt og jeg hadde gjort akkurat det samme skulle jeg starte paa nytt... ;)

Jeg har ikke misforstått deg dithen at det er misunnelse du har skrevet om, jeg dro den biten inn basert på egen erfaring her på berget.

Poenget som jeg proevde aa faa fram, men som ser ut som det blir oversett hele tiden, er at bare fordi man kan av sin posisjon, saa er det ikke dermed sagt at man maa. Dessverre er dette stort sett holdningen til de fleste fagforeningene...!

Dette er jeg helt enig i dette, og ikke nødvendigvis begrenset til fagforeninger. Folk har en tendens til å oppfatte alt som et "zero sum game", hvor enten man må grabbe til seg så mye en kan og løpe etter alle som ligger an til å få en for stor del av kaken sett fra egne øyne.

-A

Dette er jo 2-3 diskusjoner sammtidig.

* Godt gjort av et kollektiv (forening) å oppnå 95.000/mnd for å jobbe 700-800 timer i året, all ære til de som står sammen og klarer å ha kun et kriterie for lønnstigen, "annsinitet" (altså 2 stiger en for kapteiner og en for 2P')

Vi andre som prostituerer oss pr time må jobbe de normale 1800 timene og kansje 400-600 timer til for å næreme oss, og da kansje gå vakter hver 3-4 uke også for å oppnår slikke lønninger.

Men er nå 1.000.000,- mye i lønn i dag ? ,Ja det er mye penger og ja for en som tjener 350.000 så er det langt dit, men det er såpass mange som klarer >850.000 og det vil alltid være markedsverdien som styrer dette.

Så la misunnelsen ligge, gjør dine egne karrierevalg, og ikke bry deg så mye om hva andre oppnår, og på hvilke vilkår det oppnåes.

* Godt gjort av et kollektiv (forening) å oppnå 95.000/mnd for å jobbe 700-800 timer i året, all ære til de som står sammen og klarer å ha kun et kriterie for lønnstigen, "annsinitet" (altså 2 stiger en for kapteiner og en for 2P')

Går ut fra at det er antall flytimer du sikter til her. Nå er det ikke slik at man glir rett fra sofaen og inn i cockpiten da. En arbeidsdag som pilot kan strekke seg alt fra 6-16 timer. Hvis man i løpet av en slik dag kun egenhendig har fløyet 2-3 timer, så betyr ikke det at man har hatt en slapp arbeidsdag likevel.
Skal man se slik på det, så er det ganske mange andre yrkesgrupper man kan anse som grovt overbetalt.

For å ta ett lite innspill i denne tråden, jeg kommenterer ikke avisartiklene om at SAS-pilotene's lønnshopp og oppsigelser, men vil legge inn en kommentar om lønn mellom arbeidsgruppene.

Jeg forstår utmerket godt at en pilot tjener godt, og det skal han selvsagt,
med tanke på ansvar/utdannelse/kursing/godkjenninger/medical/etc..
..men jeg synes det er rart at Flymekanikerne tjener det vi gjør.
I dag er begynnerlønn for en Fagarbeider i STS ca. 29500,- per måned,
for en tekniker er det mellom 3 - 5000,- ekstra per måned.
Deretter kommer skifttillegg, sertifikattillegg og ansinitet.
En tekniker på skift (line) tjener i beste fall 45000,- per måned.

For å sammenligne en pilot og en tekniker:
En tekniker har 5 års utdannelse, eksamen i 15 fag hvor man må stå med 75% i alle,
pluss kurs på hver enkelt flytype (tar fra to uker på en Beech 200, til to måneder på en MD80),
i tillegg til det er krav til at sertifikatene skal vedlikeholdes gjennom kurs/tester/etc..
Utenom dette har mange andre kurs, som f. eks. taxing, boroskop, etc..

For å bli pilot trenger man i snitt 2år på f. eks. Luftfartsskolen, eksamen i 14 (?) fag med 75%,
samle 1000+ timer i flyselskap med småfly (da tenker jeg alt fra Fonnafly med C206 til Benair med C208), typekurs, medical etc..

En tekniker må også følge alt av manualer/sjekklister, dokumentere alt som gjøres,
ta viktige avgjørelser og foreta kritiske vurderinger av ulike feil etc..
Samtidig er en tekniker sin jobb mer krevende fysisk enn en pilot sin.

I tillegg har stort sett en pilot én mulighet til å gjøre feil og drepe sine pax, mens en tekniker kan gjøre mange feil..

Så for å oppsummere, en pilot med 20års ansinitet har kjapt sagt 1mill i året,
en tekniker med samme ansinitet har halvparten..
..i mine øyne blir dette urettferdig og enten bør den overbetalte buss-sjåføren *løper i dekning* gå ned i lønn eller teknikerne opp i lønn..

Back