Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Jøss, trodde ikke dette skulle være så vanskelig! Snakker man norsk, - ja, så snakker man norsk og sier f.eks. 11/9. Snakker man engelsk, så blir saken en annen. Dette har verken med manglende respekt eller "paradigme skifte" å gjøre. Jeg ser at Flaps40 er sterkt influert av amerikansk påvirkning i språket allerede, og 9/11 er et slikt eksempel.

Det er min oppriktige mening (det kan skyldes at jeg jobber med språk), og jeg har ryggdekning i språkråd, ordbøker mm.

Forøvrig er Seven-Eleven et egennavn. En dato er ikke et egennavn.

For å sette et punktum for dette: 9/11 er også navnet på en konkret hendelse, ikke en tilfeldig dato-oppremsing. Så med mindre du begynner å snakke om Skrudd Søster, Europa eller Svart Sabbat når du ser MTV, så tenker jeg vi sier at 9/11 er like greitt som et uttrykk og at sjanse for å forveksle det med datoen i 1889 da Washington ble en egen stat i USA, at tyskerne overga seg og markerte slutten på WWI eller at det var datoen da kongressen i Carnuntum ble åpnet i 308 e.kr., er forferdelig liten.

-A

..og nu må den 9/11-snak vel stoppe. Det er da fuldstændig ligegyldigt og usagligt ifm. dette emne. Grow up og hold jer til emnet...

Som sagt, det var en liten digresjon, og dermed går noen bananas her inne...

Som utenforstaaende, vil jeg igjen spoerre samme spoersmaal som Bizflyer: Hvor mye tjener egentlig pilotene?

Og hvor mye tjener pilotene i andre flyselskaper i regionen?

Det stinker selvsagt aa ta et heavy loennskutt, men hvem har ikke gjort det i bransjen? Dersom loennen foer 9/11 var 1 mill + for aa jobbe 200 timer mindre enn man gjoer naa, var det noe serioest feil med loennsnivaaet. Det saa man jo her i USA. Flyselskapene klarte aldri aa tjene penger og grunnet meget hoeye kostnader, gikk mange konkurs (Ch.11) her i USA. I Skandinavia har markedet totalt forandret seg siden 2001. Jeg reiste med SAS for mange hundretusener i aaret helt frem til jeg flyttet i 2006. Foer kunne jeg ikke kjoepe annet enn en fullprisbillett dersom jeg ikke var over loerdagsnatten. Naa betaler man smaapenger for tur retur i uken. Saa inntektsbildet har ogsaa forandret seg noe voldsomt.
Og i min bok maa inntekter og utgifter selvsagt staa i forhold. SAS er et aksjeselskap og de som har investert sine penger i selskapet krever aa faa avkastning paa sin investering. At 50+ fagforeninger sitter med pressmidler man ikke har i andre bransjer og bruker dem, har vi jo sett eksempler paa utallige ganger. SAS ledelsen gjoer kanskje ikke alt rett, men hvilke bedriftsledelser gjoer vel det??
Paa naavaerende tidspunkt er det snakk om aa overleve, ikke aa mele sin egen kake.

Og til slutt, uansett hva avisartikkelen sier, snakker vi om loennsoekninger som tilsvarer 1/3 av en SAS ansatt paa golvets aarsloenn, det blir helt feil!

Og det sier mye om hvor raatten kulturen blandt de ansatte er naar pilotene aksepterer noe slikt naar 1000 av deres kolleger maa gaa. Jeg hadde UTEN AA BLINKE ventet med loennsoekninger for aa hjelpe mine kolleger beholde sin jobb. Det er hva fagforeninger egentlig handler om, ikke aa karre til seg saa mye som overhodet mulig uten respekt for dine kolleger som hjelper deg utfoere din jobb. Da blir det fort vondt blod, noe som dessverre ikke er nytt mellom ansatte i SAS.

Jeg tror det er meget bra for SAS at man nå forhåpentligvis er i ferd med å få ordnede forhold for pilotene, og ikke minst får motiverte og interesserte piloter som ØNSKER at det skal godt med selskapet.
Man kan mene hva man vil om lønn, diett og andre goder de flyvende har. jo Disse i et meget internasjonelt marked, hvor det nå er i ferd med å bli en betydelig mangel på kvalifiserte piloter og da må flyselskapene se til å ha konkurransedyktige vilkår på alle mulige måter.
Jeg tror ikke det er lønna som er problemet for noen av selskapene i SAS-gruppen, men heller hvilken evne de ulike selskap har til å holde pilotene i lufte med fornuftig programmering. Som FBU4EVER sier så er SAS IC allerede blant de aller beste på dette området.

