Kontrakten med Forsvaret skal fornyes

Interessant problemstilling, men det er ikke Jansen som tar beslutningen regner jeg med. Jansen styrer vel hele logistikk-skuta og ikke på lavere nivå som FLO/Transport.

En av årsakene til at han måtte gå fra SAS var vel at han styrte for mye. Kanvære han
vil mene noe om dette anbud også selv om han vel er innhabil. Han liker kanskje ikke
SK når han fikk fyken, men forholdet til DY var jo heller ikke beste heller under hans
tid i SAS- litt zyko setting.

En av årsakene til at han måtte gå fra SAS var vel at han styrte for mye. Kanvære han
vil mene noe om dette anbud også selv om han vel er innhabil. Han liker kanskje ikke
SK når han fikk fyken, men forholdet til DY var jo heller ikke beste heller under hans
tid i SAS- litt zyko setting.

Jeg tror ikke vi skal spekulere i om Forsvaret er korrupt på noen måte. Jeg tipper FLO behandler tilbudene på korrekt måte og etter de kriterier som er satt i forespørselen, uavhengig av hva Jansen eller andre måtte mene.

Hvordan er det for andre flyselskaper å snu seg rundt å fly fra januar om forsvaret bytter flyselskap med 5-6 ukers varsel?? Høres ut som avtalen minimum må forlenges noen måneder....?

Hvordan er det for andre flyselskaper å snu seg rundt å fly fra januar om forsvaret bytter flyselskap med 5-6 ukers varsel??

Det blir en utfordring ...... Siste rykte er at avgjørelse faller i løpet av uka.

Det blir en utfordring ...... Siste rykte er at avgjørelse faller i løpet av uka.

Dette er vel kun et problem og en utfording for SAS/WF som må skyldes interne forhold?! Det er riktignok en stor kontrakt, men det er vel ikke snakk om å finne opp hjulet på nytt å få Forsvaret som kunde?!

Det er riktignok en stor kontrakt, men det er vel ikke snakk om å finne opp hjulet på nytt å få Forsvaret som kunde?!

Det er veldig mye WIAS-magi som må på plass hvis vi får kontrakten. Det er adskillig mer komplisert enn det ser ut på overflaten.

All den tid det er kombinasjoner mellom vanlig kommersiell drift og anbud på persontransport, burde ikke anbudsperiodene følge luftfartens hovedsesonger? Det ville vel gjort planlegging osv. noe enklere? Å plutselig skulle starte opp trafikk 1. februar på BDU, gitt at man ikke allerede flyr der i tilstrekkelig utstrekning, må vel nødvendigvis by på en og annen utfordring i forhold til personell og fly (for om SAS skulle vinne så er vel ikke mitt inntrykk at de sitter med mye ledig kapasitet som kan settes inn på BDU uten at det går utover andre ruter).

Det er veldig mye WIAS-magi som må på plass hvis vi får kontrakten. Det er adskillig mer komplisert enn det ser ut på overflaten.

Har ikke Widerøe hadd kontrakt tidligere i samarbeid med SAS? Eller hadde SAS avtalen alene?

All den tid det er kombinasjoner mellom vanlig kommersiell drift og anbud på persontransport, burde ikke anbudsperiodene følge luftfartens hovedsesonger? Det ville vel gjort planlegging osv. noe enklere? Å plutselig skulle starte opp trafikk 1. februar på BDU, gitt at man ikke allerede flyr der i tilstrekkelig utstrekning, må vel nødvendigvis by på en og annen utfordring i forhold til personell og fly (for om SAS skulle vinne så er vel ikke mitt inntrykk at de sitter med mye ledig kapasitet som kan settes inn på BDU uten at det går utover andre ruter).

Nå er jeg litt usikker på hva du mener med anbud, men dette er jo en av et stort antall offentlige kontrakt på kjøp av kommersielle flyruter. Forsvaret kjøper her bare ruter på kommersielle betingelser, i forhold til de behov de har. Ut over Bardufoss så går vel det meste på oppsatte ruter, dog med noen justeringer på kapasitet. Nå har jeg ikke sett utlysningen fra FLO, så kan vanskelig kommentere i detalj, men vil tro de i utgangspunktet går etter pris slik de gjorde i forrige runde.

Forsvaret=Staten
Staten=Eier i SAS

Forsvaret betaler SAS=Staten betaler Staten
:))

Det skjer fordi det sitter blåruss på toppen som ikke ser de store sammenhenger. De ser bare de små lokale som angår det dem blir målt på direkte!

Forsvaret=Staten
Staten=Eier i SAS

Forsvaret betaler SAS=Staten betaler Staten

Uff, hvor skal men begynne å argumentere mot slik fullstendig mangel på forståelse av hvordan samfunnet fungerer.

Det er kanskje greit å begynne med at "Staten eier SAS" ikke stemmer. Staten eier en liten del av SAS, som er så liten at selv om kontrakta med Forsvaret var penger som gikk direkte til eierne, uten at det kostet noen å fly passasjerene, så ville det bare komme småpenger tilbake.

Dessuten er ikke Staten helt som andre eier. Den er veldig forskjellig fra andre eier, faktisk. Først og fremst er Staten veldig stor og det er nesten umulig at den som sitter i Forsvaret og skal finne den beste løsningen på sine behov, har mulighet til å ta hensyn til alle andre statlige interesser, det være seg verdien på SAS, inntektene til Avinor eller noe annet.

Så er Staten veldig forskjellig fra andre bedrifter. Uansett hvem som får denne kontrakta vil mye komme tilbake til Staten. De ansatte skatter, selskapene betaler avgifter, de reisende parkerer på flyplassene, Avinor får landingsavgifter osv osv. Dette overgår sannsynligvis den minimale økningen av verdien i SAS som følge av ei slik kontrakt mange ganger. Det spiller altså ikke all verdens rolle hvem som får kontrakta, for Staten tjener på det uansett.

Til slutt har Staten en spesiell rolle. Den skal ikke bare tenke på hva som er mest lønnsomt for seg selv, men hele samfunnet. Da er det best at Staten velger leverandør uten å tenke på hvem de selv eier.

Jeg tror ikke vi skal spekulere i om Forsvaret er korrupt på noen måte. Jeg tipper FLO behandler tilbudene på korrekt måte og etter de kriterier som er satt i forespørselen, uavhengig av hva Jansen eller andre måtte mene.

FLO hadde for noen år tilbake en meget ubehagelig granskning og den sitter igjen i veggene. FLO er meget nøye på at slik ikke skjer. Min erfaring er at FLO er hevet over slik og oppfører seg svært profesjonelt i kontraktsammenheng.

Back