Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det har gått et par døgn uten at CFM har svart (han er kanskje ute og flyr?), så jeg legger ut denne som litt pauseunderholdning:

Attachments

• IMG_5303.jpeg
    IMG_5303.jpeg
    263.2 KB · Views: 293

Stemmer! Artig sak som det bare ble laget én prototype av. «Twice the plane a C310 is», derav nummereringen.

Ser ut som pauseunderholdningen er over....
-Her er Martin Teslis CT-133 (en Canadisk versjon av Lockheeds T-33) på Duxford.

Scooter01

Det har vært ganske stille her i over en uke, sånt kan vi da ikke ha noe av...

Derfor kommer jeg med en ny oppgave:

Scooter01

Som et hint kan jeg jo godt si at denne fabrikanten er vel best kjent for sine småfly.

Scooter01

Da er det vel bare å si at fabrikanten var Cessna og dette var deres eneste forsøk på å lage et helikopter, nemlig CH-1 Skyhook.

Scooter01

Da prøver jeg med denne cockpiten:

Attachments

• IMG_5265.jpeg
    IMG_5265.jpeg
    521.7 KB · Views: 213

Dette er en maskin som (i likhet med mange andre) er basert på tysk teknologi fra andre verdenskrig.

Hvis man begynner med å lete etter kreasjonene til Anton Flettner finner man kanskje frem til denne etter hvert.

Last edited:

klarer ikke å kjenne igjen billedutsnittet men prøver et skudd fra hofta: Flettner Fl 282 Kolibri-helikopter.

Last edited:

Spennende og for meg en vrien oppgave. Kan det være en Kaman i en eller annen variant? Jeg foreslår Kaman K-Max.

Spennende og for meg en vrien oppgave. Kan det være en Kaman i en eller annen variant? Jeg foreslår Kaman K-Max.

Det er helt korrekt :) Et tøft design som løfter mer enn sin egenvekt. To rotorer som virvler mellom hverandre virker tilsynelatende meget godt, siden Kaman har bygget helikoptre av denne typen i 60 år og vel så det.

Attachments

• IMG_9524.jpg
    IMG_9524.jpg
    66.7 KB · Views: 72

Tar en variant som kanskje er enklere? Iallefall er dette også en kul sak med imponerende ferdigheter.

Attachments

• Skjermbilde 2025-06-02 213435.png
    Skjermbilde 2025-06-02 213435.png
    44 KB · Views: 44

Dette er en de Havilland Canada DHC-5 Buffalo. (CC-115 versjonen)

Så en på Fornebu sammen med en Turbo Beaver da de her var på en demonstrasjonstur her i slutten av -60 årene (Imponerende...)

Scooter01

Last edited:
Back