Kortbaneflyplassene, trenger vi de ?

Du mar mange bra tanker her TCAS. Men hva gjelder Lofoten tipper jeg det er Leknes som består, dette pga regulariteten. Svolvær har en spessiel APP til ene banen som krever relatift god sikt. Det er en circel to land. Pga av terenget nord for flyplassen er det ikke mulig å få en LOC på den banen ved landing ifra Nord.

App til Leknes er ikke nevneverdig bedre enn svolvær. Circling minima på Leknes er 1750 og Svolvær er minima 2030. Heller ikke regularitetstallene fra avinor tilsier noe nevneverdig forskjell.

Ideelt sett burde begge steder vært lagt ned og opprettet en ny og lengre bane et sted midt mellom med lengre rullebane. Mener å ha lest at dette skal være geografisk mulig, men selvfølgelig innebære store investeringer.
 
Enig med deg Rolf. Og hvorfor ikke spørre næringslivet i kortbanekommunene hva de synes om nedlegging. Til sist, det synes som om en del av depatantene her har begrenset kunnskap om variable værforhold i deler av landet. Det er, for eksempel ikke helt ukjent at LKN og SKN kan være stengt pga været, men at SVJ har nydelig vær. Så legg ned SVJ og alternativet er hurtigruten over Vestfjorden. Dette bare for å illustrere mulige problemstillinger.

Spør du næringslivet Ole vil du få et nærmest entydig svar; Konsolider!
Det er tross alt næringslivet som betaler de dyre billettene for sine ansatte året rundt.
Program debatten på Redaksjon 1 i NRK i kveld er høyest aktuell og sammenslåing av noen av kortbane flyplassene vil skje i løpet av få år.
Man kan ikke fortsette med den kostnadsstrukturen som er idag.
Det koster både samfunnet(les skattebetalerne) og bedrifter alt for mye.
Selv med en sosialistisk regjering i de neste 4 årene vil en slik debatt tvinge seg frem selv med SP som deltagene regjeringspartner.
Smitteeffekten av konkuransen mellom SK og DY vil spre seg til kortbane nettet i den forstand at næringslivet vil forlange konsolidering av noen kortbane flyplasser noe jeg ser politisk blir nødvendig.
Helgeland og Nord-Vestlandet er nevnt i tråden over og det er her slik konsolidering vil starte. De er en gryende forståelse av sentrale politikere at dette blir nødvendig understøttet av fagetatene.
Det finnes grenser for hvor mye samfunnet tåler å subsidiere for å opprettholde befolkning i grisgrendte strøk.
 
App til Leknes er ikke nevneverdig bedre enn svolvær. Circling minima på Leknes er 1750 og Svolvær er minima 2030. Heller ikke regularitetstallene fra avinor tilsier noe nevneverdig forskjell.

Hvis man da ikke flyr Dash8, da er det lavere minima på circling begge steder fordi den er godkjent i egen kategori. Husker ikke 100%, men godt under 1000 fot begge steder.
 
Det koster både samfunnet(les skattebetalerne) og bedrifter alt for mye.

Ikke bland skattebatalerne inn i dette.. det er de flyreisende som betaler uansett hvor mye skatt de (ikke)betaler. En annen interessang ting rundt dette er finansieringen av disse "tapsprosjektene"(for Avinor), er det riktig at Avinor skal ha ansvar for det i den tid de blir "utsatt" for mer og mer konkurranse?

Dersom Avinor skal ha ansvaret og samtidig få mer konkurranse andre steder, må de få lov til å legge ned her og der.

Jeg føler det er to viktige diskusjoner, hvem skal betale og hvilke skal bestå/erstattes el.

Olebno, ta småflylappen(evt mikro)! idag er det slik at ingen får lande på Helle utenfor åpningstid. Dersom plassen blir lagt ned blir det kanskje andre boller?? (lov å håpe). Vi har hytte på Hamarøy, der er det veldig langt til nærmeste flyplass...
 
Spørsmålet er vel om befolkningen på disse kortbaneplassene aksepterer å fly med 19 setersfly igjen.WF innfrir vel anbudet med x antall seter pr dag, men mindre fly vil gi oftere avganger til og fra disse plassene og dermed et bedre tilbud.Nye Do 228 eller Twin Otter.
 
Hvis man da ikke flyr Dash8, da er det lavere minima på circling begge steder fordi den er godkjent i egen kategori. Husker ikke 100%, men godt under 1000 fot begge steder.

Lekens 700 ft, Svolvær 580ft (kilde: noen på rad 0 hos WF)
 
Spørsmålet er vel om befolkningen på disse kortbaneplassene aksepterer å fly med 19 setersfly igjen.WF innfrir vel anbudet med x antall seter pr dag, men mindre fly vil gi oftere avganger til og fra disse plassene og dermed et bedre tilbud.Nye Do 228 eller Twin Otter.

Mindre fly vil vel gi hyppigere avganger, men det vil vel kanskje drive prisene opp (for pax eller staten)?
 