Heisann Farmer!

Med all respekt selfoelgelig... ;)
det nå er i ferd med å bli en betydelig mangel på kvalifiserte piloter

Dette er fullstendig forvridning av fakta...:exclaimation

For det foerste saa er uttrykket "kvalifiserte" piloter en betegnelse paa piloter som har type utsjekk og mer enn "minimum" erfaring, men vi har hundrevis, om ikke flere tusen soeknader i aaret av piloter som har mer enn minimum erfaring, men ikke type utsjekk, men vi har en begrensing paa hvor mange vi kan trene i aaret...:(

For det andre saa gikk det fire flyselskap konkurs her i US of A i de siste ukene, pluss en del selskap skal kutte ned rutenettet i her og det er plenty av piloter med erfaring og type utsjekk som er klare til aa starte i morgen...:)

Hva som skjer i India og Oesten med pilotmangel er vel likegyldig i Europa og USA da faa har interesse av aa commute til disse jobbene...:rolleyes:

Som en ikke-organisert ansatt i et flyselskap i over 20 aar er jeg nok 100% enig i Tommy777 slik han beskriver ovenfor og dette har jeg observert mange ganger... :exclaimation

Jeg vil ogsaa paapeke igjen at en toppledelse som sitter aa gir seg selv bonus etter bonus naar firmaet og ansatte sliter er en like stor skam... men "to feil gjoer ikke en riktig"...! Det er like egoistisk av en fagforening, samme hvem de representerer, og true til seg den beste dealen og gi blanke i resten av de ansatte...:angry:

Dag

Southwest har alltid betalt pilotene sine svæært godt, og de har tjent penger hvert år siden oppstart. Lufthansa gjør det godt, og behandler pilotene bra. Se på BA også. At SAS-pilotene bare skal godta en dårligere levestandard enn sine kolleger utenlands fordi de er så "uheldige" å bo i et av verdens rikeste land med svært høy skatt og dertil høye levekostnader blir helt feil.

Som jeg har nevnt før, flere av selskapene som har gått under eller går under her i USA f.eks. betaler pilotene sine under $30.000 i året. Fortsatt tjener de ikke penger. Kanskje det ikke er pilotene sin feil?

Solidaritet mellom avdelingene i et flyselskap i forhandlinger er jo vel og bra, men hvordan skal man gjøre det i praksis? Selskapene forhandler i tur og orden med de forskjellige avdelingene. Ergo er én avtale signert når en annen er under forhandling. Skal man som forhandlingsleder moderere sine krav fordi man tror andre yrkesgrupper i selskapet vil få mindre ved kommende oppgjør? Skal man godta tilnærmet fryst lønn i årevis fordi andre på golvet tjener mindre enn pilotene? Den kjøper jeg overhodet ikke. Lønnsutgifter er dyrt, men det er ikke der skoen trykker i SAS.

Og så var det dette med pilotmangel. Noen stor mangel er det vel ikke snakk om enda, men vi ser klart tendensene. Bare i WF har vi det siste året hatt mange oppsigelser blant piloter i forhold til tidligere år. Målet med årets forhandlinger var bl.a å gjøre WF til et populært selskap å bli værende i. For å oppnå dette må man selvsagt kunne tilby konkurransedyktige lønninger og vilkår.
At det plutselig blir mange tilgjengelige piloter på andre siden av jordkloden er fullstendig irrelevant for WF, SAS og andre skandinaviske selskaper. De flytter i hvertfall ikke hitover.

Skål!

Uten å skulle sammenlikne yrkesgrupper med helt forskjellige oppgaver altfor mye, så bør en kunne forvente en viss lønnsforskjell mellom en yrkesgruppe utdannet med sterkt statssubsiderte sitteplasser på høgskoler o.l., i forhold til en andre yrkesgrupper hvor den enkelte casher ut 600 000,- til 1 000 000,- av egen lommebok for å komme så langt at man får lov til å begynne å fly morgenaviser til et par hundre tusen i året, og så kanskje fem til ti år senere få lov til å kvalifisere til intervju til et selskap som tilbyr - ja, tilbyr - den topplønnen etter 20 års ansenitet enkelte fnyser så voldsomt av her på forumet. Et herværende flyselskap tok sogar kr 5000,- i "gebyr" for at man skulle bli innkalt til opptaksprøver på to dager.

