Leiebil i USA

Skal til California nå i Mars med en kompis, og vi vil ha en amerikansk bil med litt gromlyd i (f.eks Mustang). Hva er den beste måten å være sikker på å få den bilen du har lyst på??? Har det noe for seg å ringe bortover før/etter man har bestillt?? Kan ett alternativ å vente til man kommer bort å gå fra selskap til selskap å høre hva de tilbyr?? (dette blir kanskje mye dyrere??)

Bestill en billig-bil. Sett av en sum til oppgraderinger. Be om oppgradering

Dette fungerte ypperlig for meg og en kompis som var ute etter det samme som deg. Hadde booket Corolla or similar, men fikk oppgradert til 2014 mustang for et lite mellomlegg. Skaff deg hertz Gold, gratis og gir litt flere fordeler.

God tur.

Skal til California nå i Mars med en kompis, og vi vil ha en amerikansk bil med litt gromlyd i (f.eks Mustang). Hva er den beste måten å være sikker på å få den bilen du har lyst på??? Har det noe for seg å ringe bortover før/etter man har bestillt?? Kan ett alternativ å vente til man kommer bort å gå fra selskap til selskap å høre hva de tilbyr?? (dette blir kanskje mye dyrere??)

Har du top tier medlemskap hos noen flyselskap eller hoteller? I såfall kan du statusmatche til Best Western Diamond, skal være ganske enkelt.

Deretter kan du skaffe deg sixt platinum kort, bare bruk denne linken her: http://partner.sixt.de/bestwestern/best-western-rewards-services/sixt-cards/?L=1

Hvis ikke de har Sixt kontor der du skal kan du sikkert status matche til Hertz, Avis statusmatcher ikke.

Med elite medlemskap hos bilutleiefirmaene skal det være god sjanse for å få oppgraderinger.

Det er vel bare å angi det i søkekriteriet er det ikke? Selv om jeg personlig ikke skjønner hvorfor man skulle ønske seg manuelt gir når man kan slippe.

Om det skulle være noen tvil, med normalt mener jeg manuelt.

Det kan nok bli vanskelig. De aller fleste har automat, så du må søke for manuellt gir. Som regel er det bare manuell på noen ytterst få type sportsbil, men selv der er det ikke vanlig.

Er det vanskelig å få leiebil med normalt gir i USA?

Vanskelig ja, umulig nei. De største leiebilselskapene som du finner på flyplassene har utelukkende bare bilparker med automatgir, noe få unntak finnes men da er det stort sett de dyreste bilene, Porcher og Ferrarier, osv. :) Mener at jeg leste en plass i et blad for en stund tilbake at av alle leiebiler levert av "Seriøse" leiebilselskap i USA så var det et totalt snitt på 1 av 200 (0,5%) biler som var manuelle....

Det er fult mulig å få fatt i en bil med manuell men da må du nok drive litt aktiv Googling på den destinasjonen du skal til, prøv "Rent a Manual Transmission Car" + Ønsket sted. Mye halvveis selskaper, men noen er seriøse og kommer til og med til flyplassen med bilen.
Spørsmålet er om det er verd alt strevet.

All den tid automatgir er enklere å kjøre med (og kanskje billigere i drift?) tror jeg det vanskelig skal gjøres å finne det på standardbiler.

Noen anbefalinger til selskap som er vennlige mot tilleggssjåfør under 25? Skal bort en uke i høst, og vi trenger en bil som har plass til 4 personer. Bagasjeplass er ikke viktig da vi har en annen bil der, så grei plass til 4 voksne er fokus. Jeg fyller 23 og vil kunne kjøre den. Hentes på SFO, evt. er eller annet sted i Silicon Valley. Har en EBG i familien som sikkert kan matche til Sixt Platinum, tror pappa fortsatt har grei status hos Hertz -- men helt andre selskap fungerer også fjell.

Noen anbefalinger og erfaringer?

På Hawaii så skulle modern og jeg leie bil. Jeg lagde reservasjonen på avis.no med EBG AWDen. Da vi skulle plukke opp bilen og lurte på om jeg kunne være ekstra sjåfør, så fikk jeg beskjed om at jeg som ung fører måtte stå som hovedleietager og modern ekstra sjåfør. Så da ble det young driver fee pluss ekstra sjåfør fee.

