USA Leiebil i USA

Jeg vet ikke om folket her har sjekket leiebilpriser i USA i det siste, men jeg ble brått usikker på om jeg måtte kjøpe kjerra eller om det virkelig koster 35000 NOK å leie en VW Jetta i 5 dager :drunk:

Jeg vet ikke om folket her har sjekket leiebilpriser i USA i det siste, men jeg ble brått usikker på om jeg måtte kjøpe kjerra eller om det virkelig koster 35000 NOK å leie en VW Jetta i 5 dager :drunk:

Leiebilprisene i USA har økt massivt og de på bookingene forteller at noe av grunnen er at de har blant annet solgt unna en del av flåten for å frigjøre kapital.

Jeg har et par bookinger inne gjort før det tok av (Sixt låst på dollar pris) hvor prisene har triplet seg.

Det å måke rundt i en Escalade til 300 NOK døgnet er nok leeenge til vi ser igjen.

Det hoeres veldig dyrt ut, riktignok har leiebil prisene (og tilgjengelighet) oekt betydelig i sommer, men prisene har fallt ettersom tilgjengeligheten har blitt betydelig bedre. Tok en rask titt neste uke lokalt - en Jetta i 7 dager (5 regnes som 7) saa var det USD 337.00 foer tax og forsikring - noe som totalt ender rundt USD 400.00. Ser at en mid size SUV (Ford Escape) ligger paa USD 350.00 pr. Uke den kostet nesten USD 1100.00 i sommer.

Klart prisene avhenger av baade destinasjon og «sesong» (Thanksgiving, Jul og greier) kan faa prisene til aa skyte i vaeret - men boer ligg betydelig under det du har funnet

Det hoeres veldig dyrt ut, riktignok har leiebil prisene (og tilgjengelighet) oekt betydelig i sommer, men prisene har fallt ettersom tilgjengeligheten har blitt betydelig bedre. Tok en rask titt neste uke lokalt - en Jetta i 7 dager (5 regnes som 7) saa var det USD 337.00 foer tax og forsikring - noe som totalt ender rundt USD 400.00. Ser at en mid size SUV (Ford Escape) ligger paa USD 350.00 pr. Uke den kostet nesten USD 1100.00 i sommer.

Klart prisene avhenger av baade destinasjon og «sesong» (Thanksgiving, Jul og greier) kan faa prisene til aa skyte i vaeret - men boer ligg betydelig under det du har funnet

Dette var et søk jeg gjorde på Budget forrige uke, for 5 dager ut fra IAD, uka før jul. :wow: Men gjorde samme søket i går og fikk opp SUV av typen "Ford Explorer eller lignende" til under 4000 NOK prepaid for de samme datoene. Så det er tydelig noe som skjer nå i markedet.

Kan det hende de pusher store biler nå som bensinprisen er gått opp? Flere vil ha mindre leiebiler grunnet dyrere bensin?

Dette var et søk jeg gjorde på Budget forrige uke, for 5 dager ut fra IAD, uka før jul. :wow: Men gjorde samme søket i går og fikk opp SUV av typen "Ford Explorer eller lignende" til under 4000 NOK prepaid for de samme datoene. Så det er tydelig noe som skjer nå i markedet.

Kan det hende de pusher store biler nå som bensinprisen er gått opp? Flere vil ha mindre leiebiler grunnet dyrere bensin?

Tror det fokuseres mer på å øke stallen og du vil se endringer etterhvert som de får inn flere biler.

Det er nok en uke med betydelig mye trafikk som kan presse prisene oppover. Tror nok at det har mer hva slags biler leiebilfirmaene faar tak i enn bensinprisene. Riktignok har bensin prisene steget noe - fremdeles under USD 4.00 / gallon her for Premium - en svak oekning fra 3.50ish.

Dette virker jo bare helt koko….

attachment.php

Attachments

• Screen Shot 2021-10-25 at 15.58.28.jpg
    Screen Shot 2021-10-25 at 15.58.28.jpg
    111.7 KB · Views: 1,200
Hei Cecilie - er dette Budget ? Ja helt koko, men interessant at Expedition (Kategori L) er saapass rimelig (gaar ut i fra at det er uke pris) - her paa vestkysten ligger Expedition / Surburban paa USD 550.00 /pr dag ! Ser ut som leiebilfirmanene klarer aa skaffe mid size SUV (dog ser det ut til aa vaere 100% Japanske / Koreanske biler uuuurrrrrgggg!!

