Liverpool eller Edinburg for en liten tur i Juni

Edinburgh er en fantastisk by - så dit vil jeg svært gjerne tilbake. Tidligere har jeg følt at UK og Skottland har vært noe "usexy" reisemål, men kommer nok tilbake, særlig til denne baren, som ligger midt i løypa:

http://www.scotlandwhisky.com/plan-your-visit/Whisky-bars-of-Edinburgh/Albanach-bar-Edinburgh

Likte den spesielt godt fordi den hadde et litt lettere og mer moderne, samtidig med innslag av mur og stein, enn de noe traurige "klassiske" barene.

Har vært fire ganger i Liverpool og bodd tre år i nærheten av Edinburgh. Mitt råd: Edinburgh, med mindre formålet for turen er fotball og fylla. Da kommer Liverpool best ut;)

Edinburgh er rett og slett en mer hyggelig og turistvennlig by, og tror det mye allerede er nevnt tidligere i tråden her

Mitt favorittsted er litt lenger opp i Royal Mile - på hjørnet Lawnmarket og Bank Street - og stedet heter Deacon Brodies Tavern. Det er ikke så mye stedet eller kvaliteten av det de serverer som gjør at det er en favoritt, men rett og slett historien bak navnet. William Brodie var en vel ansett mann i Edinburgh på 1700-tallet - en hardtarbeidende møbelsnekkermester, leder av det lokale Wrights & Masons (i dag tilsvarer det handelskammeret) og rådgiver for Edinburgh by. Det er ikke få av de historiske husene i og rundt Edinburgh som har møbler som kom fra William Brodie. Jeg sa at han en hardtarbeidende mann, og det viste seg at han også hadde en nattejobb som tyv og plyndrer. Dette ble etterhvert også oppdaget og 1. oktober 1788 ble han hengt utenfor Tolbooth der nå Heart of Lothian ligger. Ironisk nok så var det William Brodie som noen år tidligere hadde bygget galgen han ble hengt fra.

Hvorfor blir så en slik man berømt. Robert Louis Stevenson var et bysbarn av Edinburgh og forfatter. 98 år etter Brodie ble hengt gav RLS ut boken "Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde" og den var basert på legenden om Deacon (deacon=laugsleder på skotsk) Brodie.

Dette er bare en av utrolig mange gode historier som er knyttet til en slik gammel by. Det å være med på en slik organisert byvandring på kveldstid er nesten et must. Da får du vite om de to sykesøsterstudentene, armer og bein som flyr rundt i luften, Cromwell fremferd og ødeleggelser, drap og gjenferder både her og der og en liten historie om en lojal hund. Og til slutt avslutter man kvelden med en runde fra pub til pub i Grassmarket:exclaimation

Jeg foreslo det KOG, men du avslo - det var for lang å gå så sent på kvelden var omkvedet. ;)

Jeg foreslo det KOG, men du avslo - det var for lang å gå så sent på kvelden var omkvedet. ;)

Det er lett for deg å si nå - flere år etterpå :drunk::drunk::drunk:

Men LPL har også sine fortrinn. Poenget er vel hvor er den billigste billetten tar deg. Bra blir det uansett.

Den billigste billetten går til liverpool 28kr pr pers per vei, men edinburg frister oss mer. Så da får det bare være at turen blir ca 4 ganger så dyr:)

Har vært i begge byene og begge er fantastiske på hver sin måte! :) byene er helt forskjellige. Det er som natt og dag.

Edinburgh:
En fin og gammel by. Edinburgh er en gammel by og et sted for turister som vil oppleve hvordan det er i en vell bevart by :)

liverpool:
Er en fin by men her er ikke det så mye som er gammelt ;) . Byen kan minne om London og kan anbefales for de som er glad i shopping.

-flybg

Mitt favorittsted er litt lenger opp i Royal Mile - på hjørnet Lawnmarket og Bank Street - og stedet heter Deacon Brodies Tavern.

Våre ankomster til byen var om lag 2100 og 2130, så det ble ikke så mye tid til å finne bra steder, men menyen på stedet du nevner er faktisk identisk med den vi fikk lenger nede i gata første kvelden - dit vi kom på måfå. :)

Utvilsomt blir det ny tur om få år, tenker jeg. Da skal vi nok også klare å få en helaften i byen. ;)

Ellers ligger dronningens gamle skip, "Britannia" i byen, den er nå tatt ut av tjeneste, og fungerer visst nok blant annet som restaurant. (Interessant for en gammel marinemann som meg)

Siden dette er et flyforum så må jeg også minne om et flymuseum som ligger en kort kjøretur øst for Edinburg - East Fortune. Her er et bilde derfra

ARG_and_BAC1-11.jpg

Hvis det er noen som lurer, Knoll & Tott hadde en Alfa Giulietta som leiebil. Forøvrig var det dårlige dekk på den - tålte ikke alle veikanter.

Da var tur til edinburg bestilt. Hvis oe har flere tips er det bare å komme med dem. Vi har 2 hele dager i byen.

Back