All den tid automatgir er enklere å kjøre med (og kanskje billigere i drift?) tror jeg det vanskelig skal gjøres å finne det på standardbiler.

Noen anbefalinger til selskap som er vennlige mot tilleggssjåfør under 25? Skal bort en uke i høst, og vi trenger en bil som har plass til 4 personer. Bagasjeplass er ikke viktig da vi har en annen bil der, så grei plass til 4 voksne er fokus. Jeg fyller 23 og vil kunne kjøre den. Hentes på SFO, evt. er eller annet sted i Silicon Valley. Har en EBG i familien som sikkert kan matche til Sixt Platinum, tror pappa fortsatt har grei status hos Hertz -- men helt andre selskap fungerer også fjell.

Noen anbefalinger og erfaringer?

Sixt finnes ikke i SFO området så det er utelukket. I California finnes de kun på flyplassen i LAX

Er under 25 selv og har leid veldig mye bil hos Hertz og synes at de er greie uansett hvor i verden jeg befinner meg. I USA tar de et gebyr på 20-30$ dagen alt etter hvor stor bil du skal ha. Erfaringen min tilser at kombinasjonen av min staus og valg av forhåndsbetalt bil som er "sjekket ut" i forkant på nett, der du bare får nøkkelen rett i hånda ofte resulterer i null gebyr for ung sjåfør.

Vet ikke om det er så lett når dere er flere sjåfører, men har du "grei" status så ser dem oftere igjennom fingrene på de ulike gebyrene. Med et familiemedlemm som har status hos Hertz ville jeg lett valgt dem.

Er det vanskelig å få leiebil med normalt gir i USA?

Da jeg leide bil for første gang i USA, hadde jeg aldri kjørt med automatgear og spurte litt nervøst om de hadde en bil med 'stick shift'. En forståelsesfull agent tok seg litt tid med meg og forklarte at det egentlig bare var å sette spaken i D og ikke bry seg om resten. Husk imidlertid at bilen alltid må settes i P når du parkerer. Du får ellers heller ikke startet den igjen.

Så enkelt at selv MOW fikk det til! :)

Normalt gir i USA er nok automat som mange her påpeker. Hvorfor man på død og liv vil kjøre med manuellgiret bil i USA, i den trafikken som råder i de fleste bebygde strøk, er, for å bruke et amerikansk uttrykk, beyond me ;)

Men vi er kanskje ulike. Her hjemme har jeg ikke kjørt manuelt siden førerprøven på bil, sånn cirka.

Da jeg leide bil for første gang i USA, hadde jeg aldri kjørt med automatgear og spurte litt nervøst om de hadde en bil med 'stick shift'. En forståelsesfull agent tok seg litt tid med meg og forklarte at det egentlig bare var å sette spaken i D og ikke bry seg om resten. Husk imidlertid at bilen alltid må settes i P når du parkerer. Du får ellers heller ikke startet den igjen.

Så enkelt at selv MOW fikk det til! :)
Heilt til første krysset ein stoppar litt hardt i fordi ein finn "clutchen". Men det går jo bra etter ei stund.

Godt sagt, hvor mange ganger kan man glemme at en bruker gammeldags clutch hjemme ( heldigvis lenge siden for oss ), og bremser og trykker inn "clutchen" og fruen havner nesten i frontruta og kjefter etc... :headbang

Fatter ikke hvorfor man fortsatt selger manuelt ... Bortsett fra racing car , Lamborghini , Ferrari etc...

En forståelsesfull agent tok seg litt tid med meg og forklarte at det egentlig bare var å sette spaken i D og ikke bry seg om resten.
Høres ut som når folk skal forklare hvor enkel apple-produkter er å bruke, jeg er helt ute av stand til å bruke dem. De gjør alltid noe annet enn hva jeg ønsker. Ser for meg at det blir det samme i en bil uten kjøtch og gir. Ser ellers at automatgir gjerne har 6 forskjellige mer eller mindre kryptiske posisjoner, hadde det vært bare 3 ville det hatt en viss logikk.

Hadde manuelt gir på leiebil i mai. Var f... ikke mulig å få f...skapet i revers. Måtte både trykke og dra.
Nei; gi meg en med automat.

Back