• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Re: Konkurransetråd: Flykjenning - del 2

Det har gått et par døgn uten at CFM har svart (han er kanskje ute og flyr?), så jeg legger ut denne som litt pauseunderholdning:

Attachments

• IMG_5303.jpeg
    IMG_5303.jpeg
    263.2 KB · Views: 293

Stemmer! Artig sak som det bare ble laget én prototype av. «Twice the plane a C310 is», derav nummereringen.

Ser ut som pauseunderholdningen er over....
-Her er Martin Teslis CT-133 (en Canadisk versjon av Lockheeds T-33) på Duxford.

Scooter01

Det har vært ganske stille her i over en uke, sånt kan vi da ikke ha noe av...

Derfor kommer jeg med en ny oppgave:

Scooter01

Som et hint kan jeg jo godt si at denne fabrikanten er vel best kjent for sine småfly.

Scooter01

Da er det vel bare å si at fabrikanten var Cessna og dette var deres eneste forsøk på å lage et helikopter, nemlig CH-1 Skyhook.

Scooter01

Da prøver jeg med denne cockpiten:

Attachments

• IMG_5265.jpeg
    IMG_5265.jpeg
    521.7 KB · Views: 213

Dette er en maskin som (i likhet med mange andre) er basert på tysk teknologi fra andre verdenskrig.

Hvis man begynner med å lete etter kreasjonene til Anton Flettner finner man kanskje frem til denne etter hvert.

Last edited:

klarer ikke å kjenne igjen billedutsnittet men prøver et skudd fra hofta: Flettner Fl 282 Kolibri-helikopter.

Last edited:

Spennende og for meg en vrien oppgave. Kan det være en Kaman i en eller annen variant? Jeg foreslår Kaman K-Max.

Spennende og for meg en vrien oppgave. Kan det være en Kaman i en eller annen variant? Jeg foreslår Kaman K-Max.

Det er helt korrekt :) Et tøft design som løfter mer enn sin egenvekt. To rotorer som virvler mellom hverandre virker tilsynelatende meget godt, siden Kaman har bygget helikoptre av denne typen i 60 år og vel så det.

Attachments

• IMG_9524.jpg
    IMG_9524.jpg
    66.7 KB · Views: 72

Tar en variant som kanskje er enklere? Iallefall er dette også en kul sak med imponerende ferdigheter.

Attachments

• Skjermbilde 2025-06-02 213435.png
    Skjermbilde 2025-06-02 213435.png
    44 KB · Views: 44

Dette er en de Havilland Canada DHC-5 Buffalo. (CC-115 versjonen)

Så en på Fornebu sammen med en Turbo Beaver da de her var på en demonstrasjonstur her i slutten av -60 årene (Imponerende...)

Scooter01

Last edited:
Back