Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Flyaksjer mellom 3 og 9 prosent ned. Sas norge har høyest.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

USA setter VEB Leasing på svartelisten, uten at jeg helt ser hvilke direkte følger det vil få for dem. Utenom vanskeligheter vedrørende finansiering fra Vesten

Det er vel ikke leasingfirmaet som har ansvaret for vedlikehold, men det vil også gjøre det veldig vanskelig for dem å få tak i reservedeler.

Ser at trafikken går langt øst for grensen til Russland. Noen som har sett informasjon om at Russland har stengt dette luftrommet?

Ser at trafikken går langt øst for grensen til Russland. Noen som har sett informasjon om at Russland har stengt dette luftrommet?

Tyder veldig på det. Selv russisk innenriks virker til å unngå områder så langt øst som Volgograd og Astrakhan, og tar omveien om Kasakhstan mellom Kaukasus og Moskva

FR24 virker slite, så klarer ikke se om all trafikk fra de nevnte byer også er kansellert?

Boris Johnson annonserer sanksjoner mot Russland,blant annet blir Aeroflot nektet adgang til Britisk luftrom.

Har EU mulighet til å stenge luftrommet over Europa for rusiske selskaper som del av sanksjonene? Og vil det bli vurdert?

Har EU mulighet til å stenge luftrommet over Europa for rusiske selskaper som del av sanksjonene? Og vil det bli vurdert?

Ja, og ja

Mye som er mulig, også er det alltid et spørsmål hva som tilslutt hva som har effekt og hva som er ren symbolpolitikk. Men blir fort at man slipper så mange russere på endel destinasjoner i Europa i sommer

Den russiske invasjonen av dette landet gjør at det vil bli omfattende konsekvenser for flytrafikken i tiden som kommer.
- mangel på gass/olje = pristigning
- stenging av luftrom over Europa/hele verden for russiske fly.
- Russland stenger sitt luftrom for overflyging ?
Dette vil på sikt ha alvorlige konsekvenser for et allerede hardt rammet luftfarts industri.
-

Nå får man se hva som skjer. Økte drivstoffkostander er selvsagt en utfordring, men samtidig ikke noe nytt og heller ikke noe som er uløselig

Om Russland stenger sitt luftrom så er det litt flaks i uflaks at trafikken til Asia (da Japan, Kina og Korea) er på et relativt lavpunkt pga korona. Hvis de må fly rundt så blir det dyrere og tar lenger tid. Men for de færreste selskap noe som ikke kan løses

Det er derimot en annen effekt som kan delvis motveie dette, og det er hvis dette signifikant øker fraktratene mellom Asia og Europa. Det kan bli god business for flyselskapene, men dårlig for norske lakseeksportører

Spørs om det er lite AirBridgeCargo og endel andre på OSL fremover....

Last edited:

open skies har vel mye med det, men det har vel nesten blitt kald krig på det punktet. vet ikke om hvilken side av konflikten her som vil tillate det.

Jeg har også hørt sentrale tyske politikere kreve at russiske flyselskaper utestenges fra Vesten. Men det slår jo tilbake på vestlige flyselskaper som flyr på og over Russland.

Reisebehovet forsvinner jo ikke for en god del folk. Man må bare finne andre og dyrere reiseruter og fortjenesten går over til andre selskaper. Tror for eksempel neppe Turkish slutter å fly på Russland, så da får eventuelt de som må ta turen vi Istanbul.

Boris Johnson annonserer sanksjoner mot Russland,blant annet blir Aeroflot nektet adgang til Britisk luftrom.

Slik VG skriver det er det snakk om å nekte de å lande. Står ikke noe om overflyvninger, foreløpig

open skies har vel mye med det, men det har vel nesten blitt kald krig på det punktet. vet ikke om hvilken side av konflikten her som vil tillate det.

Hva prøver du å få frem her?

Nå prøver jeg søke, men såvidt jeg finner har ikke EU og Russland noen Open Skies avtale for sivil luftfart i dag uansett

Hva prøver du å få frem her?

Nå prøver jeg søke, men såvidt jeg finner har ikke EU og Russland noen Open Skies avtale for sivil luftfart i dag uansett
Den var vel brutt lenge før konflikten min feil.

Krisen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Den var vel brutt lenge før konflikten min feil.

De har aldri hatt.

Og du må heller ikke blande inn den «Open Skies» delen som handler om overvåkning fra luften. Som er en helt annen sak, bare med samme navn

Slik VG skriver det er det snakk om å nekte de å lande. Står ikke noe om overflyvninger, foreløpig

Ser ut som det gjelder både til og over

Attachments

• Screenshot_20220224_185913_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_20220224_185913_com.facebook.katana.jpg
    99.5 KB · Views: 782

Kan slå feil også. Hvis Russland stenger sitt luftrom for de som boikotter, blir det travelt i Anchorage, for å si det sånn.

Men jeg mistenker at dette ikke kommer til å vare veldig lenge. Hvis russerne allerede er i Kiev, er det bare et tidsspørsmål til de kaster president og styrende ..

Da gjelder nok det samme i Russland for Britiske selskaper etter midnatt.

Forstår jeg det rett så rammes eksport av flydeler og avionikk av de foreslåtte sanksjonene? Slik at på sikt vil det da bli krevende (men ikke umulig) for de russiske selskapene å holde flyene i luften?

Da gjelder nok det samme i Russland for Britiske selskaper etter midnatt.

Har ikke sett noe offisielt på om det er stengt eller ikke. Men British Airways har alt startet å unngå Russland

Back