Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Og deler til disse flyene må enn så lenge kjøpes på det svarte markedet.

Espen
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det er tydeligvis et forsøk på å se fremover og ikke bli svartelistet av leasingselskaper når embargoen en gang tar slutt. Det kan likevel bli lenge til.


Nå ser det ut til at det var et par til fasetter til denne historien. Ser ut som disse flyene ble kjøpt ut far VEB Leasing. De er som alle andre riktignok registrert i Irland, men de er russiske
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Finnes tydeligvis enda deler å oppdrive der borte Azur sin B767, RA-73032 fikk sprekk i ei rute i cockpit, men var i luft igjen to dager senere.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Finnes tydeligvis enda deler å oppdrive der borte Azur sin B767, RA-73032 fikk sprekk i ei rute i cockpit, men var i luft igjen to dager senere.

Boeings delelager i Moskva er sikkert nasjonalisert ..
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ifølge russisk media ble Denis Maturov, visestatsminister og minister for industri og handel, kraftig kritisert av Putin på en regjeringskonferanse i dag. Maturov har det politiske ansvaret for å følge opp de store bestillingene av russiskproduserte passasjerfly. Ifølge Putin har ingenting skjedd, og Maturov fikk en måneds frist til å få i gang prosessen.

Luftfartseksperter i Russland kommenterte også saken, og mener at disse bestillingene har trukket i langdrag av byråkratiske årsaker og usikkerhet rundt finansiering. De minner også om at det ikke er regjeringen som skal kjøpe disse flyene, men flyselskapene.

Senere i dag relativiserte Putins pressetalsmann Dmitrij Peskov presidentens harde ord og sa at dette var normal arbeidsgang i regjeringen. Andre vil nok si at den russiske regjeringen normalt framstår samstemt og sikker i sine saker, og at Putins utblåsning kanskje mer er et tegn på frustrasjon over ikke at alt i Russland for tiden går helt etter planen.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Bak betalingsmur, men kan vel tyde på at russiske selskaper bl.a. har kunnet få reservedeler i Tyrkia.

https://www.wsj.com/articles/u-s-le...flights-with-american-made-planes-11674731467

U.S. officials are pressuring Turkey to stop Russian airlines from flying American-made airplanes to and from the country, said officials familiar with the talks, signaling a new push in Washington to persuade countries to enforce sanctions imposed on Moscow after its invasion of Ukraine last year.

Senior American officials warned last month that Turkish individuals are at risk of jail time, fines, loss of export privileges and other measures if they provide services like refueling and spare parts to U.S.-made planes flying to and from Russia and Belarus in violation of export controls imposed last year, the officials said. Assistant Secretary of Commerce Thea Rozman Kendler delivered the message to Turkish officials during a December visit to Turkey, the officials said.

The warning to Turkey is a key test of whether the U.S. and its allies can succeed in isolating Russia over the long term, or whether Moscow can find a way to continue economic activity with the help of third countries that are central to the Kremlin’s strategy of finding partners outside of the West. The Turkish Foreign Ministry didn’t respond to a request for comment on the warning.


“At a certain point, they will have to take an enforcement-related action,” said Emily Kilcrease, a former deputy assistant U.S. trade representative and currently a senior fellow at the Center for a New American Security in Washington. “Otherwise the whole kind of thing falls apart, if it turns out they have knowledge of violations and they haven’t been able to do anything to address it.”

The Biden administration imposed export controls barring Russia from using U.S.-made aircraft last February in response to the attack on Ukraine. The export controls now bar any aircraft made in the U.S. or those that include more than 25% U.S.-controlled parts from flying into Russia or Belarus without a license issued by the Commerce Department’s Bureau of Industry and Security.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Moderator

Hei, la oss holde tråden luftfartsdiskutert, så godt det lar seg gjøre

De mer politiske diskusjonene er flyttet til No Fly Zone

[/Moderator]
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

USA forsøker få Tyrkia til å nekte russiske selskap fly Boeing fly til landet

https://www.ch-aviation.com/portal/...turkey-to-halt-russian-flights-on-boeing-jets

The United States is pressuring Türkiye to stop Russian and Belarusian airlines from operating flights on Boeing aircraft, sources close to the matter have told The Wall Street Journal, as Washington seeks to enforce sanctions imposed on Moscow after its invasion of Ukraine last February.