Mens en kontoransatt kan få seg en like god eller bedre jobb i et annet firma i samme by, må en flyger som oftest begynne på bunnen igjen på sin nye arbeidsplass dersom han/hun blir overtallig. Mange av de som tidligere ble oppsagt (hvor var gråtekonene da, forresten?) i selskapet med "superlønnen" har vært nødt til å ta med seg familiene til andre kontinenter, ta flygerjobber i selskaper med halve lønnen, eller har sogar gitt opp sivil luftfart i det hele.

For å være litt retorisk og spiss; Hvis man synes flygere har det så vanvittig godt, jobber for lite og tjener altfor "mye", ja, hvorfor valgte man ikke det yrket selv?

Kunne ikke vært mer enig, Jumper G5! Jeg må trene mer på stilskriving så jeg blir like god;)

Mange av de som tidligere ble oppsagt (hvor var gråtekonene da, forresten?) i selskapet med "superlønnen" har vært nødt til å ta med seg familiene til andre kontinenter, ta flygerjobber i selskaper med halve lønnen, eller har sogar gitt opp sivil luftfart i det hele.
For å fortsette på retorikken litt, er det dette man vil ha? At "hele pilotstanden" skal emigrere eller la være å flytte hjem til Norge? Slik at balterne kan ta over butikken? Evt. en ungkar med hele 70 timer i flymaskin som nettopp har cashet ut en mill. i Roskilde, som tar til takke med å slippe å betale for å fly? Slik at paxen kan få fly for 98 kr til Køben mens man klager over at pitchen er 29" i stedet for 30"? Supply and demand, gimme a break.

Får i såfall håpe ingen lider av flyskrekk :nor

Jeg tror fortsatt at om man skal lykkes som flyselskap bør man betale alle ansatte en anstendig og KONKURRANSEDYKTIG lønn innen hvert fagområde, slik at de ansatte kan ha sin jobb som hovedutkomme og bruke all sin innsats, kreativitet og lojalitet til det selskapet man jobber i. I så måte tror jeg ikke at det er høye politlønninger som er problemet, noe som eksempler fra andre selskap også viser. Det at 1000 ansatte må gå, kan være av helt naturlige og evolusjonsmessige årsaker.
Se bare på distribusjon, hvor onlinesalget gjør at behovet for callcenterpersonell i mange tilfeller er dramatisk redusert.
På flyplassene har det vært en stor utvikling med innsjekkingsautomater, CLC og andre forenklinger som gjør at personellbehovet der er redusert.
Overgang til Elektronisk billett har redusert personellbehovet på Avregningsavdelingene.
Regnskapsfunksjoner er automatisert og gjerne sentralisert.
Mange administrative stillinger som tidligere har vært "nice to have" ses nå på med argusøyne og fjernes om de ikke direkte har tilknytning til "Core business" .. Osv osv ..
Det er mulig jeg erter på meg mange her nå, men slik er situasjonen, og etter min mening er ikke dette å "sette ansatte opp mot hverandre".

Fyr løs :lol:

Hei igjen!

Da skal jeg legge inn et par punkter til saa faar jeg gi meg!

Det er ingen grunn til aa sette ting paa spissen for aa faa fram et poeng, og det er vel ingen her som mener at utdanning osv. ikke skal beloennes. Spoersmaalet her er jo saa enkelt som hva er en realistisk loenn for utdanning og arbeid og er dette i samsvar med firmaets performance...?

OMV!

Joda, mange gode poeng her, men forskjellen paa SAS og LH er vel at LH gjoer det relativt bra om dagen og ikke er i ferd med aa si opp ansatte...;)

Dette med Southwest maa du nok skjekke litt mer for de har hatt en av de laveste loennene i mange aar og det er kun i de siste aarene de har kommet opp paa topp... OG... grunnen til at de fortsatt tjener penger om dagen er vel ene-og-alene paa grunn av fuelhedgene deres. See paa operasjonstallene hvor de var og hvor de er i dag saa ser du dette fort...;)

... og til sist Jumper G5!

