Re: Lisboa (hovedtråd)
Ellers må jeg innrømme at Lisboa var en liten skuffelse i mai, selv om man som turist kanskje ikke skal klage på at byen i så stor grad har blitt turistifisert. Da jeg besøkte byen for knappe 10 år siden følte jeg at det var upassende å gå i shorts i sentrum en fin formiddag i juni. I år gikk halvparten i shorts, så da var vel halvparten turister. Det var lange køer for å få kjøpe billett til toget til Cascais, sist var jeg nesten alene. De mest populære trikkerutene var umulig å bruke fordi de var helt fulle. Og oppe i Biarro Alto var det nærmest kamp om de mest populære bordene...
Tok flybussen fra flyplassen fordi den stoppet rett ved hotellet. Det gikk greit, men var ikke komfortabelt. Det skulle være 20-minutters rute, så tenkte det var greit. Da jeg kom fram var det allerede litt kø. Det var litt vanskelig å se hvor man skulle kjøpe billetter, for selgerne så ut som om de drev med reklame for sigthseeingbusser. Det var alt litt kø, og så viste det seg at de hoppet over en buss - dermed ble det 30 minutters venting, ikke 10 som planlagt. Bussen kom også for sent, så ble nok over 40 minutters venting på del. Noen ble litt småhissige. Bussen var gammel og slitt, og det var nesten ikke plass til bagasje - bare en håndfull kofferter. Dette førte til at midtgangen ble fullt opp av kofferter, og de som kom senest inn hadde store problemer med å komme seg om bord. Jeg var usedvanlig frekk og tok ett sete til kofferten min og ett til meg selv, fikk som siste mann om bord sitteplass. Grusomt kaotisk, fullt og langt under pari. Pussig også at sjåføren spurte hver enkelt når man kom om bord hvilket stopp man skulle av på - selv om de fleste har notert seg dette, er jo det ikke så lett uten videre å uttale navn portugisisk.
Men det verste var at bussen verken var utstyrt med skjermer som viste stopp. Og til overmål var det heller ikke opplesing av stoppesteder underveis. Sjåføren kjørte forbi mange oppgitte stoppesteder og da vi nærmet oss sentrum begynte han å rope ut stoppesteder... Mange forvirrede turister. Ettersom jeg hadde litt peiling, prøvde jeg å berolige og hjelpe to-tre reisefølger som hadde skrevne lapper på hvor de skulle av. Dårlig start på Lisboa-turen for mange.