Hei Cecilie - er dette Budget ? Ja helt koko, men interessant at Expedition (Kategori L) er saapass rimelig (gaar ut i fra at det er uke pris) - her paa vestkysten ligger Expedition / Surburban paa USD 550.00 /pr dag ! Ser ut som leiebilfirmanene klarer aa skaffe mid size SUV (dog ser det ut til aa vaere 100% Japanske / Koreanske biler uuuurrrrrgggg!!

En uke fra IAD, Budget ja! Gledelig at Expedition er såpass rimelig som dette, begynner jo å ligne Gode Gamle Dager(tm) :drink:fly

Noen som har erfaringer med Turo? Er det seriøst med forsikringer osv?

Hei ingen direkte erfaring, men vil ha litt bekymring for nettopp forsikrings delen, ser naar vi fornyer forsikring at det er til valg for bruk av bilen til f.eks Uber / Lyft men ogsaa car sharing som dette. Ser at det kan bli masse arbeid om noe skulle skje - muligens kostnad til en advokat.

Er ogsaa lit skeptisk til henting / levering av bil

Prøvde og bruke Turo i Hawaii, men det var mye om og men og signe opp så jeg droppa det. Tror de er seriøse. Vær sikker på at du er godt forsikret før du skriver under på noe som helst.

Prøvde og bruke Turo i Hawaii, men det var mye om og men og signe opp så jeg droppa det. Tror de er seriøse. Vær sikker på at du er godt forsikret før du skriver under på noe som helst.

Og det er nok lettere med Amerikansk Registrerte biler og US Forsikring - vaar bil forsikring dekker leiebil 100% - saa ikke noe behov for CDW/LDW med mere styr, vi ble paakjoert bakfra i Palm Springs for 2 aar siden - og annet enn at vi maatte ha Politi paa stedet (det kom bare 5 Ford Explorer med Blaalys) var det 0 kostnader og papirer arbeide for oss. (Du maa tilkalle Politi i California hvis en leiebil er involvert)

Jeg tviler ikke paa at den unge lovende SudCaravelle rent forsikrings messig vil vaere dekket om noe skulle skje (maatte det aldri (tm)) Min bekymring er mer paa hvor mye tid det kan ta til aa faa alle parter til aa bidra (betale) det de skal, Zoom moeter med bil eier, forsikrings selskaper (sikkert 3-4) og gud forby Advokater med taxameter. Tror nok at Sud mye heller vil nyte en Pinot Noir foran peisen enn aa sitte i Zoom moete med USAA Insurance ;-)

Samtidig forstår jeg godt at Sud ikke helt vil Fnatre rundt i en «LN-MOW-Tralle» at BMW og annen Europisk Fin Mekanikk frister mere. Det er jo rimelig bingo / lotto med hva en ender opp med fra Amerikanske Leiebil selskaper for tiden - turen ned langs Highway 101 endte opp med en BimboBox (Chrysler Minivan) det eneste gode jeg kan si om den greia var at det var billig en veis leie Seattle - Palm Springs (og at det ooodles med plass). Det var en bestilling av Standard SUV (Explorer eller lignende).

Neste gang ble det faktisk en oppgradering fra Standard SUV - fikk utlevert en 2022 Suburban - en merkelig bil (forsoek aa sette den i Drive uten Degree fra MIT !!) - dog likte jeg Knappen paa Dashboard «Compost the Toyota in front of the Vehicle» den virket bra (5 Camry og 3 Rav ble effektivt Compost (meget morro)).

Naa er vel hverken Sud eller jeg de som loeper etter OOOO - men Audi har Silver Car Rental (langt bedre enn LN-MOW-Traller) jeg tror BMW er i ferd med aa gjoere noe lignende.

Du verden .. her var det mye MOW-hetsing …. Vel, MOW krever mestnat det er et hjul i hvert hjørne og har aldri hatt spesielt sansen for svensk-indiske-kinesiske kjøretøyer .. ;)

Sist jeg leide bil i Seattle fikk jeg tildelt en Kia Sportage, og den var helt kurant. Bygd nær nærflyplassen min var den vel også. Jeg liker å støtte det lokale næringslivet. ;)

Back