Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Er det ikke ofte unntak for krig, naturkatastrofer og liknende. Gjelder det ikke egne regler (erstatningsfond osv) og tilleggsforsikringer for dette?

Espen
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Er det ikke ofte unntak for krig, naturkatastrofer og liknende. Gjelder det ikke egne regler (erstatningsfond osv) og tilleggsforsikringer for dette?

I følge artikkelen så påstår leasingselskapene at de bør være dekket:

According to the lessors, the mostly Airbus and Boeing aircraft are covered by insurance policies against war or theft.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Den siste videoen fra Steve Giordano på YouTube gir et godt innblikk i hvordan leasingindustrien ble påvirket da sanksjonene mot Russland slo inn. Får også se hvordan det da de fløy to (av de roughy 25) maskinene som vestlige leasingselskaper klarte å huke tak i hjem til USA.

https://youtu.be/ZGnwcW5g1S4
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

I følge artikkelen så påstår leasingselskapene at de bør være dekket:

Samtidig er jeg ganske sikker på at forsikringsselskapene ikke er helt enige. Her kommer advokatregningene til å bli så store at advokatkontorene må kjøpe større printere for å klare å skrive ut fakturaene fort nok.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Samtidig er jeg ganske sikker på at forsikringsselskapene ikke er helt enige.

At de ikke er enige er vel opplagt siden leasingselskapene tar dette til retten som det står i artikkelen.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Er det ikke ofte unntak for krig, naturkatastrofer og liknende. Gjelder det ikke egne regler (erstatningsfond osv) og tilleggsforsikringer for dette?

Espen

Leasingselskapenes hovedargumenther er vel at dette skal regnes som simpelt tyveri. Det er jo ikke slik at det er snakk om fly som er skadet i krigen i Ukraina eller lignende, ei heller befinner de seg i land som det foregår krigshandlinger i



Ellers har nå SkyUp fått seg britisk lisens, og det jobbes også med en EU AOC i Malta

https://www.ch-aviation.com/portal/news/122060-ukraines-skyup-airlines-obtains-uk-tco

SkyUp Airlines (PQ, Kyiv Boryspil) has obtained a United Kingdom Third Country Operator (TCO) permit, allowing it to broaden its operations to the UK.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Den siste videoen fra Steve Giordano på YouTube gir et godt innblikk i hvordan leasingindustrien ble påvirket da sanksjonene mot Russland slo inn. Får også se hvordan det da de fløy to (av de roughy 25) maskinene som vestlige leasingselskaper klarte å huke tak i hjem til USA.

[/url]


737'en er forøvrig Hilary Clintons valgkampfly, som også fløy for Norwegian for noen årvsiden.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Skal hun stille igjen?

Tvilsomt ...

f97d796a5dc446b44d3ab0944009805a78-clintonplane2.2x.h473.w710.jpg
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

737'en er forøvrig Hilary Clintons valgkampfly, som også fløy for Norwegian for noen årvsiden.

Hadde æren av å fly med "Hillary flyet" Dublin - Oslo i 2017.

Service ble gjort i kjent Amerikansk stil der en skriver ned hva hver passasjer skal ha.

Istedenfor å bare dra vogna gjennom midtgangen :D
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ikke dumt spørsmål. De russiske selskapene har nødvendige reservedeler for daglig drift. Det vil ta tid før de går tom for reservedeler og trenger komponenter som omfattes av embargoen.
Så vil nok de også bli kreative og få tak i nødvendige reservedeler via omveier. Dette har Iran klart rimelig greit i mange år til sammenligning.
Deler får de tak i , det er bare et spørsmål om kostnader som mellomselskaper tar for å formidle utenom embargoen.

Hvor greit Iran faktisk klarer det kan vel også diskuteres. Ser en overskrift på en CH-aviation artikkel som nevner at det nå i Iran står 155 fly parkert, grunnen manglende vedlikehold
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Rossiya permiterer 1/3 av sine Airbuspiloter i Q1 '23, på grunn av det de kaller: "extraordinary circumstances affecting the financial and economic activities of the airline."
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Den russiske næringslivsavisen RBC har i dag et veldig langt og i mine øyne åpenhjertig intervju med sjefen i Aeroflot, Aleksej Aleksandrovskij. Der er de innom hele spekteret av utfordringer Aeroflot-gruppen nå har. Noe kort resyme er derfor ikke lett å skrive.

Av ting som kommer fram er at forhenværende medarbeidere hos Boeing og Airbus i Russland nå jobber for Aeroflot, og at det hjelper på. I tillegg importerer selskapet deler fra tredjeland, men Aleksandrovskij legger ikke skjul på at det er vanskelig, dyrt og ikke minst risikabelt for de selskapene de handler med.

Han er nokså avmålt til den store satsningen på russiske flytyper. Spesielt kritisk er han til bruken av Tu214 fordi den krever tre mann i cockpit. Han sier også at de snart får problemer med de Superjet'ene som har utenlandsk motor på grunn av reservedeler.

For de som har tid og interesse, men som ikke kan russisk, er det fullt mulig å google.translate seg gjennom intervjuet. Ta det porsjonsvis og bruk russisk > engelsk.

https://www.rbc.ru/interview/business/28/12/2022/63a5876c9a79475476ebc07e?from=column_2
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det er tydeligvis et forsøk på å se fremover og ikke bli svartelistet av leasingselskaper når embargoen en gang tar slutt. Det kan likevel bli lenge til.
 
Back
Top