Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Tilsynelatende på vei til Verona. Litt usikker på hva de tenkte på her..
Ser ut til at de skal lande i Istanbul nå.

Får håpe at Tyrkerne beslaglegger både fly og mannskap.:old
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Tilsynelatende på vei til Verona. Litt usikker på hva de tenkte på her..
Ser ut til at de skal lande i Istanbul nå.


Trolig tilbakelevering. Så sikkert litt forvirring om lovligheten. Den var ihvertfall uten pax.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Vet ikke om dette har vært nevnt før, fra en russisk avis (oversatt med Google Translate).

Lufthansa Technik has stopped providing technical support to Russian airlines

The German aircraft maintenance provider Lufthansa Technik (LT, part of the Lufthansa air group) has stopped servicing the equipment of Russian airlines since the end of last week, Wolfgang Reinert, head of the LT external communications department, told Izvestia on February 28.

“With the entry into force of US sanctions to stop the export of high-tech products to Russia and EU sanctions against the Russian transport sector, Lufthansa Technik was forced to stop all services for its Russian customers at the end of last week. Of course, we informed them about this as soon as possible,” he said.

Lufthansa Technik has contracts with about a dozen Russian airlines, Reinert said.

“The range of contract services mainly includes the maintenance of components and engines. Aircraft maintenance services play a minor role,” he added.

Lufthansa Technik provided engine repair services to Rossiya Airlines (part of the Aeroflot Group), Smartavia, Ural Airlines, the largest Russian cargo airline, AirBridgeCargo. LT has also collaborated with S7 Technics (part of the S7 Group) on various forms of maintenance. Izvestia sent a request to representatives of these airlines.

Earlier on February 28, a source in one of the leasing companies told Izvestiya that Russian airlines were exploring options for further maintenance of their aircraft after the imposition of EU sanctions. Various options are being worked out on how to maintain airworthiness in accordance with the requirements of the manufacturer.

On February 26, the EU Council banned the sale and supply, including leasing, of aircraft and spare parts for domestic airlines, as well as the provision of any insurance or reinsurance services for these aircraft, as sanctions measures due to Russia's military operation in Donbass. In addition, the European Union has imposed a ban on the repair and modification of these ships. The EU document clarifies that such a measure applies to any aircraft, regardless of whether they are produced in the territory of the EU countries or not.

On February 24, Russian President Vladimir Putin announced a special operation to protect the civilian population of Donbass. After that, President of Ukraine Volodymyr Zelensky accused Russia of hitting the country's military infrastructure and introduced martial law throughout the state, and also announced that Kiev had broken off diplomatic relations with Moscow and recalled Ukrainian diplomats from the embassy .

https://iz.ru/1298372/2022-02-28/lu...yvat-tekhpodderzhku-rossiiskim-aviakompaniiam
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ikke overraskende svarer Russland med samme mynt. Flyselskapene har jo alt kansellert eller omdirigert sine Asia-ruter utenom russisk luftrom.

NTB:
"Russland stenger luftrommet for flyselskap fra 36 land – inkludert Norge
Russland stenger luftrommet sitt for flyselskaper fra 36 land, deriblant Norge, etter at EU og en rekke land søndag stengte sine luftrom for russiske fly.

Også Sverige, Danmark og en rekke EU-land står på listen som er lagt ut av russiske luftfartsmyndigheter.

Fra mandag forbys russiske fly å lande, lette og fly over EU-landene."

AY154 HKT-ARN fick flygtiden ungefär 1,5 timme längre efter inte flugit genom Ryssland.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Trolig tilbakelevering. Så sikkert litt forvirring om lovligheten. Den var ihvertfall uten pax.

Tyrkisk CNN melder at det var pax ombord og at de nå skal hjem til Mockba igjen.
(Litt usikker på hvor mye man skal stole på tyrkisk media dog..)
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Tyrkisk CNN melder at det var pax ombord og at de nå skal hjem til Mockba igjen.
(Litt usikker på hvor mye man skal stole på tyrkisk media dog..)

Humanitærflight, så jeg senere .. Tydeligvis ikke humant nok.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Tyrkia er en joker i dette spillet. Nato medlem som ikke er med i EU. Iran har vært omfattet av en handelsblokade med EU og USA i mange år til ingen nytte.
 
Last edited:
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det var ikke mange meter de kom seg inn i Hellas.

Skulle likt å hørt hva som ble sagt på radioen der…
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Tyrkia er en joker i dette spillet. Nato medlem som ikke er med i EU. Iran har vært omfattet av en handelsblokade med EU og USA i mange år til ingen nytte.

Helt uten nytte har det vel sanksjonene mot Iran ikke vaert, Iran har en sterkt svekket oekonomi og kanskje ikke den mest aktive Luftfart Nasjonen ?

Som joker er vel ogsaa Tyrkia ganske aktive i stoette til Ukraina - de har levert et betydelig antall Droner og de stengte vel akkurat naa Bosperus Stredet for Militaere Fartoey - noe som har en enorm virkning paa Putin’s muligheter men det vil sette stoerre press paa de landene som ligger til Baltic Sea (og kan Danmark / Sverige stenge Oeresund ???
 
Last edited:
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Travelt rundt Nordkapp i natt. Men hvor lenge før disse kjerrene blir beslaglagt eller groundet?

c3fa580104b5a05e1763eaaebc28a704.jpg
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

SU7002 (VP-BHN)nå på veg fra Moskva til Alicante (!!!)
Er kanskje en overlevering flight dette også?
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Travelt rundt Nordkapp i natt. Men hvor lenge før disse kjerrene blir beslaglagt eller groundet?

c3fa580104b5a05e1763eaaebc28a704.jpg

De kan vel heller ikke fly særlig lenge uten teknisk vedlikehold/deletilgang fra Boeing/Airbus.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Flyr store selskaper fra land som ikke har sluttet seg til sanksjonene inkludert flere gulfstater og Kina, som Qatar og Emirates og China fortsatt til Russland? De er kanskje bekymret for manglende muligheter til vedlikehold av sine fly?
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

SU7002 (VP-BHN)nå på veg fra Moskva til Alicante (!!!)
Er kanskje en overlevering flight dette også?

De har nå flydd i snart fire timer og er på vei mot Tyrkisk luftrom... Står heller ikke noe om ALC som destinasjon lengre, står nå N/A...

Kim
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

De har nå flydd i snart fire timer og er på vei mot Tyrkisk luftrom... Står heller ikke noe om ALC som destinasjon lengre, står nå N/A...

Kim

Landet i Sochi.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

SU7xxx er nok charter og flightnummeret ble brukt til ALC sist.

Tilbakelevering blir nok SU9xxx
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russerne stiller ikke til start i Drammen eller Holmenkollen, og den russiske treneren sier at de skal fly hjem til Russland i morgen (onsdag).

Hvem skal fly dem hjem? Får et russisk selskap lov til å fly hit for å hente dem?
 
Back
Top