Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det ser ut til at den også skal over Finnmark og ned langs Finland.

Har Norge avgitt Finmark til Russland? Dette ser ikke helt stuerent ut i følge forbudet mot å fly i Norsk luftrom?
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Stengt fra 28 Feb 2022 08:39 til Tue 31 May 2022 09:00

UKRAINIAN CRISIS - ALL RUSSIAN REGISTERED AIRCRAFT AND AIRCRAFT
OWNED, CHARTERED OR OPERATED BY NATURAL OR LEGAL PERSONS FROM THE
RUSSIAN FEDERATION OR BY OPERATORS HOLDING AIR OPERATOR CERTIFICATE
(AOC) ISSUED BY THE RUSSIAN FEDERATION AUTHORITIES ARE PROHIBITED TO
ENTER, EXIT OR OVERFLY AIRSPACE OVER THE TERRITORY OF NORWAY WITHIN
POLARIS FIR. EMERGENCY LANDINGS ARE EXEMPTED. FOR ANY OTHER PURPOSE
OF FLIGHT APPLICATION MUST BE SUBMITTED TO TRAFFIC(AT)CAA.NO AT LEAST
48 HOURS BEFORE FLIGHT
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Men leasingselskapene har kanskje ikke lyst til å sitte med masse fly på lager nå som de ikke får betalt for?




Hundreds of Irish-Owned Aircraft To Be Ordered Back From Russia

As Russia continues to be hit by sanctions, Irish-based aviation lessors are expected to terminate their leasing agreements with Russian carriers. Firms have established taskforces to help them get their aircraft out of Russia and calculate the financial impact of impending sanctions.

Under EU sanctions announced on Sunday, leasing firms must terminate all contracts with Russian carriers over the next 30 days.

https://simpleflying.com/irish-plan...rQxpAA_x_BbW6LbJO1K2a6bhQk#Echobox=1646030130
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Men leasingselskapene har kanskje ikke lyst til å sitte med masse fly på lager nå som de ikke får betalt for?

Utfordringen blir kanskje hvordan de skal hentes tilbake fra Russland, nå som de i løpet av den neste måneden må kansellere alle leasingavtaler med russiske flyselskaper


Elelrs har de alt begynte å beslaglegge fly, en 777-300ER til Nordwind ble tat i arrest i MEX og en 737-800 fra Pobeda på IST

https://www.bloomberg.com/news/arti...k-as-leasing-firms-mull-default?sref=xbLMZ6vH

Russian media outlet RBC reported separately that an Irish leasing firm seized a Pobeda 737 at Istanbul’s Havalimani airport, citing an unidentified Russian airline source.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ikke overraskende svarer Russland med samme mynt. Flyselskapene har jo alt kansellert eller omdirigert sine Asia-ruter utenom russisk luftrom.

NTB:
"Russland stenger luftrommet for flyselskap fra 36 land – inkludert Norge
Russland stenger luftrommet sitt for flyselskaper fra 36 land, deriblant Norge, etter at EU og en rekke land søndag stengte sine luftrom for russiske fly.

Også Sverige, Danmark og en rekke EU-land står på listen som er lagt ut av russiske luftfartsmyndigheter.

Fra mandag forbys russiske fly å lande, lette og fly over EU-landene."
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Utfordringen blir kanskje hvordan de skal hentes tilbake fra Russland, nå som de i løpet av den neste måneden må kansellere alle leasingavtaler med russiske flyselskaper


Elelrs har de alt begynte å beslaglegge fly, en 777-300ER til Nordwind ble tat i arrest i MEX og en 737-800 fra Pobeda på IST

https://www.bloomberg.com/news/arti...k-as-leasing-firms-mull-default?sref=xbLMZ6vH
Endel fly kan nok bli staaende i Russland, ja. Noen russiske selskaper vil muligens forsoeke aa levere tilbake for aa kunne opprettholde et kundeforhod naar krisen er over. Ferry flights for aa levere tilbake fly kan nok unntas flyforbud etter soeknad. Spoersmaalet er om russiske myndigheter tillater dette.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Endel fly kan nok bli staaende i Russland, ja. Noen russiske selskaper vil muligens forsoeke aa levere tilbake for aa kunne opprettholde et kundeforhod naar krisen er over. Ferry flights for aa levere tilbake fly kan nok unntas flyforbud etter soeknad. Spoersmaalet er om russiske myndigheter tillater dette.

Et annet spørsmål er om det i det hele tatt er verdt kostnaden.
Ser for meg Steve Giordano og co reise inn i Russland for å hente inn vestlige fly....
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Et annet spørsmål er om det i det hele tatt er verdt kostnaden.
Ser for meg Steve Giordano og co reise inn i Russland for å hente inn vestlige fly....

