Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Reuters melder nå at Russland utestenger britiske fly.

Har BA noen flyvninger til nordøst asia? Kunne ikke finne noe til Seoul, Beijing eller Tokyo ihvertfall…

Blir langt å fly rundt Sovjetunionen.

Vel eu kommer med nye sanksjoner så neppe ferdig med dette før om ca neste uke.

BA10 har rettning rett i Russland nå

Attachments

• Screenshot_20220225_122648_com.flightradar24free.jpg
    Screenshot_20220225_122648_com.flightradar24free.jpg
    103.4 KB · Views: 616
Last edited:

Polen planlegger å stenge luftrommet for russiske selskaper.

Tydelig de har startet å forberede seg da LO94 er på vei på hjem via en «ny» routing

Hvis de etterhvert blir full stopp med EU landene og Russland er det vel Finnair som kanskje kommer dårligst ut. Samt AirBaltic må innstille endel ruter

Hadde vært digg om Norge kunne stengt luftrommet for alle russiske selskaper til å fly over Norge, men det skjer jo sikkert ikke...

Jeg synes nå at Skyteam burde kaste ut Aeroflot fra alliansen. Her må det strenge reaksjoner til. Forøvrig ser det ut som dette også rammer russisk innenrikstrafikk mtp at Aeroflot har kansellert en del innenriks til det sørlige Russland

https://www.aeroflot.ru/xx-en/news/62267

Last edited:

Hadde vært digg om Norge kunne stengt luftrommet for alle russiske selskaper til å fly over Norge, men det skjer jo sikkert ikke...

Naa har vel Norge sagt at de foelger EU og hvis EU stenger Luftrommet foelger nok Norge med. Men hva er det av overflyvninger Russerene har naa, det mest Vestover er vel stengt - vil bli stengt. Saa det er vel til Kuba og eventuelt noen Sentral Amerikanske land - men her kommer nok rekkevidden inn og stenges Irland kan det fort bli lite

Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Naa har vel Norge sagt at de foelger EU og hvis EU stenger Luftrommet foelger nok Norge med. Men hva er det av overflyvninger Russerene har naa, det mest Vestover er vel stengt - vil bli stengt. Saa det er vel til Kuba og eventuelt noen Sentral Amerikanske land - men her kommer nok rekkevidden inn og stenges Irland kan det fort bli lite

Det går endel fra Russland til f.eks Den Dominikanske Republikk og noen andre karibiske øyer ved siden av Kuba. Dog har kanskje 777-300ER rekkevidde nok til å fly rundt Norge?

British Airways til Tokyo, kan de fly en transpolar rute?

Ellers melder Virgin de nå må beregne mellom 15 min og 1 time på deres ruter til Pakistan og India

Last edited:

Russland kommer i veien, må nok innom ANC for refueling.
http://www.gcmap.com/mapui?P=lhr-hnd%2C+lhr-anc

attachment.php

Attachments

• lhr-anc-hnd.gif
    lhr-anc-hnd.gif
    39.1 KB · Views: 740

Interessant utvikling. Jeg har uansett tenkt meg en tur til Russland i sommer for å besøke familie og venner (som er like fortvilet over det som nå skjer som jeg). Nå må jeg satse på at togforbindelsen Hensinki-St. Petersburg fungerer, alternativt se om det er en mulighet over Tallin og Narva.

Blir interessant om de stenger i hele EU. Da blir Kaliningrad isolert ut fra hva jeg husker av geografi.

Interessant utvikling. Jeg har uansett tenkt meg en tur til Russland i sommer for å besøke familie og venner (som er like fortvilet over det som nå skjer som jeg). Nå må jeg satse på at togforbindelsen Hensinki-St. Petersburg fungerer, alternativt se om det er en mulighet over Tallin og Narva.

Foreløpig er det vel ikke lov for ikke-russiske/finske borgere å krysse over jernbanegrensa pga covid. Og Storskog er ikke godkjent for norske borgere å krysse over ennå såvidt jeg har skjønt. Kun fly er vel foreløpig godkjent å komme inn til Russland for nordmenn.

Back