Leveringer for Boeing og Airbus 2014

Kanskje en interessant artikkel for dere som følger med på leveringer osv.

CAPA : What goes up must come down

After another year of record high aircraft orders in 2013, both in absolute numbers
and as a percentage of the fleet at the end of the previous year, there is naturally some concern
in the industry about the impact this might have on capacity discipline.
 
Kanskje en interessant artikkel for dere som følger med på leveringer osv.

CAPA : What goes up must come down

Nja, den sier jo litt på hvorfor de økte leveringen ikke vil være veldig problematisk. Både fordi antall leveringen ligger vesentlig lenger unna antall ordre, samt at det parkeres et stort antall fly som gjør at netto flåteveksten jo ikke er så høy. Og man ser jo også at stadig nye fly skrotes
 
55 leveringer for Airbus i juni, 3 A380 selv om Qatar stadig utsetter leveringen av sine så ingen av de planlegte i juni ble levert

A319: 2
A320: 26
A321:13
A330-200: 3
A330-200F: 1
A330-300: 7
A380: 3

YTD 2014 (YTD 2013)

A32x: 237 (233)
A318: 0 (1)
A319: 17 (14)
A320: 153 (171)
A321: 67 (47)

A330: 53 (54)
A330-200: 16 (21)
A330-200F: 2 (5)
A330-300: 35 (28)

A380: 13 (8)

Total: 303 (295)
 
Totalt på trippel 7'rn skal vel bli 48 i år. Ellers en nedgang her, noe som det ikke blir om det er levert 8 fraktmaskiner i år.
 
Airbus leverte 49 fly i juli. De tre A380ene gikk til henholdvis EK, OZ og KE

A319: 3
A320: 23
A321: 13
A330-200: 1
A330-300: 6
A380: 3

YTD 2014 (YTD 2013)
A32x: 276 (275)
A318: 0 (1)
A319: 20 (17)
A320: 176 (203)
A321: 80 (54)
A330: 60 (63)
A330-200: 17 (23)
A330-200F: 2 (6)
A330-300: 41 (34)
A380: 16 (9)

Totalt: 352 (347)
 
Morsom tråd.
Vet man noe om leveranser fra andre produsenter som Bombardier, Embraer m fler, eller oppgis ikke dette noe sted?
 
Morsom tråd.
Vet man noe om leveranser fra andre produsenter som Bombardier, Embraer m fler, eller oppgis ikke dette noe sted?

Oppgis, men ikke på månedbasis og kun ifm med resultat fremleggelser.

For Bombardier var dette fasit fro januar-juni

Commercial:
CRJ-700: 3 (1)
CRJ-900: 20 (4)
CRJ-1000: 3 (6)
Q400: 10 (14)
Total commercial: 36 (25)

Business:
Learjet70/75 and 40XR/45XR: 8 (1)
Learjet 60 XR: 0 (6)
Challenger300/350: 23 (30)
Challenger605: 14 (16)
Global 5000/6000: 36 (31)
Total business: 81 (84)

Embraer commercial per Juni 2014 (har ikke tid til å finne 2013 tall og for bizjets)
E170: 1
E175: 24
E190: 12
E195: 6
 
Boeing leverte 58 fly i juli. I tillegg til den 2, 787-9 ble en annen milepel nådd da 777-300ER nummer 500 ble levert...ikke overraskende til Emirates som er den dessidert største kunden


737-700: 2
737-800: 33
737-900ER: 4
747-8F: 1
777-300ER: 10
787-8: 7
787-9: 1

YTD 2014 (YTD 2013)
737: 278 (253)
737-700: 9 (10)
737-800: 225 (213)
737-900ER: 44 (30)
747-8: 7 (14)
747-8F: 2 (10)
747-8i: 5 (4)
767: 1 (11)
767-300ER 1 (7)
767-300F: 0 (5)
777: 58 (55)
777-200ER: 0 (4)
777-200LR: 2 (1)
777-300ER: 48 (45)
777F: 8 (5)
787: 56 (24)
787-8: 54 (24)
787-9: 2 (0)


