Konkurrerar Oslo og ARN ut CPH med nonstoplinjer?

Replying to Topic 'Konkurrerar Oslo og ARN ut CPH med nonstoplinjer?'

Naa synes jeg personlig at ARN er langt mer bombastisk og paastaaelig enn pp - men det er naa engang meg ...

Henger meg litt opp i dette med feed og konkurranse mellom US paa ARN og DL i CPH. Saa lenge det ikke finnes interlineavtaler med god proratering paa ARN-CPH, opererer disse i to helt adskilte markeder. F.eks. Atlanta-CPH med DL og CPH-ARN med FlyNordic paa separate billetter er uselgelig i USA, og stoerstedelen av de amerikanske selskapenes trafikk originerer i USA. Delta filtrerer sin Sverige-trafikk via Skyteam-partnerenes hubs i Paris og Amsterdam. En USAirways passasjer som skal Philadelphia-CPH, vil reise til AMS eller FRA og videre med en Star-partner derfra.

Saa hvorfor skal man rote med FlyNordic eller overpriset SAS-forbindelse?

Naar det gjelder dette med kilder .... hvis man skulle oppgi kilder til all informasjon man tilegner seg, blir det ikke mye igjen aa debattere. Analyse av rykter og andres informasjon er ogsaa viktig paa et aapent forum. Og ogsaa morsomt. Det gir deltageren selv muligheten til aa skille mellom det man tror er rett og feil, saa vil man etterhvert finne ut hvem som er troverdig eller ikke.

Dette forumet er i forhold til mange andre der ute baade saklig og disiplinert. En viss 'bullshit-faktor' vil det alltid vaere - og det maa det etter min mening ogsaa vaere for aa holde paa interessen. Saa faar deltakerene selv skille ut det de selv mener er relevant.

Originally posted by ARN

Jag tror att ni i Norge ska se lite mer till att flyga nonstop istället för att flyga via hubs i CPH, FRA etc. Boeing 757-200ER är utmärkt för nonstop flygningar från Oslo till U.S.A. Glöm SAS-idéerna om hubs överallt. Flyv nonstop!!

Skulle mer enn gjerne fly non-stop, men det blir litt vanskelig når det ikke finnes non-stop forbindelser. Tror nok nordmenn heller ville flydd non-stop enn å bytte fly hvis det hadde vært mulig. Men SAS er jo ikke villige til å gi oss så mye som en eneste intercontinental direkte-forbindelse.
:(

Originally posted by ARN

Jag tror att ni i Norge ska se lite mer till att flyga nonstop istället för att flyga via hubs i CPH, FRA etc. Boeing 757-200ER är utmärkt för nonstop flygningar från Oslo till U.S.A. Glöm SAS-idéerna om hubs överallt. Flyv nonstop!!

Naa har 757 begrenset range ... skal du lenger enn til NYC (5600km) fra OSL, faar du problemer. Selv om publisert max rekkevidde for -200'en er 7200km, er effektiv rekkevidde mer rundt 6400-6500 skal man se paa helaarlig operasjon (max payload, vaer/vind).
Saa da snakker man Boston, New York og kaaaanske Washington (Baltimore og Dulles). That's it.

Fuelstop er OK for charter, men ikke for rutefly.

LN-MOW, nå kjøper vi de 4 stk. MD11 som TG har til salgs for høystbydende. Innredet med 285 seter og topp cargokapasitet. Vi fjerner F class og kaster inn mer Economy seats.

Klar for avgang?

Bare hvis jeg faar vaere CEO med stor fallskjerm ..... :up:

De fire MD'ene skal foroevrig til UPS tror jeg ... de betaler cash.

Originally posted by LN-MOW

Bare hvis jeg faar vaere CEO med stor fallskjerm ..... :up:

De fire MD'ene skal foroevrig til UPS tror jeg ... de betaler cash.

Jeg har sett på disse annonsene til TG, de sier til høystbydende. Hva tror du sånn ca en slik maskin koster?? TG sine MD11 er fra begynnelsen av 90 tallet og begynner å få en del timer på vingene. Men på den annen side, sikkert meget godt vedlikeholdt.

