Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå
For å ta ett lite innspill i denne tråden, jeg kommenterer ikke avisartiklene om at SAS-pilotene's lønnshopp og oppsigelser, men vil legge inn en kommentar om lønn mellom arbeidsgruppene.
Jeg forstår utmerket godt at en pilot tjener godt, og det skal han selvsagt,
med tanke på ansvar/utdannelse/kursing/godkjenninger/medical/etc..
..men jeg synes det er rart at Flymekanikerne tjener det vi gjør.
I dag er begynnerlønn for en Fagarbeider i STS ca. 29500,- per måned,
for en tekniker er det mellom 3 - 5000,- ekstra per måned.
Deretter kommer skifttillegg, sertifikattillegg og ansinitet.
En tekniker på skift (line) tjener i beste fall 45000,- per måned.
For å sammenligne en pilot og en tekniker:
En tekniker har 5 års utdannelse, eksamen i 15 fag hvor man må stå med 75% i alle,
pluss kurs på hver enkelt flytype (tar fra to uker på en Beech 200, til to måneder på en MD80),
i tillegg til det er krav til at sertifikatene skal vedlikeholdes gjennom kurs/tester/etc..
Utenom dette har mange andre kurs, som f. eks. taxing, boroskop, etc..
For å bli pilot trenger man i snitt 2år på f. eks. Luftfartsskolen, eksamen i 14 (?) fag med 75%,
samle 1000+ timer i flyselskap med småfly (da tenker jeg alt fra Fonnafly med C206 til Benair med C208), typekurs, medical etc..
En tekniker må også følge alt av manualer/sjekklister, dokumentere alt som gjøres,
ta viktige avgjørelser og foreta kritiske vurderinger av ulike feil etc..
Samtidig er en tekniker sin jobb mer krevende fysisk enn en pilot sin.
I tillegg har stort sett en pilot én mulighet til å gjøre feil og drepe sine pax, mens en tekniker kan gjøre mange feil..
Så for å oppsummere, en pilot med 20års ansinitet har kjapt sagt 1mill i året,
en tekniker med samme ansinitet har halvparten..
..i mine øyne blir dette urettferdig og enten bør den overbetalte buss-sjåføren *løper i dekning* gå ned i lønn eller teknikerne opp i lønn..