Ikke bland skattebatalerne inn i dette.. det er de flyreisende som betaler uansett hvor mye skatt de (ikke)betaler. En annen interessang ting rundt dette er finansieringen av disse "tapsprosjektene"(for Avinor), er det riktig at Avinor skal ha ansvar for det i den tid de blir "utsatt" for mer og mer konkurranse?
..

Så lenge staten kjøper tjenester/subsidierer ruter hos Widerøe eksemplevis
for et 3- siffret million beløp må vi kunne si at skattebetalerne er med på å betale gildet!
 
Mindre fly vil gi hyppigere avganger/ankomster.Dette vil skape økt aktivitet rundt omkring på disse plassene.I dag er det nesten umulig å reise til og fra disse plassene på samme dag.
Staten må ta en titt på hva de egentlig betaler for.Samferdsel i utkant norge har tatt store skritt tilbake etter twin otter'n forsvant på 90-tallet
 
Poenget med anbudsrutene er jo at en operatør får monopol på ruten og betalt for å fly.

Ja, men med flere aktører som konkurrerer om anbudet vil prisene for anbudet kunne gå ned. I dag er det vel slik at WF er de eneste som legger inn anbud mange steder.
 
App til Leknes er ikke nevneverdig bedre enn svolvær. Circling minima på Leknes er 1750 og Svolvær er minima 2030. Heller ikke regularitetstallene fra avinor tilsier noe nevneverdig forskjell.

Ideelt sett burde begge steder vært lagt ned og opprettet en ny og lengre bane et sted midt mellom med lengre rullebane. Mener å ha lest at dette skal være geografisk mulig, men selvfølgelig innebære store investeringer.

I Svolvær er det rett og slett ikke noe sted å legge mer flystripe om man vil forlenge den, uten å fylle masse ut i fjorden. Dessuten er behovet der mindre etter Lofast.

Leknes ligger jo i en ganske stor og åpen dal, men det er bratte fjell rundt dalen. I tillegg er det mye jordbruksland der, men å forlenge til 1200 meter burde være mulig.

Det vil være mulig å legge en helt ny flyplass med hur lang stripe som helst ca øst-vest på Gimsøya, mellom Austvågøy og Vestvågøy, da den øya er paddeflat på nordsiden. Men jeg vet ikke om fjell i omegnen vil skape trøbbel. dette vil også kreve bygging/opprusting av nye veier, og gjør forbindelsen til evt Gimsøya Deutsche Touristen Mit Angeln International Airport vanskelig i dårlig vær pga at man kan måtte stenge broene over Gimsøystraumen.

Derfor er nok det beste alternativet å utvide dagens flyplass i Leknes og legge ned Svolvær. Men jeg tror Svolværingene vil protestere, ettersom befolkningen i Vestvågøy kommune der Leknes ligger øker, mens Vågan (Svolvær) kommune synker.
 
Mindre fly vil gi hyppigere avganger/ankomster.Dette vil skape økt aktivitet rundt omkring på disse plassene.I dag er det nesten umulig å reise til og fra disse plassene på samme dag.

Men hvor mange daglige avganger er det strengt tatt behov for. 3-4 daglige som mange har idag bør egentlig holde. Og med mindre fly vil det ofte bli høyere kostnader slik at prisene vil øke og man igrunn har kommet like langt.

Mange av kortbaneflyplassene har absolutt livets rett, mens andre bør kunne slåes sammen og dermed kanskje skaffe et godt nok kundegrunnlag slik at man ikke har behov for anbudsruter
 
Last edited:
En ting er at "skattebetalerne" har gitt 300 mill til å opprettholde kortbanedriften. "Han Staten" er ikke alltid så dum som man ønsker å fremstille "han", og det skal nok ikke et så veldig avansert regnestykke til for å se at disse 300 mill ikke er betalt inn av bompengebilister i Oslo, men av langt mer enn 300 mill som betales inn i skatt av bedrifter og enkeltmennesker som benytter seg av denne kommunikasjonsformen.

Trådens overskrift er "Kortbaneflyplassene, trenger vi de?". Hvem er "vi" i denne sammenhengen. Er "vi" togpendlere til kontorjobber i Oslo, er svaret et sted mellom "neppe" og "nei". Men like relevant vil en spørreundersøkelse i Vardø om "Dobbeltsporet jernbane i Østfold, trenger vi det?" være. Klart folk i Vardø ikke har noe forhold eller behov for dette, men vil heller ha vindskjermer langs veien til Vadsø.
 
Det som er viktig er bedre kominikasjon innad i regionen,Mehamn-tromsø ,alt fra 3 timer til 1 døgn reise tid. 2 til 7 mellomlandinger.Fantastisk bra.WF har ingen konkuranse og de for det slik de vil.Skulle en annen aktør få kortbane rutene i Nordtroms og finnmark ville det også få stor betydning for SAS i nord norge.
 
