• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Det var da kravene og papirene ble utviklet og utformet, og det var før dagens EU-regler og anbudskriterier, så man kan si at det var andre tider da WF innførte Dash8. Kan nok vanskelig sammenlignes med dagens situasjon hvis det var det du ønsket?
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Dagens krav er jo også til stor grad utformet av erfaringene Widrerøe (og andre) har gjort gjennom mange års operasjoner i Nord-Norge. Man kan si det slik at Widerøe har gått opp sporet, og nå kommer DAT og tråkker rundt i småskogen utenfor løypa .. ;)
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Det var da kravene og papirene ble utviklet og utformet, og det var før dagens EU-regler og anbudskriterier, så man kan si at det var andre tider da WF innførte Dash8. Kan nok vanskelig sammenlignes med dagens situasjon hvis det var det du ønsket?

Det jeg ønsket var et svar på om dokumentene var på plass før de begynte å fly eller om de fløy på disp.
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Mye var avklart på forhånd hva som måtte være på plass før Dash'n kunne brukes på kortbanenettet. Så var det andre ting, som f.eks. kompassystemet, som kom etterhvert. Tror ikke det var snakk om å fly på disp på noe, siden det da ikke var kjent hva det måtte dispes på som første Dash-operatør. Det er min antakelse. Men det ble jo lagt ned mye arbeid her på forhånd.
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Ta det med en klype salt, men mener bestemt at WF bruke flere år i samarbeid med dengang de Havilland før de fikk gjort de endringer som måtte til for at Dash8 kunne brukes på kortbanenettet.
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Samferdselsdepartementet står fast på vedtaket om å avvise DAT tilbud på Lofoten og tar heller ikke klagen på tildelingen av Florø til WF videre

http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd...gir-ikke-dat-medhold-i-klagene.html?id=685897
Samferdselsdepartementet opprettholder vedtaket om å avvise Danish Air Transports (DAT) tilbud på flyruter i Lofoten. Departementet står også fast på vedtaket om å tildele Widerøe flyrutene Florø-Oslo og Florø-Bergen.
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Får se om DAT vil gå til retssak da, de har hatt et par saker i Norge før, og tapt ifm usaklig oppsigelse, og tapt en annen sak med et økonomisk krav mot en bank.

Hvis det er noe som helst hold i noe av det Luftfartsilsynet har kommet frem til i saken om svikt på 6 operative områder, så har vel DAT lite å hente på å gå videre.

Sjokkerende synes jeg, at anbudet fra DAT ikke ble avvist før konkurrenten klaget.
 
Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Får se om DAT vil gå til retssak da, de har hatt et par saker i Norge før, og tapt ifm usaklig oppsigelse, og tapt en annen sak med et økonomisk krav mot en bank.

Hvis det er noe som helst hold i noe av det Luftfartsilsynet har kommet frem til i saken om svikt på 6 operative områder, så har vel DAT lite å hente på å gå videre.

Sjokkerende synes jeg, at anbudet fra DAT ikke ble avvist før konkurrenten klaget.

Ja, uten tvil svikt fra SD her... DAT burde aldri vært tildelt rutene basert på vurderingen tilsynet gav før anbudstildelingen. Tydelig at det er mangel på kompetanse et sted. Pris virker å være eneste grunnlaget i vurderingen nærmest... for et rot!
 
Back
Top