Total: 400 (358)
 
61 leveringer for Boeing i august

737-700:
737-800: 31
737-900ER: 5
747-8: 1
747-8F: 2
777-300ER: 8
787-8: 13



YTD 2014 (YTD 2013)

737: 315 (291)
737-700: 10 (11)
737-800: 256 (249)
737-900ER: 49 (31)
747-8: 10 (16)
747-8F: 4 (11)
747-8i: 6 (5)
767: 1 (12)
767-300ER 1 (7)
767-300F: 0 (5)
777: 66 (61)
777-200ER: 0 (4)
777-200LR: 2 (1)
777-300ER: 56 (51)
777F: 8 (5)
787: 69 (34)
787-8: 67 (34)
787-9: 2 (0)

Total: 461 (414)
 
Litt rolige august for Airbus som jo er den europeiske feriemåneden med bare 37 leveringer

A319: 1
A320: 17
A321: 12
A330-200: 1
A330-300: 5
A380: 1



YTD 2014 (YTD 2013)

A32x: 306 (313)
A318: 0 (1)
A319: 21 (21)
A320: 193 (228)
A321: 92 (63)
A330: 66 (73)
A330-200: 18 (27)
A330-200F: 2 (7)
A330-300: 46 (39)
A380: 17 (11)

Total: 389 (397)
 
54 leveringer for Airbus i september

A319: 4
A320: 26
A321: 12
A330-200: 2
A330-300: 6
A380: 4

YTD 2014 (YTD 2013)

A32x: 348 (361)
A318: 0 (1)
A319: 25 (28)
A320: 219 (254)
A321: 104 (78)
A330: 74 (78)
A330-200: 20 (30)
A330-200F: 2 (7)
A330-300: 52 (41)
A380: 21 (14)

Total: 443 (453)

67 leveringer for Boeing, inkludert 2 767F, da ser ser ut som leveringen her har kommet i gang i gjen, etter Boeing har vært opptatt med tankerprototypene lenge

737-800: 37
737-900ER: 7
747-8: 1
747-8F: 1
767-300F: 2
777-300ER: 8
777F: 1
787-8: 7
787-9: 3


YTD 2014 (YTD 2013)
737: 359 (330)

737-700: 10 (12)
737-800: 293 (281)
737-900ER: 56 (37)
747-8: 12 (18)
747-8F: 5 (13)
747-8i: 7 (5)
767: 3 (15)
767-300ER 1 (8)
767-300F: 2 (7)
777: 75 (73)
777-200ER: 0 (4)
777-200LR: 2 (1)
777-300ER: 64 (59)
777F: 9 (9)
787: 79 (40)
787-8: 74 (40)
787-9: 5 (0)

Total: 528 (476)
 
Last edited:
Bare 50 leveringen på Airbus i oktober, og bortsett fra for A321 med 15, så var det for de andre typene faktisk endel færre enn hva de produserer, men leveringer kan ofte svinge fra måned til måned

A319: 2
A320: 25
A321: 15
A332: 3
A333: 4
A380:1



YTD 2014 (YTD 2013)
A32x: 390 (400)
A318: 0 (1)
A319: 27 (32)
A320: 244 (286)
A321: 119 (81)
A330: 81 (86)
A330-200: 23 (33)
A330-200F: 2 (8)
A330-300: 56 (45)
A380: 22 (18)

Totalt: 493 (504)
 
62 leveringer på Boeing i oktober

737-700: 1
737-800: 33
737-900ER: 5
747-8F: 2
767-300F: 1
777-300ER: 7
777F: 2
787-8: 9
787-9: 2


YTD 2014 (YTD 2013)
737: 398 (364)
737-700: 11 (15)
737-800: 326 (302)
737-900ER: 61 (47)
747-8: 14 (17)
747-8F: 7 (12)
747-8i: 7 (5)
767: 4 (19)
767-300ER 1 (9)
767-300F: 3 (10)
777: 84 (81)
777-200ER: 0 (4)
777-200LR: 2 (1)
777-300ER: 71 (66)
777F: 11 (10)
787: 90 (49)
787-8: 83 (48)
787-9: 7 (0)

Totalt: 590 (530)
 
Nå har Boeing virkelig fått opp dampen, ser ut som det er 787 og 737 som drar lasset, kan vi forvente lignende økninger i produksjonstakten på a320 og etterhvert a350 hos Airbus??

