Leveringer Airbus og Boeing 2019

Someone

Moderator
Medlem
Som vanlig en rolig start på året, med kun 39 leveringer for Airbus i januar, dog så var det 12 flere enn samme måned i fjor

YTD 2019 (YTD 2018)
A220: 0 (0)

A220-100: 0 (0)
A220-300: 0 (09
A32x: 33 (21)
A319: 1 (1)
A320: 4 (11)
A320neo: 15 (4)
A321: 3 (3)
A321neo: 10 (2)
A330: 1 (2)
A330-300: 1 (2)
A330-200: 0 (0)
A350: 5 (4)
A350-900: 5 (4)
A350-100: 0 (0)
A380: 0 (0)

Totalt: 39 (27)
 
46 leveringer for Boeing i januar 2019

YTD 2019 (YTD 2018)
737: 34 (31)

737-800: 7 (25)
737-MAX 8: 17 (6)
737-900ER: 7 (0)
737-MAX 9: 3 (0)
747: 0 (1)
747-8F 0 (1)
767: 2 (1)
767-300F: 1 (1)
767-2C: 1 (0)
777: 2 (3)
777-300ER: 0 (3)
777F: 2 (0)
787:8 (8)
787-8: 0 (0)
787-9: 6 (8)
787-10: 2 (0)

Totalt: 46 (44)
 
Last edited:
Airbus leverte 49 fly i februar, og ligger således endel foran samme periode i fjor

A220-100: 2
A220-300: 1
A320: 5
A320neo: 21
A321: 4
A321neo: 6
A330-200: 1
A350-900: 8
A350-1000: 1

Totalt: 49

YTD 2019 (YTD 2018)
A220: 3 (0)

A220-100: 2 (0)
A220-300: 1 (09
A32x: 69 (50)
A319: 1 (2)
A320: 9 (19)
A320neo: 36 (13)
A321: 7 (13)
A321neo: 16 (3)
A330: 2 (3)
A330-200: 1 (1)
A330-300: 1 (2)
A350: 14 (12)
A350-900: 13 (11)
A350-1000: 1 (1)
A380: 0 (0)

Totalt: 88 (65)
 
Som Airbus, leverte også Boeing 49 fly i februar

737-800: 3
737 MAX 8: 23
737-900ER: 3
737 MAX 9: 3
747-8F: 1
767-2C: 3
767-300F: 1
777F: 1
787-9: 10
787-10: 1


YTD 2019 (YTD 2018)
737: 66 (66)
737-800: 10 (12)
737-MAX 8: 40 (52)
737-900ER: 10 (2)
737-MAX 9: 6 (0)
747: 1 (1)
747-8F: 1 (1)
767: 6 (3)
767-300F: 2 (3)
767-2C: 4 (0)
777: 3 (4)
777-300ER: 0 (4)
777F: 3 (0)
787: 19 (19)
787-8: 0 (0)
787-9: 16 (19)
787-10: 3 (0)

Totalt: 95 (93)
 
Last edited:
Tallene for mars blir interessante for Boeings del.
Om ikke groundingen blir langvarig vil de vel ta igjen mesteparten senere riktignok.
 
Airbus leverte 74 fly i mars, og ligger dermed vesentlig over fjoråret

A220-100: 3
A220-300: 2

A320: 7
A320neo: 28
A321: 6
A321neo: 16

A330-900: 3

A350-900: 6
A350-1000: 2

A380: 1

Totalt: 74


YTD 2019 (YTD 2018)
A220: 8 (0)

A220-100: 5 (0)
A220-300: 3 (0)
A32x: 126 (94)
A319: 1 (2)
A320: 16 (35)
A320neo: 64 (24)
A321: 13 (28)
A321neo: 32 (6)
A330: 5 (8)
A330-200: 1 (3)
A330-300: 1 (5)
A330-900: 3 (0)
A350: 22 (17)
A350-900: 19 (16)
A350-1000: 3 (1)
A380: 1 (1)

Totalt: 162 (121)
 
Boeing leverte 54 fly i mars, en måned preget av at MAX leveransene ble stoppet 1/3 inn i mars, som delvis er oppveid av høyere enn normal levering av widebodies, som egentlig er litt "catch up" fra januar og februar som lå under normalen og Boeing dermed satt på endel maskiner på "lager"

737-800: 9
737 MAX 8: 11
737-900ER: 3
747-8F: 1
767-2C: 4
767-300F: 2
777-300ER: 4
777F: 3
787-9: 13
787-10: 4

YTD 2019 (YTD 2018)
737: 89 (132)
737-700: 0 (1)
737-800: 19 (89)
737-MAX 8: 51 (35)
737-900ER: 13 (6)
737-MAX 9: 6 (1)
747: 2 (2)
747-8F: 2 (2)
767: 12 (4)
767-300F: 4 (4)
767-2C: 8 (0)
777: 10 (12)
777-300ER: 4 (11)
777F: 6 (1)
787: 36 (34)
787-9: 29 (33)
787-10: 7 (1)

Totalt: 149 (184)
 
Q1 2019 var også et rolig kvartal for Embraers kommersielle del, som jo snart blir Boeing. Kun 11 leveringer

10 E175
1 E190-E2
 
Airbus hadde en god aprilmåned 70 levering og ligger hittil i år vesentlig foran fjoråret

A220-100: 2
A220-300: 1
A319: 1
A320: 6
A320neo: 35
A321: 3
A321neo: 12
A330-900: 2
A350-900: 7
A350-1000: 1
Total: 70


