Leiebil i USA

Jeg har vært i Florida, og der er det tollstasjoner over alt.

I Oregon og Washington (mellom Vancouver, WA og Seattle) er det ikke tollstasjoner.
Men du sier at det kommer/har kommet tollstasjoner i Seattle området nå?

Ikke bare tollstasjonspasseringer man må betale for ... Se linken over ... men nå er tampen lunken ..

Er det denne du mener er feil.
Exit Plaza: E470 Plaza C North

For datoen er 18 mars kl. 7:15 AM og det er før bilen blir levert inn (for den blir levert inn PM).

Ja, du har rett der. Imidlertid mener de at jeg skal ha kjørt derfra til Seattle i det tidsrommet .....

Jeg har vært i Florida, og der er det tollstasjoner over alt.

I Oregon og Washington (mellom Vancouver, WA og Seattle) er det ikke tollstasjoner.
Men du sier at det kommer/har kommet tollstasjoner i Seattle området nå?

Ja vi har Toll Roads i Seattle omraadet - Highway 520 er Toll Road mellom I-405 og I-5, og den nye tunnelen under Seattle med Highway 99 er ogsaa Toll Road.

En normal LN-MOW paa vei fra Beagleham til SEATAC burde klare aa styre unna begge - absolutt ingen grunn til putre langs 520, 99 muligens om Boeing Field frister - men I-5 er stort sett raskere selv til Renton - uansett tviler jeg paa at den godeste LN-MOW kjoerte 470 i Denver

Prisene på leiebil i Florida i mai er dobbel/trippel i forhold til 2019.
Men fikk en grei deal på Avis. 7500kr for med SUV 12 døgn. Godt under andre selskaper.

Da var plutselig prisen kun 3500 kr for samme bil og tidsrom.

Fikk avbestilt og bestilte på nytt.

Det gjelder å følge med på prisene selv etter har bestilt.

Last edited:
Hola. Noen som vet om det finnes noen leiebil-service på LAX så man slipper den lange bussturen? (Helst Avis)
Ingen er «In Terminal» muligens noen obskure er «Off AirPort» med egen Shuttle - men generelt vil jeg holde meg unna disse.
Om dere ikke skal bo Los Angeles området, er det en mulighet med en Uber til f.eks Manhattan Beach eller Marina del Rey områdene 10 minutter unna og bruke en lokal Avis sjappe - ulempen er ofte dårligere utvalg, dog convertible vil nok være greit Camaro eller Mustang.

På vår rundtur i Florida i juni skal vi leie bil ved ankomst FLL. Jeg skal kjøre, men har ikke kredittkort, bare debetkort. Kona har kredittkort. Kan vi betale med konas kredittkort, men jeg er sjåføren? Må vi da betale 15$ per dag ekstra per dag for ekstra sjåfør? Er det noen måte få betalt med debet kort? Eller må jeg skaffe meg et kredittkort (som jeg ikke har noe behov for)

På vår rundtur i Florida i juni skal vi leie bil ved ankomst FLL. Jeg skal kjøre, men har ikke kredittkort, bare debetkort. Kona har kredittkort. Kan vi betale med konas kredittkort, men jeg er sjåføren? Må vi da betale 15$ per dag ekstra per dag for ekstra sjåfør? Er det noen måte få betalt med debet kort? Eller må jeg skaffe meg et kredittkort (som jeg ikke har noe behov for)

Dersom du har et "vanlig" debittkort med BankAxept fra en norsk bank, så er det jo også et Visa-kort, og det vil gå som kredittkort i USA.

"De fleste debetkortene som utstedes i Norge er såkalte kombinerte kort. Dette betyr at de er utstedt med både BankAxept og Visa, eventuelt BankAxept og MasterCard i ett og samme kort. I hovedsak benyttes BankAxept når man betaler i Norge, mens man betaler med Visa eller MasterCard i utlandet."
https://bankaxept.no/en/kortbetaling/

Jeg vil anbefale deg aa anskaffe et Kredittkort, det vil vaere mye enklere. De fleste leiebil firmaene tar kun Kredittkort, noen faa, Enterprise er et av dem aksepterer Debitkort - men ofte ikke paa flyplassene. Som du beskriver over vil din kone bli sjaafoer, men de fleste selskapene tar ikke gebyr for ekstra sjaafoer naar dere gift. Men ofte kreves det kort for sjaafoer #2 ogsaa.

Du kan paa slutten velge aa betale med Debetkort, men da maa dere inn til skranke etc.

Dersom du har et "vanlig" debittkort med BankAxept fra en norsk bank, så er det jo også et Visa-kort, og det vil gå som kredittkort i USA.

"De fleste debetkortene som utstedes i Norge er såkalte kombinerte kort. Dette betyr at de er utstedt med både BankAxept og Visa, eventuelt BankAxept og MasterCard i ett og samme kort. I hovedsak benyttes BankAxept når man betaler i Norge, mens man betaler med Visa eller MasterCard i utlandet."
https://bankaxept.no/en/kortbetaling/

Ikke alltid, mitt Nordea Kort (Visa) med BankAxept ble «avslørt» som Debitkort paa vestkysten og Hawaii (tilbake i 2011-2014).

Jeg vil nok advare om å bruke debetkort i alle slike tilfeller uansett. Leiebilfirmaene tar ofte et høvelig høyt depositium så man får en ganske kraftig hold på bankkontoen så lenge leien foregår. Dessuten har en del kredittkort ibakt en forsikring som gjør at man ofte slipper å betale egenandelen på forsikringen til leiebilen om noe skulle skje (som gjerne er en del kroner). Alt dette forutsetter jo at man betaler leien med kredittkort. Mange gode grunner til å bruke kredittkortet på leiebil altså. Leiebilfirmaene vil ofte prøve å prakke på en ekstra forsikringer som gjør at man slipper denne egenandelen. Det er jo ikke uten grunn at leiebilfirmaene generelt har ganske lav tillit der ute sånn generelt sett. Altfor mye greier de forsøker å prakke på en som de i teorien mener er nødvendig.

Last edited:
Reiser man jevnlig utenlands, er det vannvidd å ikke ha kredittkort. Så jo, du har bruk for det ....

Bruker kun kredittkort som har <egenandel-leiebilforsikring> dekning.

Bank Norwegian tilbyr dette for 200 kr i året.

Sikkert noen kort som har dette inkludert også uten at jeg har sjekket.

Planlegger neste års sommerferie i Canada og USA.
Hadde tenkt å leie bil i Canada, med levering i USA, men har ikke funnet noen booking-sider som åpner for dette.
Må jeg ringe selskapene for å få til dette, eller er prosjektet dødfødt?
Er inneforstått med at det sikkert koster skjorta, men ønsker å teste hvis mulig.

Nei, det er greit det, men bilen må etter kanadiske bestemmelser ha kanadiske skilter. Men skriv ‘rent car in canada return i usa’ i google så får du opp mye hits og forslag.

Har selv leid bil i Vancouver og levert i Seattle.

Last edited:
Back