Det er vel en kjennsgjerning at Boeing øker leveringen av pengemaskinen 737 så mye som de klarer nå og det gir jo resultater!
 
Nå har Boeing virkelig fått opp dampen, ser ut som det er 787 og 737 som drar lasset, kan vi forvente lignende økninger i produksjonstakten på a320 og etterhvert a350 hos Airbus??

Det er vel en kjennsgjerning at Boeing øker leveringen av pengemaskinen 737 så mye som de klarer nå og det gir jo resultater!

737 og A320 produseres i ca likt antall, men leveringer svinger jo litt, men i oktober ble det levert 42 A32x (som er det samme som den månedlige produksjonskapasiteten), mens det ble levert 39 737. Og til nå i år er de jo nærmest likt med 390 vs 398 leveringer.

A350 har Airbus et mål om og produsere 10 per måned i 2018, men der er økningen ganske forsiktig og akkurat nå er farten ca 2 per måned, men økning til 3 i starten av 2015. Men ingen er ennå levert, selv om første til Qatar er klar om en måneds tid.
 
57 leveringer på Boeing i november. Litt svak måned da både 777 og 787 hadde færre leveringer enn produksjonstakten

737-700: 2
737-800: 36
737-900ER: 4
747-8i: 1
747-8F: 1
767-300F: 1
777-300ER: 5
777F: 1
787-8: 6



YTD 2014 (YTD 2013)
737: 440 (398)
737-700: 13 (16)
737-800: 362 (323)
737-900ER: 65 (59)
747-8: 16 (18)
747-8F: 8 (13)
747-8i: 8 (5)
767: 5 (20)
767-300ER 1 (9)
767-300F: 4 (11)
777: 90 (90)
777-200ER: 0 (4)
777-200LR: 2 (1)
777-300ER: 76 (72)
777F: 12 (13)
787: 96 (54)
787-8: 89 (54)
787-9: 7 (0)

Total: 647 (580)
 
61 leveringer fra Airbus i november

A319: 2
A320: 31
A321: 13
A332: 1
A332F: 1
A333: 10
A380:3



YTD 2014 (YTD 2013)
A32x: 436 (445)
A318: 0 (1)
A319: 29 (36)
A320: 275 (318)
A321: 132 (90)
A330: 93 (95)
A330-200: 24 (36)
A330-200F: 3 (8)
A330-300: 66 (51)
A380: 25 (22)

Totalt: 554 (562)
 
Nå passerer vel Boeing Airbus med over 100 produserte fly i mnd, som er en real oppsving i forhold til i fjor. Mulig det er neon etterleveringer av 787, men alikevel, skal si de har fått opp dampen.
Airbus skal vel øke takten på 320C/N , men tar vel tid, likegyldig med 350. Så regner med B kommer til å lede ann neste par år?
 
Boeing leverte 76 fly i desember. Den 777-200LR som ble levert var forresten den siste -200LR i ordreboken


737-800: 40
737-900ER: 5
747-8i: 2
747-8F: 1
767-300F: 1
777-200LR: 1
777-300ER: 8
787-8: 15
787-9: 3


YTD 2014 (YTD 2013)
737: 485 (440)

737-700: 13 (17)
737-800: 402 (356)
737-900ER: 70 (67)
747-8: 19 (24)
747-8F: 9 (19)
747-8i: 10 (5)
767: 6 (21)
767-300ER 1 (9)
767-300F: 5 (12)
777: 99 (98)
777-200ER: 0 (4)
777-200LR: 3 (1)
777-300ER: 84 (79)
777F: 12 (13)
787: 114 (65)
787-8: 104 (65)
787-9: 10 (0)

Total: 723 (648)
 
Back
Top