YTD 2019 (YTD 2018)
A220: 11 (0)
A220-100: 7 (0)
A220-300: 4 (0)
A32x: 183 (131)
A319: 2 (2)
A320: 22 (44)
A320neo: 99 (38)
A321: 16 (38)
A321neo: 44 (9)
A330: 7 (12)
A330-200: 1 (4)
A330-300: 1 (8)
A330-900: 5 (0)
A350: 30 (25)
A350-900: 26 (24)
A350-1000: 4 (1)
A380: 1 (4)

Totalt: 232 (172)
 
Med full stopp i leveringer av MAX ble det kun levert 23 fly fra Boeing i April, hvor over halvparten var 787. Det ble også levert årets første 787-8

737-800: 5
737-900ER: 4
747-8F: 1
777-300ER: 1
787-8: 1
787-9: 9
787-10: 2

YTD 2019 (YTD 2018)
737: 98 (166)

737-700: 0 (1)
737-800: 24 (111)
737-MAX 8: 51 (42)
737-900ER: 17 (8)
737-MAX 9: 6 (4)
747: 3 (2)
747-8F: 3 (2)
767: 12 (5)
767-300F: 4 (5)
767-2C: 8 (0)
777: 11 (13)
777-300ER: 5 (12)
777F: 6 (1)
787: 48 (42)
787-8: 1 (0)
787-9: 38 (40)
787-10: 9 (2)

Totalt: 172 (228)
 
Airbus kunne forresten nå i mai feire leveringen av deres fly nummer 12.000. En A220-100 som skulle til Delta.

Dog ligger det litt PR og politikk inne i bildet her da maskiner nummer 12000 egentlig ble levert noen dager tidligere

https://www.aviation24.be/airlines/...00th-aircraft-an-a220-100-to-delta-air-lines/

Airbus celebrated the delivery of its 12,000th aircraft ever in its 50-year history. The aircraft was an A220-100, assembled in Mirabel, Canada and handed over to U.S.-based Delta Air Lines.

Delta-A220-100-Airbus12k.jpg
 
... men en flytrapp (eller drone) for å ta et foto der alle ansiktene synes, nei det greide de ikke å skaffe. Da hadde også firmanavnet på veggen bak vært synlig.
 
Airbus leverte 81 fly i mai, og ligger hittil i år 90 fly over samme periode i fjor

A220-100: 2
A220-300: 2
A320: 7
A320neo: 29
A321: 3
A321neo: 18
A330-200: 1
A330-300: 1
A330-900: 3
A350-900: 10
A350-1000: 3
A380: 2
Total: 81


YTD 2019 (YTD 2018)
A220: 15 (0)
A220-100: 9 (0)
A220-300: 6 (0)

A32x: 240 (172)
A319: 2 (2)
A320: 29 (52)
A320neo: 128 (48)
A321: 19 (49)
A321neo: 62 (21)

A330: 12 (15)
A330-200: 2 (6)
A330-300: 2 (9)
A330-900: 8 (0)

A350: 43 (32)
A350-900: 36 (31)
A350-1000: 7 (1)

A380: 3 (4)

Total: 313 (223)
 
Det føles imponerende å lese backlogen som skal leveres:

"Taking the latest orders and deliveries into account, Airbus’ backlog of jetliners remaining to be delivered as of 31 May stood at 7,207 aircraft.
This total was composed of 464 A220s; 5,795 A320 Family jetliners; 280 A330s; 615 A350 XWBs and 53 A380s."

https://www.airbus.com/aircraft/market/orders-deliveries.html
 
Backlogen av "classics" er forøvrig:
A319: 9
A320: 41
A321: 65
A332: 29 (Hvorav 4 F)
A333: 22

Noen av disse er vel spøkelsesordre eller "utsatt på ubestemt tid".
 
Backlogen av "classics" er forøvrig:
A319: 9
A320: 41
A321: 65
A332: 29 (Hvorav 4 F)
A333: 22

Noen av disse er vel spøkelsesordre eller "utsatt på ubestemt tid".

Ja, her kan man eliminere følgene

A319:
Hamburg International - 2

A320:
Ural Air - 7
Iran Air - 6
Mexicana - 4

A321:
UTAir - 8
Iran Air - 7

Har ikke helt oversikten av A330, men de 4 frakterne kan man nok stryke. Så har vel Iran Air 6 eller 8 A330 maskiner som nok ikke blir levert med det første. Egypt Air en A330-200 som heller neppe blir levert. Ellers er mye av A330-200 maskiner MRTT varianter
 
Boeing leverte 30 fly i mai, og er egentlig bare 787 som bidrar til volumene hos Boeing i disse dager, samt at USAF har kommet i gang med å motta 767 tankere igjen. I tillegg er det hittil i år levert flere fraktere enn passasjerfly av 777. Men årets første 737-700 levert i mai


737-700: 1
737-800: 3
737-900ER: 4
767-2C: 4
767-300F: 2
777-300ER: 2
777F: 3
787-9: 8
787-10: 3

YTD 2019 (YTD 2018)

737: 106 (213)
737-700: 1 (1)
737-800: 27 (134)
737-MAX 8: 51 (58)
737-900ER: 21 (12)
737-MAX 9: 6 (8)

747: 3 (2)
747-8F: 3 (2)

767: 18 (7)
767-300F: 6 (7)
767-2C: 12 (0)

777: 16 (19)
777-300ER: 7 (17)
777F: 9 (2)

787: 59 (55)
787-8: 1 (1)
787-9: 46 (50)
787-10: 12 (4)

Totalt: 202 (296)
 
Back
Top