• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Litt flykjenning i fellesferien... (Quiz)

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Her er noen fly jeg kom over på en flyplass i England for litt over en uke siden. Spørsmålet er hvilken flyplass og hvilke fly?

IMGP0610.jpg

1)

IMGP0619.jpg

2)

IMGP0623.jpg

3)

IMGP0626.jpg

4)

IMGP0627.jpg

5)

IMGP0631.jpg

6)

IMGP0642.jpg

7) Her må alle fire være med...

IMGP0675.jpg

8)

Dette burde ikke være så veldig vanskelig...

Nummer 8 var da for enkel:
Hunting Jet Provost T5A XW433

Men så har jeg fordelen av å få meldinger om koordinatene til LN-KOG til en hver tid har :)

Da er 1 og 8 avslørt. Siden L1011-500 maler med bred pensel blir 4 i og for seg riktig, men 3 er feil.

Gjør et forsøk på de tre som er igjen på nummer7, nærmest til bortest:

Meteor T7
Percival Prentice
Litt av vingen på en Nimrod MR2
Venom-en er allerede tatt

Mvh,

Vi oppsummerer.

Ja, det er Airbase på Coventry. Coventry er nå med Midland Air Museum og Airbase blitt veldig interessant og verd mer enn ett besøk.

1) DH Rapide
2) Howard 500 - så et tilleggsspørsmål: Hva er opphavet?
3) DH Fox Moth
4) Hunter av noe slag, men hvilket og hvorfor med "billys"?
5) Dette er ikke noe canadisk fly
6) Percival Proctor
7) Venom, Nimrod, Meteor & Prentice
8) Det er en Jet Provost, men er det en Hunting Jet Provost?

2. Opphavet var Locheed Lodestar/Ventura.
4. Hunter T. Mk. 8 for bruk av FRADU/Royal Navy.
5: Hunting Percival Jet Provost Mk. 3.
8. BAC Jet Provost Mk. 5.

8) Det er en Jet Provost, men er det en Hunting Jet Provost?

Dette kan vel diskuteres i det lange og det brede.

Vi er enige om at Boeing 82 er feil, men hva er riktig av Douglas DC-9-82 eller McDonnell Douglas MD-82?

Noenlunde det samme er det for Jet Provost. Firmaet som start med å designe Jet Provost var Percival Aircraft Ltd. som var en del av Hunting Group, men omtrent samtidig med første flight (1954) skiftet selskapet navn til Hunting Percival Aircraft. Den første T1 ble levert i 1955. Leveransene av de 201 T3 startet i 1957, og da var Percival droppet fra selskapsnavnet. I 1959 ble Hunting Aircraft slått sammen med Bristol Aeroplane Company, English Electric og Vickers-Armstrongs og ble British Aircraft Corporation (BAC), og da var en i slutten av T3-leveransene. T4 og høyere modeller (unntatt T51) ble produsert under BAC-paraplyen. Da er vi tilbake til MDC/Boeing-dilemmaet ovenfor og noen liker 717-200 andre MD-95.

Last edited:
Sorry dc-8-63 - hadde helt hengt meg opp i åtte-tallet - logikken korrigert :)

Men jeg tror ikke det hjelpe med mitt innlegg - LN-KOG vil vel kverulere og si at siden den er så redesignet fra og med T4-utgaven så må det bli BAC Jet Provost T.5A for XW433

Å ja, hvorfor A-utgave - forbedret avionics (94 av 110 ble ombygget, deriblant XW433)

Last edited:
Sorry dc-8-63 - hadde helt hengt meg opp i åtte-tallet - logikken korrigert :)

Men jeg tror ikke det hjelpe med mitt innlegg - LN-KOG vil vel kverulere og si at siden den er så redesignet fra og med T4-utgaven så må det bli BAC Jet Provost T.5A for XW433

Å ja, hvorfor A-utgave - forbedret avionics (94 av 110 ble ombygget, deriblant XW433)

Jeg vil ikke kverulere for det. Jeg har rett og du vil nok en gang kverulere for feil standpunkt. :drink

Delvis spøk til side: Det er forskjell på å legge et nedlagt produkt som MD-80 eller for den del DC-3 inn under sin markedsføringsparaply og å ta et fly som fortsatt er i produksjon og utvikling og gi det navnet til den faktiske produsenten.

Jeg vil ikke kverulere for det. Jeg har rett og du vil nok en gang kverulere for feil standpunkt. :drink

Delvis spøk til side: Det er forskjell på å legge et nedlagt produkt som MD-80 eller for den del DC-3 inn under sin markedsføringsparaply og å ta et fly som fortsatt er i produksjon og utvikling og gi det navnet til den faktiske produsenten.

Som å kalle flyene BAC Spitfire, Hurricane og Lancaster!:stir

Og da kommer fasiten her:

Dette er et oppussingsobjekt av en Dragon Rapide
IMGP0610.jpg

There is always an African connection... Dette er en Howard 500 som startet livet som en Lockheed Ventura i RAF og endte i SAL (Suid Afrikanse Lugmag) før den gikk over i historien som executive transport.
IMGP0619.jpg

En Moth, men ingen Tiger. Derimot en rev, en Fox Moth med foldevinger - kul sak, egentlig.
IMGP0620.jpg

Hawker Hunter T.8 er rar skapning og den fløy som FBU4EVER sier for FRADU en gang i tida.
IMGP0626.jpg

Så til Hunting Jet Provost T3A, G-BVSP/XM370. Dette er Hunting og forskjellen til BAC er stor ;)
IMGP0627.jpg

Denne Percival Proctor 5 fløy første gang i 1948 (typen flakset i lufta for første gang 9 år tidligere) og havnet hos Rolls-Royce som firmabil, øøøh, firmafly. Den er malt i fargene til flyet som Hennes britanniske majestets ambassdeur til Washington disponerte på det glade 50-tall.
IMGP0630.jpg

Og så de fire:
Gloster Meteor N.F.11
IMGP0530.jpg

Percival Prentice T.1 - styggvakkert. DC-6en i bakgrunnen skal forresten bli restaurant.
IMGP0532.jpg

DH Venom
IMGP0543.jpg

Hawker Siddeley Nimrod MR2 - vakker er det ikke
IMGP0602.jpg

Og så til slutt BAC Jet Provost T.5
IMGP0669.jpg

Stedet var Coventry og Airbase

Back