Den som hadde en krystallkule. Selskapene vil uansett ikke kunne betale leasingkostnader da swiftbetalinger stenges. Vet noen hvor mange fly dette dreier seg om?
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Vet noen hvor mange fly dette dreier seg om?

Flere hundre

FMkgxkzWUAcGwHg
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Den som hadde en krystallkule. Selskapene vil uansett ikke kunne betale leasingkostnader da swiftbetalinger stenges. Vet noen hvor mange fly dette dreier seg om?

Ca 50% av den sivile aktive flyflåte i Russia.
Dette blir immens.

Du har andre ting som kommer på topp: US Lock-out from $ transactions for Russian Banks.

Alrede idag ved morgen-tida måtte den Russiske Sentralbank øke renten fra 9,5% til 20%. Dette blir absolut toxisk for den russiske næringslivet.

På toppen av dette far de en heftig bank-krise. Sbarbank datterselskaper i Europa gikk alrede konkurs og frykten sprer seg i Russia også. I de store byer started det en bank-run. Folkens gar til bankene og vil ha sine sparepenger. Dette kombinasjon er livs-farlig for en finans-system og dette kan ikke forsette. Ellers er den russiske finans- og næringslivet ødelagt.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ca 50% av den sivile aktive flyflåte i Russia.
Dette blir immens.

Nå vil de jo spare store summer og da, ettersom det meste av ruter er suspendert .. ;)

#MakeTu154greatagain
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Nå vil de jo spare store summer og da, ettersom det meste av ruter er suspendert .. ;)


Nå har jo Russland et betydelig innenriksmarked og der går jo ennå det meste. Og ser man under korona så har russisk innenriks vært relativt sterkt og berget selskapene der

Men på den andre siden, så kan Russland forvente seg en reell finanskrise og dermed en potensielt økonomisk nedgangstid som selvsagt vil påvirke innenrikstrafikken også. Så da kommer det allikevel «godt med» å spare penger på leasing
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Utenlandske eiere har leid ut 515 fly til Russland, til en samlet verdi på ti milliarder dollar. Halvparten av dette anslås å være fra europeiske selskaper

https://direkte.dn.no/invasjonen-av-ukraina#105028

Tror nok leasingselskapene kan se langt etter de flyene.
Ingenting står i veien for at Russland tar disse flyene som sine egne, og det er vel egentlig ganske så sannsynlig, i og med at vesten har sanksjonert mot bl.a. salg av flydeler.

De flyene det ikke er behov for pga nedstenging vil bli brukt som delefly.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Tror nok leasingselskapene kan se langt etter de flyene.
Ingenting står i veien for at Russland tar disse flyene som sine egne, og det er vel egentlig ganske så sannsynlig, i og med at vesten har sanksjonert mot bl.a. salg av flydeler.

De flyene det ikke er behov for pga nedstenging vil bli brukt som delefly.

Jo, ganske mye faktisk. Går de til et slikt skritt, vil de ikke få tilgang til nye fly når dette er over. De vil heller ikke kunne bruke disse flyene utenom Russland, repo-gutta vil stå klar med rettsordre så fort de lander.

Så de er nødt til å spille på lag med leasingselskapene hvis de har til hensikt å fly internasjonalt igjen.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Jo, ganske mye faktisk. Går de til et slikt skritt, vil de ikke få tilgang til nye fly når dette er over. De vil heller ikke kunne bruke disse flyene utenom Russland, repo-gutta vil stå klar med rettsordre så fort de lander.

Så de er nødt til å spille på lag med leasingselskapene hvis de har til hensikt å fly internasjonalt igjen.

Vel... Tror det toget gikk for ca 1 uke siden.
Myndighetene der borte er allerede i gang med planer om å nasjonalisere eiendom eid av vestlige land, slik som Equinor, IKEA, osv. Det er også snakk om å tømme vanlige russeres bankkonti.

Kilder:
https://www.dagbladet.no/nyheter/truer-vesten-med-egne-sanksjoner/75476201
https://finance.yahoo.com/news/russia-seize-60t-rubles-citizens-175003496.html
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Vel... Tror det toget gikk for ca 1 uke siden.
Myndighetene der borte er allerede i gang med planer om å nasjonalisere eiendom eid av vestlige land, slik som Equinor, IKEA, osv. Det er også snakk om å tømme vanlige russeres bankkonti.

Kilder:
https://www.dagbladet.no/nyheter/truer-vesten-med-egne-sanksjoner/75476201
https://finance.yahoo.com/news/russia-seize-60t-rubles-citizens-175003496.html

Da må de få igang sin egen flyindustri først …. #makeIL62greatagain.
 
Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ser ut til å ha tatt seg en tur innom gresk luftrom:
Tilsynelatende på vei til Verona. Litt usikker på hva de tenkte på her..
Ser ut til at de skal lande i Istanbul nå.
 
Back
Top