Jeg har hoert historier fra ekstremt troverdige personer i tekniske og operasjonelle posisjoner om Thai's sjuskete vedlikehold. Men saa lenge servicen er god og kabinen prikkfri, er det jo ingen som bryr seg om slikt. Rett skal vaere rett - mine 'erfaringer' er fra aatti-/nittitallet, og det er mulig de har skjerpet seg siden da ...

Men hvis Thai har problemer med aa selge sine MD11'er, maa de vaere i ekstremt daarlig forfatning ... MD11 er veldig ettertraktet ...

Jeg har hoert historier fra ekstremt troverdige personer i tekniske og operasjonelle posisjoner om Thai's sjuskete vedlikehold. Men saa lenge servicen er god og kabinen prikkfri, er det jo ingen som bryr seg om slikt. Rett skal vaere rett - mine 'erfaringer' er fra aatti-/nittitallet, og det er mulig de har skjerpet seg siden da ...

Men hvis Thai har problemer med aa selge sine MD11'er, maa de vaere i ekstremt daarlig forfatning ... MD11 er veldig ettertraktet ...

Prisantydning på en slik kjerre???

Loes gjetting - $60-70 mill ....

Ser ut som at Thai har problemer med aa bli kvitt disse .. det overrasker meg litt ... MD-11 er en veldig attraktiv type paa markedet.

Enten forlanger Thai for mye, ellers saa er de helt vrak ....

Jeg skjønner. Jeg har aldri vært ombord i TG sine MD'er og kjenner ikke til standarden på de. Men de ser fine ut utvendig iallefall og flere har jo fått den nye livery. Jeg vet at RG har hatt diverse checks på de. Og meg bekjent så er ikke RG maintenance på topp om dagen. Noe AY fikk erfare da de fikk sin "nye " MD11 ( PP-VQI). Meget måtte gjøres med den både ut og innvendig før den kunne settes i trafikk som OH-LGG.

Tror kanske att LN-MOW och fler av oss minns och tänker på de ex-SAS DC-8-63 som på 80-talet kom tillbaka till Skandinavien/Sterling från HS-...

Originally posted by ARN

En källa är enligt min uppfattning helt ointressant att prata om i ett fall när man inte kan ange vem det är. Då kan man lika bra stå för synpunkterna själv. Det finns ingen möjlighet att värdera sanningshalten i dina påståenden för en utomstående. Dom kan ju lika gärna komma från ansatta på SAS i Danmark eller Köbenhavns Lufthavn och i båda fallen är källorna "jäviga" visavi CPH och synpunkterna blir därmed kraftigt färgade till fördel för danska intressen. Jag är ganska övertygad om att det är på det viset faktiskt.

Tack för debatten :up:

Jeg tror jeg vil lade dette være mit sidste indlæg i denne tråd.

Jeg er i store træk enig med LN-MOW om at uden rygter og forskllige kilder vil der ikke være noget at diskutere på et forum som dette og det ville heller ikke være særlig sjovt. Information baseret på unavngivne kilder er jo i stor grad det meget information på nettet og i diverse medier bygger på - at der således er noget galt i dette har jeg personligt svært ved at se.

Jeg har selvfølgelig ikke mulighed for at angiver mine personlige kilder, da det i bund og grund handler om information der ikke er ment som offentlig tilgængelig og som kilderne derved ikke har lyst til at lægge navn til. Det er derved også op til den enkelte at vurdere sandhedsværdien i det der skrives, men jeg synes det er usagligt at angribe informationerne på den måde det er sket fra visse sider i denne sag - jo der er dig ARN jeg mener.

Herudover er der også aspektet omkring henholdsvis positive og negative informationer. Jeg er sikker på at havde det været positive informationer f.esk. omkring nye linjer på ARN, så havde de personer der sætter spørgsmåls tegn ved validiteten i denne tråd forholdt sig helt anderledes til sagen - men der er måske bare menneskets natur :)

Jeg vil desuden understrege at kilden til inofrmationerne omkring US Airways og MAS er uafhængig af både SAS og Københavns Lufthavn - for kilder der har relation til disse kan man jo ikke stole på. Desuden må jeg også påstå at informationen omkring US Airways ikke i min verden er specielt negativt i forhold til ARN - det beskriver en række faktorer der har medvirket til at de er gået ind på ARN. Nagativt - nej egentlig ikke!

