Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger
Dette høres merkelig ut.
Hvordan kan et tilsyn utføre grader av faglig ekspertise og hvem skal i såfall bedømme graden ?
Enten har de ekspertisen eller så har de den ikke.
Utover dette snakker du i realiteten om saksbehandlingsfeil eller feil lovanvending og det er ikke det jeg snakker om.
Hva slags instans skal SD støtte seg til ved en overprøving av LT`s beslutning ?
Ved er overprøving av SD hvilken status får da LT i forhold til det faglige ansvar ?
Som jurist kan du kanskje gi et svar på dette?
Her er det stor fare for at jeg misforstår deg, for jeg vet ikke helt hvor du vil hen. Men det er overhodet ikke unikt at et underordnet forvaltningsorgan har spesialkompetanse, og det er slett ikke unikt at et overordnet forvaltningsorgan eller domstol - i teorien - kan overprøve dette.
MEN, som SD selv sier, der hvor det underordnede organ sitter på fagkunnskap vedrørende
sikkerhetsmessige aspekter, så skal det mye til for at prøvelsesadgangen faktisk benyttes.
La meg forsøke en analogi: I en straffesak hvor det er usikkerhet om tiltaltes tilregnelighet, så innhenter retten sakkyndige til å uttale seg om tiltalte.
De sakkyndige fastslår at tiltalte var psykotisk, jf. straffeloven § 44. Her kan retten prøve både
1) om de sakkyndige har forstått jussen rett
2) om de sakkyndige har forstått psykologien/psykiatrien rett (fagkunnskap)
Førstnevnte situasjon skjer med jevne mellomrom - dog ikke alt for ofte (rettspsykiatere er en erfaren gjeng).
Sistnevnte situasjon skjer sjelden, dog kan jo også sakkyndige innad være uenige (har jo vist seg i media den siste tiden) og da tvinges retten til å treffe et standpunkt.
Gav det mening?