Det som er viktig er bedre kominikasjon innad i regionen,Mehamn-tromsø ,alt fra 3 timer til 1 døgn reise tid. 2 til 7 mellomlandinger.Fantastisk bra.WF har ingen konkuranse og de for det slik de vil.Skulle en annen aktør få kortbane rutene i Nordtroms og finnmark ville det også få stor betydning for SAS i nord norge.

Alle er hjertelig velkomne til å levere inn anbud på dei strekningane som staten lyst ut. At ingen andre gjer det seier vel sitt. Dersom ein ønskjer å få betra tilbod på desse strekningane, bør ein presse staten, ikkje WF.
 
Saken er vel den at det kreves ganske store investeringer for å kunne levere noe fornuftig anbud, dvs kunne fly mer enn en og annen fragmentert rute, men få et skikkelig nettverk. Da skal man ha ganske store baller for å satse, uten at man vet om man får noe igjen for den investeringen i form av tilslag på anbudet. Å gjøre det motsatt, først vinne anbudet og deretter bygge opp flyselskapet er vel heller ikke så lurt.

Også er det spørsmålet om hvilke flytyper man kan bruke: Dæsjåtte-100 er vel de eneste med trykkabin som kan lande på 800-meter stripene? DO228 blir litt smått, og DO328 går vel ikke? Utvalget fly blir begrenset når operasjonen er så spesialisert.
 
Det som er viktig er bedre kominikasjon innad i regionen,Mehamn-tromsø ,alt fra 3 timer til 1 døgn reise tid. 2 til 7 mellomlandinger.Fantastisk bra.WF har ingen konkuranse og de for det slik de vil.Skulle en annen aktør få kortbane rutene i Nordtroms og finnmark ville det også få stor betydning for SAS i nord norge.


Her er utdrag fra anbudsutlysningen for Finnmark neste år: (ganske likt det som gjelder idag vil jeg tro)

Mehamn
Minst fire daglige avganger og ankomster, der følgende skal sikres:
- Minst to forbindelser både til og fra Hammerfest. Første ankomst til Hammerfest skal
være senest kl 08.30. I begge retninger skal siste avgang være tidligst kl 17.00.
- Minst to forbindelser både til og fra Vadsø. I begge retninger skal siste avgang være
tidligst kl 16.00.
- Forbindelse både til og fra Kirkenes.
- Ruteopplegget må sikre korrespondanser med minst to flyruter både til og fra Tromsø.


M.a.o. så kreves det ikke direkterute til Tromsø, men korrespondanse til Tromsø.

Å si at Widerøe får det slik de vil, er vel en uttalelse basert på uvitenhet. Det er staten som legger føringer på hvordan dette rutenettet skal/kan se ut.

At du kan finne en mulighet for å reise Mehamn-Tromsø på 7 timer, er et resultat av at Widerøe har et stort rutenett på Finnmarka. Dette gir EKSTRA muligheter, men er ikke et krav fra staten. På samme måte kan du søke Oslo-Bergen på www.wideroe.no, og få muligheten til å reise med SAS via Stavanger, med en bakkestopp i Stavanger på 1:35. Det er jo ikke meningen at du MÅ benytte deg av dette tilbudet, men som sagt så ligger muligheten der p.g.a det nettverket av ruter som eksisterer.
 
Husk at WF flyr en del ruter i Finnmark som ikke er en del av anbudet, altså på kommersielt grunnlag. Kommer det en annen aktør på banen vil jeg derfor anta at tilbudet vil bli dårligere. Det er ikke engang sikkert Widerøe lenger vil være interessert i å operere i Finnmark, og da blir det kun anbudsruter igjen med en annen operatør. Men slik må man kanskje regne med at det blir med konkurranse i en såpass spesiell operasjon, så gjenstår det å se om det virkelig er noen andre som kommer til å legge inn tilbud.
 
Alle er hjertelig velkomne til å levere inn anbud på dei strekningane som staten lyst ut. At ingen andre gjer det seier vel sitt. Dersom ein ønskjer å få betra tilbod på desse strekningane, bør ein presse staten, ikkje WF.

Det er flere forhold som gjør det vanskelig for andre enn Widerøe å levere inn anbud.

- Operative begrensninger på flyplassene gir et veldig begrenset utvalg av flytyper som kan brukes. For de fleste aktuelle leverandører vil det være vanskelig eller kostbart å sette i drift Dash 8-100, som mer eller mindre er et krav på enkelte av rutene.

- Anbudene er på relativt store ruteområder, noe som gjør det vanskelig for en liten aktør å presse pris på enkeltruter. Forbud mot å basere deler av anbudet på wetlease forsterker dette.

- Så vidt jeg har forstått, er deler av rutinene for flyging på kortbanenettet utarbeidet i tett samarbeid med Widerøe, slik at det kun er Widerøe som sitter på nødvendig kompetanse for å gjennomføre effektive flygninger på enkelte av rutene.

På de rutene der dette ikke gjelder, slik som på Fagernes, Florø og Røros ser vi at konkurransen har vært større.
 
Back
Top