Kontrakten med Forsvaret skal fornyes

Uff, hvor skal men begynne å argumentere mot slik fullstendig mangel på forståelse av hvordan samfunnet fungerer.

Det er kanskje greit å begynne med at "Staten eier SAS" ikke stemmer. Staten eier en liten del av SAS, som er så liten at selv om kontrakta med Forsvaret var penger som gikk direkte til eierne, uten at det kostet noen å fly passasjerene, så ville det bare komme småpenger tilbake.

Dessuten er ikke Staten helt som andre eier. Den er veldig forskjellig fra andre eier, faktisk. Først og fremst er Staten veldig stor og det er nesten umulig at den som sitter i Forsvaret og skal finne den beste løsningen på sine behov, har mulighet til å ta hensyn til alle andre statlige interesser, det være seg verdien på SAS, inntektene til Avinor eller noe annet.

Så er Staten veldig forskjellig fra andre bedrifter. Uansett hvem som får denne kontrakta vil mye komme tilbake til Staten. De ansatte skatter, selskapene betaler avgifter, de reisende parkerer på flyplassene, Avinor får landingsavgifter osv osv. Dette overgår sannsynligvis den minimale økningen av verdien i SAS som følge av ei slik kontrakt mange ganger. Det spiller altså ikke all verdens rolle hvem som får kontrakta, for Staten tjener på det uansett.

Til slutt har Staten en spesiell rolle. Den skal ikke bare tenke på hva som er mest lønnsomt for seg selv, men hele samfunnet. Da er det best at Staten velger leverandør uten å tenke på hvem de selv eier.

Godt sagt. Dessuten er det en ørliten detalj som heter Lov om offentlige anskaffelser.

Kanskje noen her burde fulgt med i samfunnsfagtimen på barneskolen?:headbang:headbang

Godt sagt. Dessuten er det en ørliten detalj som heter Lov om offentlige anskaffelser.

Kanskje noen her burde fulgt med i samfunnsfagtimen på barneskolen?:headbang:headbang

Ja, den loven er jo helt klart en viktig del i samfunnsfag i barneskolen :)

Ja, den loven er jo helt klart en viktig del i samfunnsfag i barneskolen :)

Nå tenkte jeg mer på noen av kommentarene om eierskap og korrupsjon, men jeg ser jo at man kan tolke mitt utsagn i den sammenhengen du gjør.:p

Det skulle vel passe godt at Norwegian begynner å fly til et utkantstrøk to ganger i uken i sommerperioden sommeren 2012 ;)

Forsvarstrafikk over Evenes om det er det du mener er isolert sett liten. Det meste er busser til og fra Bardu og Bardufoss.

Nei det er snakk om ei rute OSL-ANX. Satsningen dreier seg nok mer om turister og hvalsafari til en flyplass med plenty av runway enn om militærpax...

Annonseres i morgen. Billettsalget kommer snart i gang (23nov). Sommerrute først og fremst om ikke responsen er såpass god at man kan rettferdiggjøre helårs...

Last edited:
Noen som vet hvorfor denne kontrakten har blitt halet ut så lenge? Trodde vi skulle få vite hvem som vinner i inneværende uke, men ....

Har virkelig ANX høy nok brann- og redningskapasitet (kategori) til å ta imot 737?

ANX har CAT 6 brann og redning (jfr. AIP), uten at jeg kjenner til stort mer av hva som kreves på det feltet...

Andøya har hatt besøk av fly med høyere krav enn som så :) men der er jeg på meget tynn is.

Last edited:
Sikkert ikke noe problem å få disp for en charter, men regulær rutetrafikk krever nok litt mer ..

Tidligere kunne kapteinen akseptere lavere kategori for brann og redning. Den muligheten er borte nå.

Det er godt mulig at Andøya har kapasitet for kat 7, selv om de normalt står oppført med kat 6.

Min egen flyplass er normalt kat 7, men de har kapasitet for kat 9.

Alle flystasjonene har mulighet til større kategori enn 6, det er bare snakk om å kalle inn nok folk til å bemanne alle bilene. De dekker typisk CAT6 med en hurtiguttrykkningsbil og en stor bil, men trenger den tredje bilen for å dekke CAT7. (Ble i praksisk CAT8 med de gamle bilene, vet ikke med de nye de fikk nylig, det var snakk om at de klarte CAT7 med to biler da)

Alle flystasjonene skulle få samme oppsett på biler, nemlig 4
Bardufoss_4_biler_foran_t_rnet.jpg

Skarper man sammen nok folk, blir det plenty med kategori. Det er selvsagt ikke økonomisk forsvarlig å bemanne mer enn det som trengs for daglig trafikk over lang tid, men muligheter for å øke for charter osv er jo der.

Tidligere kunne kapteinen akseptere lavere kategori for brann og redning. Den muligheten er borte nå.

Flisespikking, men dersom man før avgang var kjent med at kategorien var for lav så kunne man ikke gå ned en kategori. Men dersom det skjedde noe underveis som nedgraderte tilgjengelig kategori, da kunne kapteinen akseptere dette. Så man kunne altså ikke operere rutetrafikk til en flyplass ved at man hver gang aksepterte en lavere kategori.

FLO hadde for noen år tilbake en meget ubehagelig granskning og den sitter igjen i veggene. FLO er meget nøye på at slik ikke skjer. Min erfaring er at FLO er hevet over slik og oppfører seg svært profesjonelt i kontraktsammenheng.

Veldig mye røyke den gangen, kostet et firma og hva kom ut av det ?
Økokrim , igjen med halen mellom beina

Back