Ingenting som er offentlig enda ..og igjen. DY fikk fornyet tillitt. Mer kommer
Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Ingenting som er offentlig enda ..og igjen. DY fikk fornyet tillitt. Mer kommer
Uff, hvor skal men begynne å argumentere mot slik fullstendig mangel på forståelse av hvordan samfunnet fungerer.
Det er kanskje greit å begynne med at "Staten eier SAS" ikke stemmer. Staten eier en liten del av SAS, som er så liten at selv om kontrakta med Forsvaret var penger som gikk direkte til eierne, uten at det kostet noen å fly passasjerene, så ville det bare komme småpenger tilbake.
Dessuten er ikke Staten helt som andre eier. Den er veldig forskjellig fra andre eier, faktisk. Først og fremst er Staten veldig stor og det er nesten umulig at den som sitter i Forsvaret og skal finne den beste løsningen på sine behov, har mulighet til å ta hensyn til alle andre statlige interesser, det være seg verdien på SAS, inntektene til Avinor eller noe annet.
Så er Staten veldig forskjellig fra andre bedrifter. Uansett hvem som får denne kontrakta vil mye komme tilbake til Staten. De ansatte skatter, selskapene betaler avgifter, de reisende parkerer på flyplassene, Avinor får landingsavgifter osv osv. Dette overgår sannsynligvis den minimale økningen av verdien i SAS som følge av ei slik kontrakt mange ganger. Det spiller altså ikke all verdens rolle hvem som får kontrakta, for Staten tjener på det uansett.
Til slutt har Staten en spesiell rolle. Den skal ikke bare tenke på hva som er mest lønnsomt for seg selv, men hele samfunnet. Da er det best at Staten velger leverandør uten å tenke på hvem de selv eier.
Godt sagt. Dessuten er det en ørliten detalj som heter Lov om offentlige anskaffelser.
Kanskje noen her burde fulgt med i samfunnsfagtimen på barneskolen?:headbang:headbang

Ja, den loven er jo helt klart en viktig del i samfunnsfag i barneskolen

 
	Tidligere kunne kapteinen akseptere lavere kategori for brann og redning. Den muligheten er borte nå.
FLO hadde for noen år tilbake en meget ubehagelig granskning og den sitter igjen i veggene. FLO er meget nøye på at slik ikke skjer. Min erfaring er at FLO er hevet over slik og oppfører seg svært profesjonelt i kontraktsammenheng.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.
 
	