Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Enkelte russiske flyselskaper, blant andre Utair og Red Wings har foreslått å ta i bruk flytypen Jak-42 på enkelte utenlandsruter. 14 moderniserte maskiner skal være tilgjengelig hos leasingselskapet AT-Leasing. Siden denne flytypen er 100 prosent made in the USSR, så er det ingen problemer med sanksjoner og utenlandske deler.

For de som eventuelt kan russisk har avisen Izvestija mer om saken. (artikkelen har også innslag av nostalgi rundt tekniske produkter fra sovjettiden, noe vi også ser rundt enkelte "nye" bilmodeller russisk bilindustri etter hvert stabler på beina).

https://iz.ru/1381599/anastasiia-lv...hili-letat-za-rubezh-na-sovetskikh-samoletakh
 
Last edited:
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Tillater meg å spørre i denne tråden:

Er det noen som kjenner til russiske flyentusiastnettsteder/diskusjonsforum?

Kunne vært interessant å fulgt med på à la forum.flyprat.ru
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Enkelte russiske flyselskaper, blant andre Utair og Red Wings har foreslått å ta i bruk flytypen Jak-42 på enkelte utenlandsruter. 14 moderniserte maskiner skal være tilgjengelig hos leasingselskapet AT-Leasing. Siden denne flytypen er 100 prosent made in the USSR, så er det ingen problemer med sanksjoner og utenlandske deler.

Det kan vel ikke gjelde utenlandsruter til Europa?
Transport:
closure of EU airspace to all Russian-owned and Russian-registered aircraft


https://www.consilium.europa.eu/en/...rictive-measures-against-russia-over-ukraine/

Hvis dette er et smutthull vil det vel fort tettes
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Endel russerene, med god råd, som kjører til HEL for å fly derfra. Så får man se hva som skjer her etter 1. september når Finland etter planen innskrenker visummulighetene deres

https://www.aviation24.be/airports/...ng-up-helsinki-airports-premium-parking-lots/

Helsinki Airport seems to be the new gateway for Russians wanting to travel to the European Union. A short walk inside the airport parking lot of the Finnish airport show tens, even hundreds of luxury cars with Russian license plates.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Stusset litt i slutten av juli da jeg fløy fra GDN og observerte en russisk registrert buss som kjørte der med passasjerer. Så må vel være russere som fortsatt flyr derifra. Regner med den var fra Kaliningrad.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ser den maskinen kun har blitt brukt til det siden 13 juli

Ny runde "europa-rundt" fra Rzeszow i dag

Den er på kontrakt ut året for denne type aktiviter ja. Og neste år.......?
Det diskuteres.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russisk humor, muligens ….

https://www.aerotime.aero/articles/32051-russia-publishes-mc-21-renders-in-lufthansa-american-livery

Russian state corporation Rostec, which owns the majority of the country’s aerospace manufacturers, published renders of the Irkut MC-21 airliner in Lufthansa (LHAB) (LHA) and American Airlines (A1G) (AAL) liveries.

The images were posted on Rostec’s social media channels and followed the reveal of the airline’s new livery which was selected during an open competition.

russia_publishes_mc-21_renders_in_lufthansa_american_livery_crop.jpg
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Er det ikke et kobbel av internasjonale leverandører til både Superjet og MC-21 som vil sette et par kjepper i hjulene for dette?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Er det ikke et kobbel av internasjonale leverandører til både Superjet og MC-21 som vil sette et par kjepper i hjulene for dette?

Kommer nok lokale deler. De har jo gjort det med andre typer før.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Kan disse da regnes som originale deler?
Og hva med sertifiseringen hvis/når de flyr utenfor Russland?

I øyeblikket er det vel liten grunn til å tro at disse blir å se i vestlig/europeisk luftrom med det første.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Kan disse da regnes som originale deler?
Og hva med sertifiseringen hvis/når de flyr utenfor Russland?

Tror ikke vestlig sertifisering står så veldig høyt på prioriteringslisten .. ;)
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Kan disse da regnes som originale deler?
Og hva med sertifiseringen hvis/når de flyr utenfor Russland?

Poenget er å lage flyene originalt med russiske deler. De var jo delvis i ferd med å både endre på Superjet'en og lage andre versjoner av MC-21, blant annet for å kunne eksportere til f.eks Iran

Dog har det visst seg være lettere sagt enn gjort

Nå gitt dagens situasjoner kommer de uansett ikke bli godkjent av noen vestlig myndighet, så det blir begrenset hvor de kan fly de. Selv kineserne klarer ikke få flyene sine godkjent i vesten, og de ga jo opp med ARJ-21. Og selv vestlige produsenter sliter jo med sitt for både FAA og EASA godkjenning i blant. :stir
 
Back
Top