The sources said that senior US officials warned last month that individuals in Türkiye face fines, prison terms, loss of export privileges, and other punishments if they continue to refuel and supply spare parts to American-made planes flying to and from Russia and Belarus.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ser DL har 1 330-300 som flakser mellom RZE og Tyskland
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

I følge Air France-KLM sjefen er det ikke så ille å måtte fly rundt Russland ti Kina, da selv om flyturen blir lenger så sparer de store summer på å slippe betale russiske overflyvningsavgifter

https://www.flightglobal.com/networ...-as-it-ramps-up-china-capacity/152122.article

And while flights to China are taking up to three hours longer because of the overflight ban, not having to pay Russian charges has been “more than offsetting the increased costs that we were incurring on longer flights”, Smith states.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Onlineutgaven av den russiske avisen Pravda koser seg i dag med nyheten om at antallet transittflyvninger mellom asiatiske land og Europa har vist en liten økning den senere tiden og sier at Europa nå "gråter over spilt melk". Særskilt nevnes indiske og kinesiske flyselskaper, og avisen forteller at de har betydelige økonomiske fordeler med disse rutene i forhold til flyselskapene i "uvennlige land".

Sjefen i Air France siteres i det han visstnok har kritisert konkurransefordelen kinesiske flyselskaper har med å kunne fly direkte mellom Kina og Europa. Avisen mener at mismotet nå vil øke hos europeiske flyselskaper fordi lettelsen i koronoarestriksjonene i Kina vil føre til mer trafikk mellom Kina og Europa, fortrinnsvis av kinesiske turister.

Dette inngår i en fortelling russisk media jevnlig kommer tilbake til; at det egentlig er ganske stor misnøye i store europeiske flyselskaper rundt luftfartssanskjonene mot Russland, som da har gjort dem skadelidende i form av motsanksjoner.

Pravda om saken, på russisk
https://www.pravda.ru/economics/1803660-aviakompanii/
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

I følge Air France-KLM sjefen er det ikke så ille å måtte fly rundt Russland ti Kina, da selv om flyturen blir lenger så sparer de store summer på å slippe betale russiske overflyvningsavgifter

https://www.flightglobal.com/networ...-as-it-ramps-up-china-capacity/152122.article

Interessant , og når en gang i fremtiden Russisk luftrom åpnes igjen for overflyginger så har Europeiske selskaper noe å forhandle med overfor Russerne.
Og som Air France-KLM sjefen sier , så har konsekvensene blitt at andre markeder har tatt seg opp , blant annet India. Det kan jeg skrive under på der siste tur i januar til DEL var smekkfull begge veier og det nå som det tradisjonelt er lavsesong. Det samme med turen nå til KUL , smekkfulle fly. Måtte via SIN for å komme meg til KUL denne gangen.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten


Ikke noe argument for «Russland»,
kan godt hende at den ruta skulle ha vært skifta, men det er vel ikke pga manglende deler at en flyrute sprekker, skjer jo med vestlige selskaper jo ukentlig også…
Samme med den Pobeda som tok en tur utenfor rullebanen, vil jeg anta at det ikke var mangel på deler, men kombinasjon av vært og human error.

Men ja, det er nok mer risiko å fly i Russland sett mot før 2022!
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ikke noe argument for «Russland»,
kan godt hende at den ruta skulle ha vært skifta, men det er vel ikke pga manglende deler at en flyrute sprekker, skjer jo med vestlige selskaper jo ukentlig også…

Ja, men utfordringen etterhvert kan jo bli å få tak i nye ruter
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ja, men utfordringen etterhvert kan jo bli å få tak i nye ruter

Absolutt!
Men virka som om det egentlig mangla bare en birdstrike på den lista for å få den komplett,
var vel viktigst å bare samle opp så mange hendelser på kortest mulig tid for å lage en god sak.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Har vi lese samme saken? Lista over hendelser er jo bare en veldig liten del av den, mens hoveddelen er intervjuet med flere som har god innsikt i flysikkerhet og russisk økonomi. Omtrent så langt unna sensasjonsklikkhysteri som du kommer.
 
Back
Top