Hvis man synes flygere har det så vanvittig godt, jobber for lite og tjener altfor "mye", ja, hvorfor valgte man ikke det yrket selv?

Ja dette har jeg lurt paa mange ganger...:p

Dag

G'afternoon Dag!

Det er ingen grunn til aa sette ting paa spissen for aa faa fram et poeng, og det er vel ingen her som mener at utdanning osv. ikke skal beloennes.

Point taken. Å sette ting på spissen gjøres innimellom for å sette ting i perspektiv. Det hersker tildels en stemning som går på at hvis man ikke godtar eller liker steken så får man ikke leke leken og heller finne seg noe annet å gjøre. Dêt er nok ikke så lett.

forskjellen paa SAS og LH er vel at LH gjoer det relativt bra om dagen og ikke er i ferd med aa si opp ansatte...;)

Jo alle er nok enig at det kanskje ikke var et heldig tidspunkt ;) Poenget mitt var dog, uten å forsvare hverken SAS eller andre jeg ikke ha tilknytning til, at det er selskaper som går bra OG betaler pilotene sine "konkurransedyktige" lønninger :D

Dette med Southwest maa du nok skjekke litt mer for de har hatt en av de laveste loennene i mange aar og det er kun i de siste aarene de har kommet opp paa topp...

Jo, de lå under de største lenge, men etter 9-11 så hadde de vel knapt pay cuts? Uansett er de den dag i dag i god shape i forhold til legacyene. Og hvis vi skal sammenligne litt fort og gæli så lever nok en 10-15 års kaptein i SWA fortsatt ganske godt (ganske så likt en CO-pilot med andre ord :D), og materiellt bedre enn en med tilsvarende ansennitet i norden. Og det er naturlig at det ledende selskapet i norden skal legge lista for de andre, og at pilotforeningen defor skal kjempe for dette. Konkurransesituasjonen er også ganske annerledes for SAS-pilotene enn for tilsvarende i USA. De kjemper nemlig tildels direkte mot selskaper hvor piloter enten blir betalt i Latviske eller Polsk valuta eller hvor "self-sponsored cadets" betaler rating og full banan selv og søker seg jobb på B737 med 200 (eller 70) timer. Det er trossalt litt annen situasjon mellom de store her borte.

OG... grunnen til at de fortsatt tjener penger om dagen er vel ene-og-alene paa grunn av fuelhedgene deres. See paa operasjonstallene hvor de var og hvor de er i dag saa ser du dette fort...;)

Jeg har noen tall på papir, skal se om jeg finner de på nett. Mener de er fra ATA (Airline Transport Association, ikke flyselskapet) og går på blant annet hvor mange blocktimer i året SWA-crew flyr, og total cost per pilot i forhold til legacyene. Så kan man se på CASM på godt under 10 cent med økende fuel, så det er noen andre faktorer med i bildet? Selv om hedgingen selvsagt har og har hatt mye å si. Men nå er det jo ikke SWA sin feil at de var flinke med å forhandle frem fuel-dealer heller.. :)

Men det er epler og pærer, det er jo ikke uten grunn at en LCC har lavere kostnader.

Last edited:

Mens en kontoransatt kan få seg en like god eller bedre jobb i et annet firma i samme by, må en flyger som oftest begynne på bunnen igjen på sin nye arbeidsplass dersom han/hun blir overtallig.

Men dette er vel noe fagforeningene for flygerne har fått gjennom?

Jeg må innrømme at ansiennitetslister er noe av det jeg skjønner aller minst av når det gjelder arbeidsmarkedet i luftfarten. For meg er det bortimot komplett uforståelig at all erfaring og kompetanse kun er verdt noe så lenge man holder seg innenfor samme selskap.

Jeg ligger på bortimot topplønn på vår skala. Jeg har en månedslønn på NOK 94800 som gir en årslønn på 1.137600. Blant de selskapene som det er mest naturlig å sammenligne oss med i Europa, så ligger vi litt over middels. LH har en topplønn for sine piloter på rundt 1,6 til 1,8 mill. Har hørt rykter om ca. 2 mill i Air France. BA ligger like over oss med 1,2-1,3 mill.
Norwegian har visstnok en topplønn på rundt 900 tusen.

