Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Stusset litt i slutten av juli da jeg fløy fra GDN og observerte en russisk registrert buss som kjørte der med passasjerer. Så må vel være russere som fortsatt flyr derifra. Regner med den var fra Kaliningrad.

Det er jo fortsatt ingen generelle innreiserestriksjoner i EU for russiske borgere så lenge de har visum og lignende i orden. Nå er jo uansett Kaliningrad et litt særskilt tilfelle med tanke på at de grenser kun til EU og NATO. De russiske innenriksflya til og fra Kaliningrad tar jo en veldig fin runde ut i internasjonalt luftrom og følger den smale stripa mellom Estland og Finland og inn igjen i russisk luftrom. Liten omvei kan man vel si.Og Russland har jo fortsatt diplomater i europeiske land selv om jeg mener de burde vært kasta ut for lengst.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det er jo fortsatt ingen generelle innreiserestriksjoner i EU for russiske borgere så lenge de har visum og lignende i orden. Nå er jo uansett Kaliningrad et litt særskilt tilfelle med tanke på at de grenser kun til EU og NATO. De russiske innenriksflya til og fra Kaliningrad tar jo en veldig fin runde ut i internasjonalt luftrom og følger den smale stripa mellom Estland og Finland og inn igjen i russisk luftrom. Liten omvei kan man vel si.Og Russland har jo fortsatt diplomater i europeiske land selv om jeg mener de burde vært kasta ut for lengst.

Husk at veldig mange lasteskip bemannes av russisk mannskap.
En del av disse bor i Kaliningrad og det er som nevnt over blitt mye enklere å frakte mannskap med (mini)buss til og fra mannskapsbytte rundt i Europa.

A.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Tyrkerne fortsetter å ta i mot nye fly som egentlig skulle til russiske selskaper

En A320neo og en A321neo som egentlig skulle til S7, havner nå hos AnadoluJet

irbus A320 -271N 11037 TC-LUN Turkish Airlines delivery 02sep22 TLS-ISL, all white, for paint into Anadolu Jet cs ex F-WWDL

Airbus A321 -271NX 10756 TC-LUI Turkish Airlines ferried 02sep22 XFW-WOE for paint into AnadoluJet cs, regd F-WTBI, S7 Airlines ntu ex D-AZXZ
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

No sweat, det tar dem ikke mer enn 20-25 år hvis de beefer opp produksjonstakten en smule!

Statista.com: "Russian companies manufactured 12 airplanes, excluding light aircraft, and 84 helicopters for the domestic aviation industry in 2020."

339 ble antallet, og skal vsstnok leveres 2024-2030. Hvilket jeg tror skal holde hardt...


https://www.ch-aviation.com/portal/news/119242-aeroflot-orders-210-mc-21-300s-89-ssjs-40-tu-214s

Aeroflot Group has formalised its order for 339 Russian-made aircraft from state-owned industrial holding Rostec, comprising 210 MC-21-300 and forty Tu-214 narrowbodies, and eighty-nine SSJ 100/95-NEW regional jets.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

MC-21 er allerede forsinket til 2025. Minst.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Noen som vet hvorfor Thai ikke benytter seg av russisk luftrom? Ser at blant annet TG960 til ARN går over Tyrkia/Svartehavet.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ser ut som Wizz har klart å få ut HA-LWS, som har vært stuck i Lviv siden krigen startet
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Hvorfor denne hastigheten/høyden? Selv i pols luftrom? Har det noe med usikkerhet rundt flyets tekniske tilstand å gjøre?

Ikke umulig. Vanskelig å f.eks. oppdage et lite kulehull uten en grundig sjekk, så da er det tryggest å få kjerra ut først.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Og, tror det er samme kilde, nå får ikke flyselskapene lov å selge billetter til menn i bestemte årsklasser.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Og, tror det er samme kilde, nå får ikke flyselskapene lov å selge billetter til menn i bestemte årsklasser.

Plutselig mange russiske menn som identifiserer seg som "Ms" eller "Mrs" når de bestiller flybilletter :colgate:
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Endel russerene, med god råd, som kjører til HEL for å fly derfra. Så får man se hva som skjer her etter 1. september når Finland etter planen innskrenker visummulighetene deres

https://www.aviation24.be/airports/...ng-up-helsinki-airports-premium-parking-lots/

Vet ikke hva status er nå, men spørs vel om ikke denne trafikken vil strupes ytterligere?

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...ewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Finland varsler kraftig innstramming av russeres mulighet til å dra til nabolandet.

– De som krysser grensen som turister vil ikke få slippe inn, sa utenriksminister Pekka Haavisto fredag.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russland har blitt stemt ut fra ICAO Council, og vil for første gang ikke sitte på øverste nivå her. Slik jeg forstår det er det første gang noe slikt har skjedd

https://twitter.com/AlejandraGent18/status/1576210412466360320

#Russia voted out of the #ICAO Council. ICAO is the UN body for civil aviation. No country has ever been voted out of Part I of the Council
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Et leasingselskap har fått hentet hjem en ex S7 737-MAX 8 fra Russland

Boeing 737 -8 44297 7192 VQ-BGV S7 Airlines ferried by lessor 03-04oct22 OVB-IST-BHX after storage
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Cathay har begynt å fly over russisk luftrom igjen, på enkelte ruter, men de blir jo mer og mer en "kinesisk" flyselskap

https://aviation.direct/en/cathay-pacific-uses-russian-airspace-again

The largest airline in the Chinese Hong Kong SAR, Cathay Pacific, is again using the airspace of the Russian Federation. In March 2022, the decision was made to voluntarily fly detours. Carriers from Hong Kong and China are not banned by Russia.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Leasingselskapene starter ta forsikringsselskapene til retten, og krever til nå $6,5 mrd for fly de har mistet i Russland

https://www.ch-aviation.com/portal/...insurers-for-65bn-over-planes-stuck-in-russia

Lessors are lining up to launch legal action against dozens of insurance companies for a total of around USD6.5 billion as they try to pursue claims over losses linked to Russia’s war in Ukraine, Reuters news agency reported.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Dette vil bli noe av tidenes største rettssaker. Utfallet kan bli en betydelig økning i forsikringspremiene for alle selskaper globalt dersom saksøkerne vinner frem med sitt erstatningskrav.
Eventuelle erstatnings utbetalinger må nødvendigvis dekkes av økte premier til underwriterne i Lloyds.
 
Back
Top