Det som er viktig er bedre kominikasjon innad i regionen,Mehamn-tromsø ,alt fra 3 timer til 1 døgn reise tid. 2 til 7 mellomlandinger.Fantastisk bra.WF har ingen konkuranse og de for det slik de vil.Skulle en annen aktør få kortbane rutene i Nordtroms og finnmark ville det også få stor betydning for SAS i nord norge.
Her er utdrag fra anbudsutlysningen for Finnmark neste år: (ganske likt det som gjelder idag vil jeg tro)
Mehamn
Minst fire daglige avganger og ankomster, der følgende skal sikres:
- Minst to forbindelser både til og fra Hammerfest. Første ankomst til Hammerfest skal
være senest kl 08.30. I begge retninger skal siste avgang være tidligst kl 17.00.
- Minst to forbindelser både til og fra Vadsø. I begge retninger skal siste avgang være
tidligst kl 16.00.
- Forbindelse både til og fra Kirkenes.
- Ruteopplegget må sikre korrespondanser med minst to flyruter både til og fra Tromsø.
M.a.o. så kreves det ikke direkterute til Tromsø, men korrespondanse til Tromsø.
Å si at Widerøe får det slik de vil, er vel en uttalelse basert på uvitenhet. Det er staten som legger føringer på hvordan dette rutenettet skal/kan se ut.
At du kan finne en mulighet for å reise Mehamn-Tromsø på 7 timer, er et resultat av at Widerøe har et stort rutenett på Finnmarka. Dette gir EKSTRA muligheter, men er ikke et krav fra staten. På samme måte kan du søke Oslo-Bergen på
www.wideroe.no, og få muligheten til å reise med SAS via Stavanger, med en bakkestopp i Stavanger på 1:35. Det er jo ikke meningen at du MÅ benytte deg av dette tilbudet, men som sagt så ligger muligheten der p.g.a det nettverket av ruter som eksisterer.