Default Uzbekistan Airways - status og flåte

Someone

Moderator
Medlem
Uzbekistan Airways har vært og handlet og bestiller 14 787-9, pluss 8 opsjoner.

Boeing [NYSE: BA] and Uzbekistan Airways announced today the single largest order in the airline's history as the flag carrier plans to acquire up to 22 787 Dreamliners. Uzbekistan Airways' purchase of 14 787-9 airplanes, with options for eight more of the ultra-efficient jets

Flåten per SEP 2025

A320: 11
A320neo: 10
A321neo: 5
767-300F: 2 (1 parkert)
767-300ER: 7 (1 parkert)
787-8: 7
Let L-410: 4

I tillegg flyr de også rundt med en VIP Pilatus PC-24

I Donald Trumps melding sto det at dem hadde bestilt 22 787 Dreamlinere (garantert en typo).
Hvis det hadde vært tilfelle ville jo Uzbekistan Airways blitt King of Dreamliner og King of Airlines 😂.

I Donald Trumps melding sto det at dem hadde bestilt 22 787 Dreamlinere (garantert en typo).
Hvis det hadde vært tilfelle ville jo Uzbekistan Airways blitt King of Dreamliner og King of Airlines 😂.
Som det står over, bestilte de 14 + 8 opsjoner.

Som det står over, bestilte de 14 + 8 opsjoner.
Jo da, jeg er klar over at dette er det riktige (14+ 8 Dreamlinere) men det er ikke det som sto på Trumps Social Truth melding.
Der sto det 22,787 Dreamlinere. (PS til dere ikke amerikanere så bruker amerikanere komma for å markere tusen).

Nå leser jeg ikke Lie Social, og du skrev 22 787 selv uten quote eller screenshot, så da blir det litt vanskelig å se ….

Jeg postet ikke meldingen fordi jeg tenkte det ble for politisk i dette forumet, men her er det og vennligst ikke skyt meg for at jeg gjorde dette etter å ha blitt spurt om det av LN-MOW.

Blle plutselig litt klarere ... og det stemmer sikkert at det ville skapt 35.000 ekstra jobber for å produsere 22.787 Dreamlinere ... 22 derimot, kanskje litt færre ... :p

Hva i all verden skal Uzbekistan Airways med ytterligere 14 Dreamlinere? Bli sentral Asias svar på Emirates, med masse trafikk mellom øst og sørøst Asia og Europa? Eller er det fra Russland til øst og sørøst Europa, der de fleste land har sanksjonert russiske selskap. Jeg tror antall aktive 767 er noe lavere en det som er oppført, eller at aktiviteten per maskin er ganske lav. Den eldste av 787'ene er 9 år så kanskje skal alle byttes med 787-9

Forøvrig var jeg veldig fornøyd med Uzbekistan Airways. Jeg har aldri i mitt liv fått så mye mat på en flight. De hadde maxet det ut og det var ikke plass til mer mat på brettet. Det eneste negative er at du på flyplassen i Tashkent må sende en sms, for å få koden til Wifi, men de sender ikke koden til Europeiske nummer, så da kommer man seg ikke online. Dett samme var det i Kazakstan.

Uzbekistan har i utgangspunktet en geografisk brukbar posisjon som et knutepunkt.

IMG_1692.webp

I tillegg til 787 maskinene har de også ytterligere 14 A321neo på vei, som blant annet skal få lie flat stoler i business.

Back