Slutteligt vil jeg pointere at selv synes jeg har en rimelig god track record angående de rygter jeg videregiver. Jeg har ikke til hensigt at videregive falske informationer og kan heller ikke se hvad jeg personligt skulle få ud af det. ARN - jeg har bedt dig om at modbevise dette men det er du tilsyneladende ikke i stand til.

Når alt dette omkring kilder er sagt, så argumentere og udtaler jeg mig selvfølgelig også ud fra min egen holdning og mit eget verdensbillede. Dette er dog ikke unikt og jeg vil påstå at de fleste i dette forum udtaler sig på samme grundlag. Men jeg synes nok det fremgår hvornår jeg videregiver information fra kilder og hvornår jeg udtaler mig for egen regning.

Interressant diskusjon med mange fine innfallsvinkler.
Jeg tror at CPH som skandinavisk Hub selvsagt lider av at det kommer stadig flere direkteruter fra OSL og ARN. I så måte tror jeg ikke det er Intercont trafikken som gjør de store utslagene, da denne delen av trafikken faktisk er relativt liten.
Det som virkelig gjør utslag er alle de nye direkterutene ut i Europa, gjerne mer flere frekvenser pr dag. Det er jo bare å se på prosentmessig trafikkvekst de siste par årene, så ser man jo der helt klart at ARN og OSL drar innpå.
Et annet aspekt er jo at det ikke bare er CPH som Hub som får minsket betydning. Jeg vil tro at både FRA, AMS, PAR og LON faktisk også ser effekt av at det kommer så mange nye direkteruter. Det er klart at kundene etterhvert velger Nonstop avganger om prisene også er konkurransedyktige.

Originally posted by PP
Jeg er sikker på at havde det været positive informationer f.esk. omkring nye linjer på ARN, så havde de personer der sætter spørgsmåls tegn ved validiteten i denne tråd forholdt sig helt anderledes til sagen - men der er måske bare menneskets natur :)

Bäste PP! Jag tycker vår debatt varit relativt lugn. Du har ett stort engagemang i ditt sätt att argumentera. Och du står upp för ditt land och er storflygplats och det respekterar jag. Men då får du också acceptera att få mothugg ibland :up:

När det gäller nya linjer är utvecklingen generellt mycket mycket positiv för Arlanda just nu. Så ingen misströstar här i Stockholm. Arbetet med att attrahera nya linjer till Arlanda går mycket bra. Även om MAS händelsevis skulle sluta på Arlanda så påverkar inte det trafikutvecklingen i stort här som är mycket god. Och snart kommer en ny linje till Japan med 747-400 (Enligt rykten på flygplatsen...)

Och lägg märke till att vi från ARN mera sällan kommenterar misslyckade satsningar i CPH, även om det skulle fresta ibland

Ha det bra!!

Originally posted by Hurum

Uansett om pp har rett eller ei er vel måten han fremstår som verdensmester/besserwisser det som provoserer de fleste.

Kanskje litt ydmykhet hadde vært på sin plass - bare en tanke en fredagskveld.

Tack! Can't stand him!

alltid høy temperatur når CPH vs ARN diskuteres - fremfor å glede seg over at også de skandinaviske landene får del av de amerikanske konkursrytternes ekspansjon... Når kommer NWA???

Personlig har jeg alltid satt pris på PPs innsikt - selv om han er ekstremt dansk-sjovinistisk:D Jeg tror han kan ha mye rett i sin oppfatning (ingen her sitter vel med svarene?) om at DLs og USs nye direkteruter primært vil hente sin feed på den andre siden av Atlanterhavet. DL har ingen alliansepartners i Skandinavia, og vil nok primært hente sin outbound-trafikk fra DK og det sørlige Sverige. PÅ den andre side av havet har de imidlertid et enormt potensiale for feed, både inn og ut av ATL. SAS har mer enn 600 seter om dagen til de største lokalmarkedene i USA (for skandinaver) - NYC, CHI, WAS og SEA - hele det nordlige USA er godt dekket av SK, mens sørstatene ligger åpent for andre - og der er jo DL med sin ATL-hub det selskapet som mer enn noe annet har de store fordelene.

