Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Blir interessant om de stenger i hele EU. Da blir Kaliningrad isolert ut fra hva jeg husker av geografi.

Jeg er ganske sikker på at EU neppe vil blokkere alle flyginger til og fra Kaliningrad av rent humanitære årsaker.

Jeg vil tro at flytiden blir såpass lang at det vil lønne seg å stoppe i Alaska for bytte av crew og påfyll av fuel. ETOPS skal vel gå såvidt jeg forstår det.
http://www.gcmap.com/mapui?P=lhr-hnd%2C+lhr-anc&MS=wls&DU=mi&E=120&EV=410&EU=kts
https://en.wikipedia.org/wiki/ETOPS

Det går mye tomotors fraktere samt en og annen paxcharter fra Østen til Alaska, så det er ikke akkurat 'upløyd mark'. Så det går greit.

053.jpg

Det går mye tomotors fraktere samt en og annen paxcharter fra Østen til Alaska, så det er ikke akkurat 'upløyd mark'. Så det går greit.

053.jpg

Og det er jo en moderne Terminal med alle fasiliteter som staar klar, den har kapasitet til 8 Widebodies (8 Gater N1-N8).

Blir interessant om de stenger i hele EU. Da blir Kaliningrad isolert ut fra hva jeg husker av geografi.

Jeg er ganske sikker på at EU neppe vil blokkere alle flyginger til og fra Kaliningrad av rent humanitære årsaker.

Til Kaliningrad kan de fly ut i Østersjøen og følge den grenselinjen mellom alle landene nedover Østersjøen og så inn i Kaliningrad. Slik jeg forstår det så flyr de da ikke «over» noen og er i internasjonalt luftrom

Og det er jo en moderne Terminal med alle fasiliteter som staar klar, den har kapasitet til 8 Widebodies (8 Gater N1-N8).

Tror de holder på med oppussing og at den er uvirksom akkurat nå, men de får sikkert til noe hvis det blir behov.

Da har Delta stoppet sitt samarbeid med Aeroflot.

cd0e6c7f7ff1f163ed2e1ec517dd158e.jpg

Tror de holder på med oppussing og at den er uvirksom akkurat nå, men de får sikkert til noe hvis det blir behov.
Dutyfree er aapen - ser ut som det er noen gater som blir pusset opp.

Dutyfree er aapen - ser ut som det er noen gater som blir pusset opp.

OK. Ser akkurat at Reuters melder at flere selskaper har kontaktet ANC for å forhøre seg ..

Da har Aeroflot annonsert at de innstiller alle flyvninger til London og Dublin minimum fram til 23. mai. Reisende med billetter dit kan enten få de refundert eller ombestilt til transit via europeiske flyplasser og samarbeidende flyselskaper.

https://www.aeroflot.ru/ru-ru/news/62269 (for de som eventuelt kan russisk)

(Og jeg antar at rike russere som ikke står på visa-nekt-listen uansett ordner seg med privatfly-løsninger)

Da har Aeroflot annonsert at de innstiller alle flyvninger til London og Dublin minimum fram til 23. mai. Reisende med billetter dit kan enten få de refundert eller ombestilt til transit via europeiske flyplasser og samarbeidende flyselskaper.

https://www.aeroflot.ru/ru-ru/news/62269 (for de som eventuelt kan russisk)

(Og jeg antar at rike russere som ikke står på visa-nekt-listen uansett ordner seg med privatfly-løsninger)

In a Notice to Airmen (NOTAM) published by the Department of Transport, all aircraft 'owned, chartered or operated by a person connected with Russia' will be banned from UK air space from midnight.

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...ns-Russian-aircraft-UK-airspace-MIDNIGHT.html

Har ventet paa et eksportforbud for Boeing, Airbus, GE, etc. Men dette har ikke skjedd.

Har ventet paa et eksportforbud for Boeing, Airbus, GE, etc. Men dette har ikke skjedd.
Hvor mye skal leveres de neste 4-5 dagene ? Dette kommer men, vi ser nok fort at eksiterende flaater ikke vil faa deler.

Hvor mye skal leveres de neste 4-5 dagene ? Dette kommer men, vi ser nok fort at eksiterende flaater ikke vil faa deler.

Det er deler jeg tenker hovedsakelig paa her, og support.

Dette blit jo spekulering, men mulig det er et kort de ikke bruker foer evt. det blir et flyforbud over Russland.

I tillegg til Polen, forstår jeg det sånn at også Tsjekkia og Bulgaria har stengt luftrommet for russiske fly

Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Dette blit jo spekulering, men mulig det er et kort de ikke bruker foer evt. det blir et flyforbud over Russland.

Det kan hende ikke veldig mange passasjerer vil fly ruter som flyr over Russland.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:
Back