Replying to Topic 'Konkurrerar Oslo og ARN ut CPH med nonstoplinjer?'
CPH-ATL kommer nog hålla ska du se. Iaf på sommaren, vet inte hur det kommer att se ut under vintern sen.
Skandinavien eller Norden som vi kanske ska säga i detta sammanhang med tanke på att en del finnar också lär använda sig av ARN- PHL och CPH-ATL, tål nog en del till. Tror jag iaf.. =)
Men Delta är naturligtvis välkommna på ARN, och även GOT och OSL givetvis
Originally posted by ARN
Originally posted by PP
Originally posted by ARN
Hei,
Håller ARN og OSL på att konkurrera ut CPH med nya nonstoplinjer? Continental exploaterar ju både OSL og ARN med nonstopfrekvenser till U.S.A.
Kommer CPH:s nya trafik med t.ex. Delta till atlanta att hålla i den hårda konkurrensen när feed från OSL og ARN uteblir?
Det er som LN-MOW påpeger nødvendigt at skelne mellem den trafik SAS/Star står for gennem CPH via hub princippet og så den anden trafik varetaget af CO, DL, US, MH, m.v. Når US starter en rute fra ARN til PHL vil dette i første omgang ramme SAS', CO's, MH's US-trafik fra ARN, SAS' US-trafik gennem CPH samt andre selskaber der sender US trafik via deres hub - f.eks. BA, KL, AF m.v. Det rammer i mindre grad en rute som Deltas til CPH da denne er baseret på trafik til København med feed til en hub i den anden ende - i dette tilfælde ATL.
Här tror jag du har fel. US Airways rute Arlanda - Philadelphia kommer att dra passagerare som ska vidare i U.S.A. via hubben i Philadelphia. Deltas upplägg med linjen CPH - ATL är exakt likadan. Få ska till Atlanta, men transittrafiken vidare i U.S.A. är betydande.
Därför kan en US Airways linje Arlanda - Philadelphia påverka Deltas linje från CPH till Atlanta. Detta beroende på att linjen till Atlanta kommer att försöka attrahera skandinavisk transittrafik till olika orter bortom Atlanta. Här är den nya linjen med US Airways identisk. Hur många sådana linjer tål Skandinavien?
Frågan är också om Delta kan konkurrera med den överetablering som SAS hub i CPH innebär. SAS trafik via ORD i samarbete med UA är ju välutvecklad. Dessutom är inte Delta med i star Alliance.
En fördel för US Airways i Stockholm är att bolaget är med i Star Alliance. Passagerare med detta bonuskort (och det är många i Skandinavien) kommer med fördel att kunna använda US Airways nya linje. Här har Delta ett problem från CPH. Dom är inte med i Star Alliance...
Frågan är hur länge Deltas satsning CPH - Atlanta håller innan linjen flyttas...
CPH-ATL kommer nog hålla ska du se. Iaf på sommaren, vet inte hur det kommer att se ut under vintern sen.
Skandinavien eller Norden som vi kanske ska säga i detta sammanhang med tanke på att en del finnar också lär använda sig av ARN- PHL och CPH-ATL, tål nog en del till. Tror jag iaf.. =)
Men Delta är naturligtvis välkommna på ARN, och även GOT och OSL givetvis