Det vi ser i dagens transatlantiske marked - og som helt klart kommer til å gå utover regionale hubs som CPH, FRA, AMS, PAR og selv LON - er den Boeing-varslede fragmenteringen av markedet USA-Europa, godt hjulpet av mindre fly med lang rekkevidde. Neste steg blir Asia - hvem blir første selskap til å sette 737-700/800ER inn på direkteruter til Asia?

PS. Og så var det det med personangrep da:naughty:

Hej CK - nå ja men der er vel også mange her der er norsk-nationalister :D Jeg regner dog ikke dig med i denne bande :spin:

Jeg kan forstå at jeg kan virke provokerende på mange, hvilket for så vidt ikke er meningen - men kan godt se at jeg til tider går lige til grænsen og nok også bliver revet med af situationen.

I bund og grund handler det om jeg synes nogen her ser lidt for roserødt på tingene (jojo det gør jeg måske også selv engang imellem) og derved glemmer rationaliteten i deres argumentation. Derudover tror jeg måske også v heri DK går lidt hårdere til hinanden når vi diskuterer og i mindre grad er politisk korrekte - jeg ved det ikke men det er blot min vurdering i forhold til NO og SE. Når diskussionen er overståeet er der dog som regel "no hard feelings"!

Nå men jeg skal nok prøve at forbedre mig og være knap så påstående. Måske jeg bliver nød til at invitere jer alle en tur til Kastrup for at vise at jeg i virkeligheden faktisk er en ganske flink fyr - og jo Henrik du er også velkommen på trods af din sympatiske udtalelse :naughty:

Tack för det inlägget PP, ska själv tänka på samma saker.

Originally posted by PP

Hej CK - nå ja men der er vel også mange her der er norsk-nationalister :D Jeg regner dog ikke dig med i denne bande :spin:

Jeg kan forstå at jeg kan virke provokerende på mange, hvilket for så vidt ikke er meningen - men kan godt se at jeg til tider går lige til grænsen og nok også bliver revet med af situationen.

I bund og grund handler det om jeg synes nogen her ser lidt for roserødt på tingene (jojo det gør jeg måske også selv engang imellem) og derved glemmer rationaliteten i deres argumentation. Derudover tror jeg måske også v heri DK går lidt hårdere til hinanden når vi diskuterer og i mindre grad er politisk korrekte - jeg ved det ikke men det er blot min vurdering i forhold til NO og SE. Når diskussionen er overståeet er der dog som regel "no hard feelings"!

Nå men jeg skal nok prøve at forbedre mig og være knap så påstående. Måske jeg bliver nød til at invitere jer alle en tur til Kastrup for at vise at jeg i virkeligheden faktisk er en ganske flink fyr - og jo Henrik du er også velkommen på trods af din sympatiske udtalelse :naughty:
Håper du ikke ser på oss som nasjonalister fordi vi ønsker et par intecontinentale linjer til fra OSL??:nor

Att inte alltid i olika forum driva propaganda för Kastrup till nackdel för konkurrerande flygplatser särskilt för ARN kan vara något att tänka på. Och att inse att nya linjer inte alltid är lönsamma från dag 1. Det tar som regel tre år att få långdistanslinjer lönsamma. Att inte alltid försöka förstöra glädjen med nya linjer i Stockholm med att hitta argument får att allt möjligen går åt fanders om linjen inte går från CPH.

En viss ödmjukhet i diskussioner kan också vara uppfriskande. Annars får du PP räkna med konfrontationer med andra "flygproffs" i omgivningen. Allt cirkulerar inte runt Danmark i flygsammanhang.

Men du är säkert en trevlig kille :hi2

Hilsen till er andra från expanderande Arlanda ;)

Back