Kontrakten med Forsvaret skal fornyes

Glenn

ScanFlyer Gold
Kontrakten med Forsvaret skal fornyes, da den går ut med Norwegian 31.01.2012.
Blir spennende å se hvem som får den nye kontrakten.

Leste denne artikkelen på nye-troms.no:
SAS har ennå ikke avgjort om selskapet skal ha sommerflygninger til og fra Bardufoss lufthavn i 2012.

Ifølge informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS vil man ikke ta noen beslutning om Bardufoss før man vet hvem som får den nye kontrakten med Forsvaret. SAS er et av selskapene som har lagt inn anbud. Forsvaret har i dag kontrakt med Norwegian på kjøp av transporttjenester på de innenlandske flyrutene. Kontrakten går fram til 31. januar 2012.

http://nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=7457
 
Overtid? Skulle egentlig kontrakten vært fornya for en måned siden, altså? Hvorfor?

Hilsen uvitende :)
 
Godt å se at DY hatet består. Hva slags connections er det dere sikter til, siden WF ikke er på BDU engang?
 
Godt å se at DY hatet består. Hva slags connections er det dere sikter til, siden WF ikke er på BDU engang?

Det har med det at de som skal videre med WF ut fra andre destinasjoner må foreta ny innsjekk på f.eks. OSL og det kan jeg skjønne er irriterende
 
Hvilke problemer fører den utsatte avgjørelsen til?

Er det andre destinasjoner enn BDU hvor det vil være aktuelt og øke kapasiteten om man vinner kontrakten?
 
Eks SASbraathens sjef Petter Jansen har jo blitt logistikk sjef i forsvaret, sogner dette anbud til hans organisasjon ?
 
Interessant problemstilling, men det er ikke Jansen som tar beslutningen regner jeg med. Jansen styrer vel hele logistikk-skuta og ikke på lavere nivå som FLO/Transport.
 
Forsvaret har egen innkjøpsavdeling. Men hadde vært greit å ha et selskap som hadde interline med WF. Spesielt for vernepliktige og alle som skal til minde plasser som Andenes osv...
 
Men hvor mange flyr egentlig fra Bardufoss, vis Oslo til Tromsø eller Bodø og så videre til Andenes?
Jeg vet det fort kan bli litt avstander der oppe i nord, men så forbanna langt at den omveien blir verdt det har jeg vanskelig for å tro at det er.
(Guggel gir meg en rute på 34 mil, 4h40min)

Forøvrig står Forsvaret fritt til å kreve et selskap med interlineavtale om man ser behovet.
 
Vel, dersom forsvaret vil ha interline fremfor den best mulige pris, sa skulle de legge dette som en krav til utredning, slik at alle budgiver ma inkludere dette. Men dette vil selvsagt drive prisen av alle bud litt opp.

Men slik som jeg forstar sa er jo kontrakten med forsvaret litt mer enn bare a fly til BDU. Det dreier seg ogsa om a ha MEDEVAC fly tilgjenglig dersom man skulle trenge dem. Dette kan begge store aktörer i Norge levere, men gjör det vanskelig for andre aktörer som ikke har sa store flater og/eller gammle fly med mindre rekkevidde.

Uansett, sa er dette lik som i en sportslig konkurranse. Derfor skal den beste - ikke nödvendigvis den billigste - bud vinne!
 
Men slik som jeg forstar sa er jo kontrakten med forsvaret litt mer enn bare a fly til BDU. Det dreier seg ogsa om a ha MEDEVAC fly tilgjenglig dersom man skulle trenge dem. Dette kan begge store aktörer i Norge levere, men gjör det vanskelig for andre aktörer som ikke har sa store flater og/eller gammle fly med mindre rekkevidde

Denne kontrakten har vel ikke noe med MEDEVAC å gjøre? Dette er vel mer "sivil" transport? Idag har jo DY den kontrakten, mens SAS har en avtale med forsvaret om MEDEVAC hvor noen av flyene deres kan lett bygges om til egnet konfigurasjon for dette
 
Det burde vært et krav om at selskapet som vinner skal fly til/fra alle flyplasser som tjener Forsvarets avdelinger... ALTERNATIVT tilby "interline" med reginonale flyselskaper...

-Eller bare hoppe bukk over det sivile hopprennet og be ny-hercen trå til ;)
 
Last edited:
Back
Top