Dette tillegget som vi får nå i disse dager skulle egentlig vært utbetalt fra 1. april I FJOR! Da hadde det ikke vært noe problem i det hele tatt. At SAS ikke fikk seg til å skrive under på denne avtalen før i slutten av mars i år får bli selskapets problem, ikke pilotenes! Kvartalsregnskapet ble fremlagt lenge etter at avtalen var undertegnet. Hadde det forligget før signering kunne det kanskje ha ført til videre forhandlinger med et annerledes utfall. Men nå er avtalen underskrevet og har trått i kraft juridisk. Så får vi se neste vår når avtalen skal reforhandles.
Det kan nevnes at forhandlingene om den nåværende kollektivavtalen ble startet høsten 2006 på SAS sitt initiativ. De ville ha en rask og effektiv prosess slik at avtalen ville være klar i god tid før 1. april 2007. Det tok altså nesten 1 og 1/2 år før de signerte avtalen. Jeg skulle likt å se andre fagforeninger utvise like stor tålmodighet som våre foreninger.

Fra neste lønning er min månedslønn ca. NOK 97.300.

Fra neste lønning er min månedslønn ca. NOK 97.300.

Jeg får akkurat ikke det til å bli 100.000 NOK i pluss, om man ikke ser på det over 3-4 år. Om dette er tillegget man snakker om så kan man vel knapt kalle SAS pilotene for hverken grådige eller usolidariske.

Så, topplønn er ca 1,2mill, trodde faktisk dere hadde mere. WIF har vel nesten 1,1 helt på toppen??

Er det noen forskjell på lønn i SAS IC og CNO? Hvor lenge må man jobbe for komme til topps?

Uten å skulle sammenlikne yrkesgrupper med helt forskjellige oppgaver altfor mye, så bør en kunne forvente en viss lønnsforskjell mellom en yrkesgruppe utdannet med sterkt statssubsiderte sitteplasser på høgskoler o.l., i forhold til en andre yrkesgrupper hvor den enkelte casher ut 600 000,- til 1 000 000,- av egen lommebok for å komme så langt at man får lov til å begynne å fly morgenaviser til et par hundre tusen i året

For å ta det første først: Jeg har ingen problemer med at piloter tjener godt.
Mitt andre poeng, som vel egentlig er litt "beside the point" i denne diskusjonen: Selv satt jeg med knappe 300.000,- i studiegjeld etter å ha studert 6 år på "sterkt statssubsidierte sitteplasser", og fikk vel etter det en startlønn på 250.000,- noe som ikke var spesielt lavt for akademikere med hovedfag eller tilsvarende (dette er riktignok er noen år siden, og i dag ville man nok kanskje startet med drøye 70.000 mer i året). Mange med lang utdanning kan ikke forvente hverken den helt store startlønnen, eller en spesielt sterk lønnsøkning utover sin karriere (spesielt om man går til offentlig sektor) - dette er selvsagt avhengig av hva man studerer.

Man må også huske på at lønnsutgiftene bare er endel av et flyselskap sine utgifter. Dessuten så tror jeg heller ikke man kan skylde på lønnen til de ansatte for SAS sine høye kostnader, det er nok endel andre ting som er feil der i huset.

Når man snakker om lønn så må man også huske på hvilket market man operer i, og man må huske på at hele Skandinavia er high cost. Man skal ikke lenger enn til UK hvor man tjener 60kr timen i kassa på Tesco........og da sier det seg selv at Ryanair ikke trenger å legge seg spesielt høyt for å lokke til seg folk.

Og bortsett fra når det kommer til pilotene så er vel luftfarten kjent for en å være en bransje med generelt dårlige lønninger og det tyrligvis er andre ting en lønn som gjør at den trekker folk til seg

Så litt OT
Jøss, trodde ikke dette skulle være så vanskelig! Snakker man norsk, - ja, så snakker man norsk og sier f.eks. 11/9. Snakker man engelsk, så blir saken en annen. Dette har verken med manglende respekt eller "paradigme skifte" å gjøre. Jeg ser at Flaps40 er sterkt influert av amerikansk påvirkning i språket allerede, og 9/11 er et slikt eksempel.

Nå heter det faktisk 11. september på norsk og ikke "elleve-ni" (11/9). Å kalle det 11/9 blir omtrent som å skrive Ny York

Last edited:
Back